Kuinkahan paljon maksaisi naisen hedelmättömyystesti
Tai mikä ikinä sen nimi onkaan. Jos nyt ei mihinkään yksityiselle lähde (jos edes mahdollista, ei mitään tietoa näistä) ni onkohan ihan hirveen kallis ? Tuskin pelkällä poliklinikkamaksulla pääsee...? Ja kuinkahan se testi/koe/mikälie tehdään edes ? Netistä en löytäny juurikaa vastauksia, siksi ajattelin jos jollakin täällä tietoa...
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:25"]Työskentelen hedelmällisyysklinikalla ja voin kertoa sulle enemmänkin AP. Mutta olis helpompi vastata jos tietäisin enemmän tilanteesta.
Eli jos ootte jo pidemmän aikaa yrittäneet lasta niin halvemmaksi tulisi mennä julkisen sektorin kautta kokeisiin. Mutta jos taas olen sinkku tai muuten vaan jostain kumman syystä huolestunut niin suosittelisin erilaista menetelmää.
Kerrohan enemmän tilanteestasi ja miksi koet tarpeelliseksi testin tekemisen niin voin vastata sulle paremmin :)
[/quote]
Ihanaa, kiitos vastauksestasi :) !
Olemme siis mieheni kanssa yrittäneet lasta jo vähän yli kahden vuoden ajan. Välissä, noin puolen vuoden ajan, käytin e-pillereitä, mutta jätin ne sitten taas pois. Seksiä on noin 2-3krt viikossa, mut plussaa ei vaan tule... Useita kertoja oon tehny raskaustestin siis, koska menkat on tosi epäsäännölliset, eli vaikea siis pysyä perillä niiden myöhästymisestä... Kerran menkat jäi välistäkin, ilman mitään syytä (stressi, lihominen, laihtuminen), mutta negatiivista näytti silti.
Katumuspillereitä on tullut otettua kuusi kappaletta, niissähän varotellaan et vois aiheuttaa hedelmättömyyttä... Joskus teinimpänä siis otin, viimesimmästä on about kaksi ja puoli vuotta. Nyt olen 20-vuotias ja mies 23v. Emme siis mitään ikäloppujakaan ole...
Myönnän, että joskus (todella nolon ja lapsellisen kuulosta) tuli toisen miehen kanssa puolitosissaan yritettyä lasta. Ei tullut silloinkaan (onneksi), eli en usko miehessäkään olevan vikaa. Olen aina toivonut suurperhettä, lapsia 4-6, pitkään jo pelottanut että entä jos en saa ainuttakaan... Vauvakuume ihan hirvittävä, elämäntilanteemmekin on juuri sopiva ja täysin valmis pienelle.
ap :)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:46"]No siis ollaan harrastettu keskeytettyä yhdyntää jo 2 vuotta. Mies ei usko että siitä voisi tulla raskaaksi, mutta sehän jo yläasteen terveysoppitunneillakin sanottiin että keskeytetty yhdybntä ei ole mikään ehkäisy ja touhutipoista tulee raskaaksi heti ja niin en edelleenkään ole raskaana, joten pelkään ihan tajuttomasti olevani hedelmattomyydestä kärsviä nainen :(
Tää ahdistaa mua hirveesti ja en tietenkään voi mennä minnekään klinikalle mieheni kanssa kun hänen mielestään me ehkäistään ja ei haluaisi lastakaan vielä ja sanoo höpöhöpö jos kerron pelkääväni sitä ettemme koskaan voisi saada lasta. Siksi olis kiva ihan oman mielenterveyden vuoksi käydä testeissä ihan yksin ja saada varmuus suuntaan tai toiseen. ap
[/quote]
Aha, tää ei kyllä ole mun !! Laitoin vastauksen äsken.
ap
Ei ole mitään varmaa testiä. Mulla kaikki testit normaalit ja munatorvet testatusti auki, mut silti ei lasta kuulu hoidoillakaan. Niin eikä ikää ole edes 30v.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 20:54"]Ei ole mitään varmaa testiä. Mulla kaikki testit normaalit ja munatorvet testatusti auki, mut silti ei lasta kuulu hoidoillakaan. Niin eikä ikää ole edes 30v.
