Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tämä avopuolisoni käytös olla jonkinlaista syömishäiriö tyyppistä oireilua?

Vierailija
08.11.2021 |

40vuotiaalla? Tekee ruuan pojalleen ja minulle mutta itse ei syö, sanoo ettei nälkä. Syö sitten seisten purkillisen tonnikalaa ja ryystää hirveät määrät jääkahvia päälle! Viikonloppuisin, kun herkuttelemme vetää pussin sipsejä ja suklaalevyn ja seuraavan päivän juo pelkkää vettä.
Missään nimessä hän ei ole liian laiha, vaan tukevahko. Me kumpikin ollaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi bulimia voi oireilla niin, että kun on syönyt liikaa (tai "liikaa"), voi seuraava päivä mennä paastoten.

Vierailija
2/3 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vaimo dieetillä? Ootko itse kokeillut ikinä dieettiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Olen itse vuosia kärsinyt samankaltaisesta oireilusta. Ahdistuksen ja itseinhon ohjaamana olen yrittänyt laihduttaa epäterveellisiin keinoin ajatuksena mahdollisen nopea laihtuminen, kuten pyrkimällä syömään alle 1000 kcal vuorokaudessa ja lisäämällä liikuntaa bussipysäkille kävelystä 10 km hölkkälenkkeihin liian lyhyessä ajassa. Käytännössä omaa ahdistustaan yrittää hallita painoaan pudottamalla, vaikka ongelman juuret ovat syvemmällä. Lopputulemana rasittunut keho, mässäyskohtaukset, ja lisääntynyt itseinho ja ahdistus, kun ei ole niin sanottua itsekuria laihduttaa. Mässäilystä itseään rankaisee paastoamalla tai vielä rasittavammalla liikunnalla, jotta saisi kulutettua syömänsä kalorit mahdollisimman pian. Siinä sekoittaa kroppansa normaalin toiminnan ja lopputulemana paino vaan nousee hiljalleen.

Omaan kokemukseeni perustuen sanoisin siis, että ahdistuksen sanelemana laihdutusyritykset saattaa olla jotain tuon kaltaista. Onko sinun mahdollista keskustella asiasta avoimesti, mutta kuitenkin avopuolisoasi ymmärtäen ja asiassa tukien? Ei homma parane varmastikaan käden käänteessä, mutta olisi ainakin jonkinlainen alku kohti tasapainoisempaa arkea, parempaa hyvinvointia ja normaalimpaa ruokasuhdetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme