Merkonomiksi?
Missä merkonomi voi nykyään olla töissä muualla kuin kaupankassalla???
Kommentit (17)
Valmistuin jouluna 2012 talouspuolen merkonomiksi. Itse olen tehnyt sen jälkeen töitä osto- ja myyntireskontrassa sekä taloussihteerinä. Vanhat luokkakaverit ovat töissä esimerkiksi koulusihteereinä, pankkityöntekijöinä, kirjanpitäjinä tai reskontranhoitajina. Moni on myös vaihtanut alaa, koska on kokenut alan hieman kuivaksi ja tylsäksi. Markkinointipuolen tutuista suurin osa on töissä jossakin kaupassa, mutta kukaan ei taida tehdä mitään markkinointiin liittyvää. Yksi heistä on töissä pankissa puhelinpuolella.
Ihan hyvin työllistävä ala omien kokemuksien mukaan, mutta huimasti vaikuttaa myös se millaiseen harjoittelupaikkaan hankkiutuu. On totta, että tradenomit kilpailevat monista samoista työpaikoista, mutta olen itse kokenut, että moniin tämän alan hommiin otetaan mieluummin merkonomeja. Tradenomit ovat kuitenkin hieman ylikoulutettuja esimerkiksi perus reskahoitajan tehtäviin, joten työnantaja olettaa usein heidän vaihtavan heti duunia kun saavat jotain parempaa.
Ja 12 miettii uudelleen sanomaansa. Toisaalta jokaiseen avoimeen paikkaan on kyllä hirveästi hakijoita ja omakin työllistymiseni on ollut aikamoista tuuria. Nykyiseen työhöni sihteerinä haki yli 300 hakijaa, joten ainakin pk-seudulla hakijoita kyllä on...
on kyllä aikoja eletty kun merkonomin paikka on kaupan kassa. hankkikaa ihmiset kunnon ammatti
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 15:16"]
on kyllä aikoja eletty kun merkonomin paikka on kaupan kassa. hankkikaa ihmiset kunnon ammatti
[/quote]mikä olisi kunnon ammatti? tosiaan on eletty outoihin aikoihin jolloin on vaikeaa löytää töitä :/
Itse hain pari kuukautta sitten yhtä toimistosihteerin työpaikkaa kun merkonomi olen, ja siihen mieluiten valittiin filosofian maisteri, ehkä hieman ylikoulutettu, koska tuon työpaikan tehtävät olivat niin perusjuttuja kun olla vain voi. :D Eli näköjään pitää olla maisteri, että pääsee papereita skannaamaan...
Jos pankkiin haluaa töihin, niin varmasti kannattaa käydä se markkinointipuoli. Hakevat ainakin myyntihenkisiä ihmisiä töihin. Myyntityötähän se nykyään taitaa olla, aina tyrkyttävät jotain vakuutuksia yms. jos konttoriin erehtyy menemään...
Tosta markkinointipuolen työtilanteesta en osaa sanoa, mutta talous- ja toimistopalvelujen puolella työtilanne ei ole kovinkaan hyvä. Jokaista avointa paikkaa hakee pari- kolmesataa tyyppiä, jotka kaikki on just siihen hommaan täydellisiä.
mene vaikkapa putkiasentajaksi ja saat palkkaa. merkonomina saat työttömyyskorvausta
Markkinointipuolen merkonomeja tiedän ainakin vakuutusyhtiöissä ja kaupan kassoilla työskennelleen/työskentelevän. Markkinointiin liittyy paljon kaikennäköistä joten eiköhän mahdollisia työtehtäviäkin löydy monenlaista.
.
Taloushallinnon merkonomeja tiedän työskentelevän eri tehtävissä esim aspassa, reskontrassa, kirjanpitäjänä, palkanlaskijana, assarina jnejne vähän laidasta laitaan kaikennäköistä toimistotyötä. Ja ihan viiden vuoden sisään valmistuneita kaikki. Töitä on aina löytynyt nopeasti, ei ole kenelläkään kummoisia työttömyysjaksoja ollut. (Tästä syystä minäkin harkitsen ko tutkintoa..)
Merkonomeja on ihan liikaa nykyään työpaikkoihin nähden. En suosittele opiskelemaan merkonomiksi.
Kuinka merkonomi voisi päästä pankkiin töihin? Kumpi linja kannattaa valita?
Ei kannata, merkonomit kilpailee tradenomien kans samoista töistä ja teadenomejakin on paljon työttömänä
Pankki, matkatoimisto, posti, kahvilat, aulapalveluhenkilöt, somistajat, mainostoimistot, assistentit, tuote-esittelijät, vastaanottohenkilöt, sihteerit, palkanlaskijat, muut toimistotyöt...
Monessa kaupassa on muitakin hommia, kuin kassatyöt. Itseasiassa kaikissa muissa paitsi ruokakaupoissa varmasti suurin osa on muuta kuin "kassalla istumista".