Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heijastinpakko kuten talvirengaspakko?

Vierailija
22.01.2015 |

Käyttäkää hyvät ihmiset heijastinta! Mielestäni lakiin pitäisi kirjoittaa pykälä, että jos pimeällä ulkoilee ja ylittää teitä, on jalankulkija omalla vastuulla, jollei huolehdi asiallisesti heijastimista (olipa se heiluva heijastin, liivi, nauha reppu tai mikä hyvänsä). Poliisi saisi sakottaa, jos ei huolehdi näkyvyydestä.

Tänään meinasin ajaa jälleen jalankulkijan päälle, jolla oli pimeällä mustat housut ja ruskea/harmaa takki. Ei yhtäkään heijastinta. Ajoin tietä sallittua nopeutta, kun äkkiä tietä ylitti mummeli. Tein lukkojarrutuksen, jotten hänen päällensä olisi ajanut. Ja hän kehtasi minulle nyrkkiä puida. Miten voi olettaa, että hänet nähdään pimeässä, jos ei huolehdi tippaakaan siitä, että hänet on mahdollista nähdä! Murrrrr....

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ulkoistaa vastuuta jalankulkijoille jos sinun on vaikea hallita autoasi ja sopivaa tilannenopeutta.

Vierailija
2/4 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijalla on toki heijastinpakko, mutta mitä tekisit jos eteesi hyppäisi vaikka hirvi? Niillä kun on harvemmin heijastimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 23:36"]

Et voi ulkoistaa vastuuta jalankulkijoille jos sinun on vaikea hallita autoasi ja sopivaa tilannenopeutta.

[/quote]

Mutta jos tilannenopeus on ihan oikea? Sallittu nopeus maantiellä. Jalankulkija ylittää tietä ei-jalkakäytävän kohdalla (maanteilla harvemmin on jalkakäytäviä). Tottakai ainoa vaihtoehto on lukkojarrutus, koska häntä ei voi ennakoiden mitenkään nähdä. Vai körötteletkö sinä 60 alueella 20 km/h siltä varalta, että joku sattuu tielle putkahtamaan? Ihan sama jos tiellä olisi peura, jota varten joutuu lukkojarruttamaan. Siltä ei sentään voi olettaa heijastimen käyttöä...

Mielestäni jalankulkijallakin on vastuu siitä, että hänet huomataan. Ei kellään ole röntgenkatsetta, jolla näkee pimeässä tummissa vaatteissa olevan. Se on vähän kuin verta nenästään kaivamalla kaivaisi, jos ei heijastinta käytä. Turha kitistä jos jotain, kun ei ole itse mitenkään varustautunut.

ap

Vierailija
4/4 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä tosi varovainen suojatietä ylittäessäni varsinkin oikealle kääntyvien autojen suhteen. Aina katson, että hiljentääkö, näkikö varmasti, ja sitten kipitän suojatien yli. Ei se paljoa lohduta "olla oikeassa" jos parituhatta kiloa jymähtää kylkeen.

Yleensä melko tummissa vaatteissa ja ilman heijastintakin (tyhmää juu) mutta tiedostan tämän ja yritän käyttäytyä sen mukaan.

Itsekin autoilevat jalankulkijat ja pyöräilijät hokasaavat varmasti tuon ajoneuvoliikenteen koodiston paljon paremmin. Itse ajan paljon ja kävelen paljon kaupungin keskusta-alueella. Itseä harvoin kävellessä ärsyttävät kuljettajat, mutta ajaessa sitäkin enemmän nämä päättömästi liukkaalla suojatiellä koheltavat city hipsterit. Ei se hemmetti pysähdy auto samaan tapaan liukkaalla kelillä kuin juhannuksena!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi