Tunteeko sen, kun maksa ”posahtaa”?
Liioittelin varmaan otsikossa siinä mielessä, että jos maksa ns. posahtaa, niin se on kai menoa silloin. En tiedä, siispä kysyn!
Olen syönyt montaa eri lääkettä moniin eri vaivoihin vuosikausia. Nyt ryyppääminen on lähtenyt käsistä, ja olen juopotellut runsaasti 11 kuukautta. Joidenkin lääkkeiden kanssa suositellaan alkoholista pidättäytymistä, tai ainakin malttia.
En ole huomannut mitään erikoista, krapulat ovat samanlaisia kuin aina ennenkin, ja niistä on aina noustu. Nyt kuitenkin olen muutaman päivän ollut suunnattoman väsynyt, suorastaan uupunut. Huomaan melko yhtäkkisen muutoksen olossani ja terveydessäni ja viretilassani jne.
Googlettaisin jos tuntisin termit. Miltä tuntuu, kun maksa ei enää jaksa? Kuoleeko siihen heti, vai hitaasti ja tuskallisesti?
Tänään en juo, enkä huomenna, tai ainakin se on tavoite.
Thanks.
Kommentit (9)
Mulla on rasvamaksa. Tuli energiajuomien juomisesta. Ja se ilmeni aivan pirullisena kipuna oikeassa kyljessä. Ei pystynyt nukkumaan. Että ei ainakaan se tullut salaa tai huomaamatta. Alkoholia juomalla tai lääkkeitä syömällä hankitusta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli erittäin hyödyllinen linkki, kiitos.
”Alkuvaiheessa maksakirroosi ei aiheuta mitään oireita. Oireet voivat olla myös epämääräisiä, kuten väsymystä, lievää kuumeilua, ruokahaluttomuutta, pahoinvointia tai painon tunnetta ylävatsalla.”
Nämähän minulla on, paitsi tuollainen paikallinen painontunne, mutta vaikea sanoa ovatko oireeni vain kestokrapulaa vai vakavampaa.
Kiitän vielä.
ap
Vatsakivut voivat olla maksakipuja
Maksa-arvot voi nousta vasta sitten kun maksa on pilalla. Kun maksa on kirroosissa on jo myöhäistä. Kipua ja nestekertymiä ja vessassa asuttava
Ei se taida aluksi näkyä tai tuntua missään, johtuen maksassa olevasta ylikapasiteetista.
Mutta kun riittävän pitkälle pääsee etenemään, ettei enää se jäljellä oleva toimiva osuus kykene suorittamaan tarvittavia puhdistuksia, niin sitten voi tuntua tai näkyä jossain.
Iho muuttuu keltaiseksi ja alkaa kutisemaan, kun maksa lakkaa toimimasta kunnolla.
Tarkennan vielä kysymystä: eli voiko maksassa olla esimerkiksi varsinaista _kipua_? En itse tunne kipua, joten tuliko minulle muuten vaan stoppi ja jokin raja vastaan?
Olen tosi huolissani. Kiitos jos vastaatte.
ap