[/quote]
Onko tässä asiassa oikeesti iällä väliä ? Kyllä monet muakin nuoremmat tulee raskaaksi, vanhemmilla se on vaikeempaa (yli 35v siis). Tavallaan haluisin uskoa, et lapsi tulee ku on sen aika, mut kaikki ei siltikään saa. Siksi pelottaa. Olis kiva jos jollakin testillä vois vaikka sitte saada varmuuden, et jos niitä ei oo mahdollista saada, ni ei turhaan toivo. Vaikka ainahan ne tuomiotkaan ei pidä paikkaansa...
ap
Miksi alotus saanu niin paljon alapeukutuksia ? Suht tietämättömänä kyselen neuvoa, ja selittämättä heti tyrmätään.
ap
Siis miksi haluat raskaaksi mutta söit e-pillereitä.
Miten miehesi? minkä ikäinen ja mitä mieltä vauvahaaveista?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 21:04"]Siis miksi haluat raskaaksi mutta söit e-pillereitä.
Miten miehesi? minkä ikäinen ja mitä mieltä vauvahaaveista?
[/quote]
Söin e-pillereitä, koska äitini kuoli enkä olisi jaksanut välttämättä henkisesti raskauden mielialamuutoksia siihen samaan. Mielestäni olisi ollut ironista, että menetin äitini, ja samaan aikaan olisi pitänyt iloita raskaudesta ja jaksaa niin mielialamuutokset ja muut raskauden mukanaan tuomat vaikeudet, ja synnytyksen jälkeen myös pitää huolta vauvasta. Lisäksi mieheni jäi työttömäksi, eikä taloudellinen tilanne ollut välttämättä paras mahdollinen perheenlisäystä ajatellen. Haluaisin saada vauvan vasta, kun pystyn täysin itse elättää lapseni, ilman esim sossua.
Mieheni on aina myös haaveillut isosta perheestä, ja veljensä lapsia rakastaa kuin omiaan. Pelkkä miehen ja veljensä lasten leikkien ja puuhailujen seuraaminen vierestä saa mulle huonon omantunnon, että entä jos en voi "antaa" miehelle sitä omaa lasta.
Olen siis 20-vuotias, mieheni 23v.
ap
Eli olet 18-vuotiaana alkanut yritää nykyisen miehesi kanssa lasta ja sitä ennen jo yrittänyt jonkun toisenkin kanssa? Ja katumuspillerinkin joutunut ottamaan jo kuusi kertaa? Ehkä ihan hyvä, ettet pysty saamaan lasta. Et vaikuta kovin vastuuntuntoiselta ihmiseltä.
Hei ap, viesti #4 tässä siis.
Kiitos kun valoitit tilannetta enemmänkin. Toisaalta, kun olet viimeisen parin vuoden aikana syönyt e-pillereitäkin niin kaikista suurin todennäköisyys on, että kroppa on vaan sekaisin ja se voi ihan hyvin ottaa pidemmänkin aikaa että oma hormonitoiminta alkaa taas toimimaan normaalisti.
Mulla olis vielä pari tarkentavaa kysymystä sulle:
Miten sun kuukautiskierto, Onko säännöllinen? Entä ovulaatio, oletko testannut ovulaatiota missään vaiheessa itse? Ja kuinka kauan siitä tarkalleen ottaen on, kun lopetit e-pillerit?
Jos olette olleet jo vuoden päivät ilman mitään ehkäisyä niin suosittelisin ehdottomasti terveyskeskukseen varaamaan aikaa ja sitä kautta sitten pääsette molemmat testeihin ja jatkotutkimuksiin. Mutta ei se suinkaan tarkoita, että teissä kummassakaan mitään vikaa olisi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:03"]Hei ap, viesti #4 tässä siis.
Kiitos kun valoitit tilannetta enemmänkin. Toisaalta, kun olet viimeisen parin vuoden aikana syönyt e-pillereitäkin niin kaikista suurin todennäköisyys on, että kroppa on vaan sekaisin ja se voi ihan hyvin ottaa pidemmänkin aikaa että oma hormonitoiminta alkaa taas toimimaan normaalisti.
Miten sun kuukautiskierto, Onko säännöllinen? Entä ovulaatio, oletko testannut ovulaatiota missään vaiheessa itse? Ja kuinka kauan siitä tarkalleen ottaen on, kun lopetit e-pillerit?
