Huoli läheisestä, joka otti mielummin verenpaine,- kolesteroli- ja diabeteslääkkeet kuin muuttaa elintapojaan
Auttaako lääkitys todella niin, että poistuu nuo ongelmat, joita yli 100 kg paino (pienikokoisella naisella) aiheuttaa? Ei kasviksia, ei liikuntaa, joka päivä makeita herkkuja... mutta onhan nyt se lääkitys.
Kommentit (25)
Minä ymmärrän kyllä tämän miniavautumisen, koska olen itse syyllistynyt samaan kuin ap:n läheinen nyt, JA se ärsyttää joitain läheisiäni.
Olen kyllä normaalipainoinen, mutta se johtuu siitä että syön maltillisesti. Olen kuitenkin laihaläski, koska en liiku. En sitten yhtään. Olin lapsena urheilullinen, mutta sitten kuvioihin tuli tupakka, ja urheilu jäi pois. Juon myös alkoholia kohtuu- ja liikakäytön rajoilla.
Korkea verenpaine huomattiin, kun olin ehkä 25-vuotias ja sairaalassa aivan muusta syystä. Lääkäri piti minulle pitkän ”puhuttelun” elintavoistani, yritti ohjata, mutta minä en ollut valmis lopettamaan tupakointia tai lisäämään liikuntaa. Olin tosi jyrkkä, vaikka samalla kyllä häpesinkin.
Lääkäri aloitti minulle lääkityksen, koska suvussani on sepelvaltimotautia ja sydäninfarkteja (isoisäni kuoli sydäninfarktiin ja toinen läheiseni pelastui ja tällä on tahdistin). Merkittävä sukurasite.
Ja arvatkaapa syönkö lääkkeitä vielä kymmenen vuotta myöhemmin. Arvatkaa poltanko vieläkin tupakkaa. Ja arvatkaa reippailenko edelleenkään enempää kuin sohvalta tietokonetuolille.
Ja ennen kaikkea: arvatkaa ärsyttääkö tämä heitä, jotka tietävät minun syövän lääkkeitä korkeaan verenpaineeseen.
On niin kuin minä. Ei mielenkiintoa ja voimia elämänmuutokseen. Joku ehdotti Pippa Laukka-tyylistä puuttumista. Mulle tulis vaan vastareaktio ja uhma sellaisesta. Osaan laihduttaa jos haluan. Mutta en halua.
Toki toivon äkkikuolemaa enkä joutumista halvaantuneena vuodeosastolle.
Ap:n läheiselle suosittelen Ozempic-lääkettä.
Ehkä ap:ta huolestuttaa läheisensä menetys, tai halvautuminen jne. Onko sen pakko olla verhoiltua ylenkatsetta? Ettekö ole koskaan huolissanne perheenjäsenistänne ilman, että se onkin oikeasti ärtymystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tietää, ettei kykene elämäntapamuutoksiin.
Tämä. Minäkin ole tänä vuonna kymmeniä kertoja yrittänyt elämäntapamuutosta, ei onnistu.
N 35 ja bmi 38
Silloin et ole halunnut muutosta oikeasti.
Tämä on ikävän yleistä.🤷♀️