Jos olette olleet jo vuoden päivät ilman mitään ehkäisyä niin suosittelisin ehdottomasti terveyskeskukseen varaamaan aikaa ja sitä kautta sitten pääsette molemmat testeihin ja jatkotutkimuksiin. Mutta ei se suinkaan tarkoita, että teissä kummassakaan mitään vikaa olisi.
[/quote]
Moikka, anteeks että kesti vastata viestiin. Ei tullut päiviteltyä ku vähän meni jo toivo näihin vastauksiin...
Kuukautiskierrosta tosiaan sen verran, että katumuspillereiden käytön jälkeen menkat menny sekasin. Siis ennen niitä, mulla alko menkat AINA 13.päivä. Poikkeuksetta. Nykyään menee todella epätasasesta, heittoa menkkojen alkamispäivissä on 1-2vko. Ei siis ala enää päivälleen tms, vaan aina eri aikaan. Ovulaatiomittaria (netissä) olen joskus kokeillut. Ei siitä ollut apua juurikaan.
E-pillereiden lopettamisesta on suunnilleen puolitoista vuotta. Tarkemmin en valitettavasti muista - niin menkkojen alkamis- ja loppumispäivät kuin e-pillereiden lopettaminen oli muistissa kännykässäni, mikä on hajonnut ja sen mukaan myös tyhjentynyt kolme kertaa tämän kahden vuoden aikana.
Tätä olen juuri miettinyt, että ehkä testit olisi paikallaan - edes varmuudeksi. Ettei turhaan toivoisi lasta, jos ainakaan lääkäreiden mukaan sitä olisi edes mahdollista saada... Tiedän, onhan tässä aikaa ja olen vasta nuori, mutta jonkinlainen varmuus olisi kiva saada. Ettei ainakaan ole musta kiinni, tai miehestä. Ettei turhaan jokaista "nyt musta tuntuu et menkat on myöhässä"-hetkestä toivoisi liikaa.
Ja sinulle, numero 17, joka sanoit että en vaikuta vastuuntuntoiselta käytettyäni noin paljon katumuspillereitä - tavallaan ehkä olet oikeassa. Aloitin seksielämäni jo 14-vuotiaana, ja sille kundille kenelle menetin neitsyyden, olin kaksi ja puoli vuotta hänen kanssaan yhdessä. Eli kyllä, tuli harrastettua seksiä. Koskaan, siis koskaan, en ajatellut lapsia hankkia hänen kanssaan - tiesin itsekin, etten voisi lasta niin itse elättää. Niin uskottomalta kun se kuulostaakin, meidän kumi nyt vaan hajosi tosi usein. Ainoa ehkäsy meillä siis. Kaikki hyvin alussa ja toiminnassa, mut ku mies otti kalun ulos, oli sen päässä reikä. En kai huvikseni pikkukylässä asuvana ollut todella vihaisen poikaystävän isän kyydittävänä isomman kaupungin apteekkiin hakemaan ehkäsypilleriä, ku omassa kylässä apteekit mennyt kiinni. Ja tiedän - kolmen päivän sisään pitää viimeistään ottaa pilleri - mut siihen aikaan uskoteltiin et mitä nopeemmin, sen parempi.
ap
Pahoitteluni tästä, et teksti menee ihan putkeen.... Kolme riviväliä jätin "kappaleiden" väliin, mut ei tunnu auttavan...
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:03"]Hei ap, viesti #4 tässä siis.
[/quote]
Moikka, anteeks että kesti vastata viestiin. Ei tullut päiviteltyä ku vähän meni jo toivo näihin vastauksiin...
Kuukautiskierrosta tosiaan sen verran, että katumuspillereiden käytön jälkeen menkat menny sekasin. Siis ennen niitä, mulla alko menkat AINA 13.päivä. Poikkeuksetta. Nykyään menee todella epätasasesta, heittoa menkkojen alkamispäivissä on 1-2vko. Ei siis ala enää päivälleen tms, vaan aina eri aikaan. Ovulaatiomittaria (netissä) olen joskus kokeillut. Ei siitä ollut apua juurikaan.
E-pillereiden lopettamisesta on suunnilleen puolitoista vuotta. Tarkemmin en valitettavasti muista - niin menkkojen alkamis- ja loppumispäivät kuin e-pillereiden lopettaminen oli muistissa kännykässäni, mikä on hajonnut ja sen mukaan myös tyhjentynyt kolme kertaa tämän kahden vuoden aikana.
Tätä olen juuri miettinyt, että ehkä testit olisi paikallaan - edes varmuudeksi. Ettei turhaan toivoisi lasta, jos ainakaan lääkäreiden mukaan sitä olisi edes mahdollista saada... Tiedän, onhan tässä aikaa ja olen vasta nuori, mutta jonkinlainen varmuus olisi kiva saada. Ettei ainakaan ole musta kiinni, tai miehestä. Ettei turhaan jokaista "nyt musta tuntuu et menkat on myöhässä"-hetkestä toivoisi liikaa.
Ja sinulle, numero 17, joka sanoit että en vaikuta vastuuntuntoiselta käytettyäni noin paljon katumuspillereitä - tavallaan ehkä olet oikeassa. Aloitin seksielämäni jo 14-vuotiaana, ja sille kundille kenelle menetin neitsyyden, olin kaksi ja puoli vuotta hänen kanssaan yhdessä. Eli kyllä, tuli harrastettua seksiä. Koskaan, siis koskaan, en ajatellut lapsia hankkia hänen kanssaan - tiesin itsekin, etten voisi lasta niin itse elättää. Niin uskottomalta kun se kuulostaakin, meidän kumi nyt vaan hajosi tosi usein. Ainoa ehkäsy meillä siis. Kaikki hyvin alussa ja toiminnassa, mut ku mies otti kalun ulos, oli sen päässä reikä. En kai huvikseni pikkukylässä asuvana ollut todella vihaisen poikaystävän isän kyydittävänä isomman kaupungin apteekkiin hakemaan ehkäsypilleriä, ku omassa kylässä apteekit mennyt kiinni. Ja tiedän - kolmen päivän sisään pitää viimeistään ottaa pilleri - mut siihen aikaan uskoteltiin et mitä nopeemmin, sen parempi.
ap
[/quote]
No edelleen se teho laskee. Eli suositus on ottaa se mahd.pian ehkäisyn petettyä.
Jos hedelmättömyystesti oikeasti olisi keksitty, menettäisivät lääkeyhtiöt suunnattomasti rahaa kun nyt hedelmättömät saadaan kiltisti popsimaan e-pillereitä jne. Olisin maailman onnellisin jos ei tarvitsisi ehkäisyä käyttää eikä silti olisi pelkoa raskaudesta! Joten ei, sellaista testiä ei ole keksitty eikä keksitä.
Vaikka jommasta kummasta löytyisikin testeissä "vikaa", ongelmat on lähestulkoon aina hoidettavissa. Telkkarista tutut "ei mitään mahdollisuuksia koskaan" -tulokset on oikeassa elämässä kovin harvinaisia, turha sitä on tässä vaiheessa pelätä! Jos kiertosi on sekaisin, ongelmat voivat hyvin johtua siitä ja ovuloinnista, ja voivat olla ratkaistavissa melko pienillä tukihormoneilla. Eli nyt vaan lääkäriaikaa soittelemaan, että saatte asiaa edistymään! Ja nimenomaan asenteella "että kuullaan miten tätä voi auttaa", eikä pessimistisenä ajatella raskauden olevan mahdottomuus. Lääkäriä odotellessa ota heti ensi kierrossa käyttöön ovulaatiotestit (netistätai marketista saa halvalla), että saat selville löytyykö ovulaatio niillä. Heittelevällä kierrolla voi joutua testaamaan monta päivää, mutta jos positiivinen tulos tulee, on ainakin jo tiedossa että ovuloit.
Tsemppiä yritykseen! Raskauden odottaminen on hyvin turhauttavaa, mutta älä anna sijaa noin lohduttomille ajatuksille! Puolentoista vuodenkaan yritys ei ole mitenkään tavatonta, ja raskaus voi hyvin vielä alkaa luomuna tai hieman avitettuna.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:03"]Hei ap, viesti #4 tässä siis.
[/quote]
ap
[/quote]
No edelleen se teho laskee. Eli suositus on ottaa se mahd.pian ehkäisyn petettyä.
[/quote]
No edelleen just siks niitä tuli käytettyä niin usein. Kadun sitä nyt, kyllä, mut tekemättömäks en sitä saa. Olin silloin peruskoulussa, terkkari sano, et en saa e-pillereitä, koska olin niin nuori (14v silloin). Tiedän erittäinkin hyvin, varsinkin nyt, että sen ikästen ei todellakaan kuulu harrastaa seksiä, ja koska pillereitäkään en saanu, ainoa ehkäsy oli kondomi. Ku se hajos, useammanki kerran, mitä silloin teet ? Mun äiti on lestadiolaisperheestä. En siis oo saanu lestakasvatusta, ja muutenki oon aina ollu villimpi tapaus. Mun vanhemmat ku siis sai tietää mun seksielämästä (en koskaan saanu seksivalistusta) ne sano, et "hoida ite ongelmas". Ja kyllä, jatkoin seksin harrastamista. Sen YHDEN AINOAN silloisen kanssa. Kumi petti, kyllä, mut joku pieni järki sano päässä, et ei se nyt aina vaan voi pettää. Jos tässä kumissa oli reikä tai vika, ei se nyt kaikissa voi olla. Ja juuri siksi oon käyttäny niin monta katumuspilleriä. Anteeksi siitä, edelleen, kadun. Nyt vaan ei ollu kyse siitä. Vaan siitä, että jos pelkään, etten koskaan voi lasta biologisesti saada, voisko sen kenties jollakin testillä tms testata. Ettei turhaan lasta toivo.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 22:53"]Vaikka jommasta kummasta löytyisikin testeissä "vikaa", ongelmat on lähestulkoon aina hoidettavissa. Telkkarista tutut "ei mitään mahdollisuuksia koskaan" -tulokset on oikeassa elämässä kovin harvinaisia, turha sitä on tässä vaiheessa pelätä! Jos kiertosi on sekaisin, ongelmat voivat hyvin johtua siitä ja ovuloinnista, ja voivat olla ratkaistavissa melko pienillä tukihormoneilla. Eli nyt vaan lääkäriaikaa soittelemaan, että saatte asiaa edistymään! Ja nimenomaan asenteella "että kuullaan miten tätä voi auttaa", eikä pessimistisenä ajatella raskauden olevan mahdottomuus. Lääkäriä odotellessa ota heti ensi kierrossa käyttöön ovulaatiotestit (netistätai marketista saa halvalla), että saat selville löytyykö ovulaatio niillä. Heittelevällä kierrolla voi joutua testaamaan monta päivää, mutta jos positiivinen tulos tulee, on ainakin jo tiedossa että ovuloit.
Tsemppiä yritykseen! Raskauden odottaminen on hyvin turhauttavaa, mutta älä anna sijaa noin lohduttomille ajatuksille! Puolentoista vuodenkaan yritys ei ole mitenkään tavatonta, ja raskaus voi hyvin vielä alkaa luomuna tai hieman avitettuna.
[/quote]
Kiitos näin positiivisesta viestistä :) !! Tiedän, että ns lapsettomuudelle on paljon eri hoitomuotoja olemassa, jotenkin vaan oon säikähtänyt sitä (ehkä sitte telkkarista) että toivoa ei vaan ole. Oon nuori, tiedän, ajattelin vaan että jos jollakin testillä suoraan näkis, ettei mulla oo toimivia(?) munasoluja tms, ni ei suotta toivois. Mutta hei, kiitos toivosta :) !
ap
No siis ollaan harrastettu keskeytettyä yhdyntää jo 2 vuotta. Mies ei usko että siitä voisi tulla raskaaksi, mutta sehän jo yläasteen terveysoppitunneillakin sanottiin että keskeytetty yhdybntä ei ole mikään ehkäisy ja touhutipoista tulee raskaaksi heti ja niin en edelleenkään ole raskaana, joten pelkään ihan tajuttomasti olevani hedelmattomyydestä kärsviä nainen :(
Tää ahdistaa mua hirveesti ja en tietenkään voi mennä minnekään klinikalle mieheni kanssa kun hänen mielestään me ehkäistään ja ei haluaisi lastakaan vielä ja sanoo höpöhöpö jos kerron pelkääväni sitä ettemme koskaan voisi saada lasta. Siksi olis kiva ihan oman mielenterveyden vuoksi käydä testeissä ihan yksin ja saada varmuus suuntaan tai toiseen. ap