seksin määrä, haluttomuus ja ehkäisy mietityttää :S
Elikkä olen 23-vuotias nainen, ja olen ollut avomieheni kanssa jo 5 vuotta yhdessä. Seksiä meillä on about kerran puolentoista viikon aikana ja itse olen ollut täysin tyytyväinen tuohon määrään. Mua ei vaan haluta useammin, ja itse asiassa melkein aina se on mieheni, joka tekee sen aloitteen seksiin. Jos musta ois homma kiinni, mun pitäis olla ilman yli 2 viikkoa, ennen kuin alkaa oikeesti kunnolla panettaa. Tuntuu, etten myöskään kostu kovin helposti/riittävästi. Mieheni joutuu aina nuolemaan minua ennen sisään työntymistä, tosin sehän ei mun mielestä paha juttu ole ;) Kuitenkin tuntuu että mun takia joudutaan nähdä hirveesti vaivaa.. tai siis seksi meillä on harvoin sellasta huoletonta tai sponttaania..
Vaikka monet toitottaa ettei ekat parisuhteet kestä, olen varma että olen jo löytänyt sen elämäni miehen, enkä halua pilata suhdettamme mitenkään. Nyt onkin alkanut huolestuttaa, että olemalla tällänen kylmä ämmä, en ehkä saa pidettyä miestäni onnellisena kanssani. Oon kyllä ottanut asian muutaman kerran puheeksi, sanonut että hänen pitää rehellisesti sanoa mulle jos tuntuu että pihtaan. Otan mieheltäni myös suihin aika usein, uskottelen itselleni sen pitävän miehen tyytyväisenä :D Olen miettinyt, miten voisin parantaa halujani/seksuaalisuuttani. En masturboi juuri koskaan, vaikka murrosikäisenä se oli joka päiväistä. Olenkin koittanut lisätä oman kivan määrää, jospa se virittäis mun mielen siihen itse seksiin.
Mies kyllä väittää olevansa tyytyväinen seksielämäämme. Oon ite kuitenkin hieman epävarma siitä, kehtaako hän sanoa minulle totuuden. Täällä palstallakin kun lukee juttuja, ni niiden perusteella ajattelisin seksimme määrän vastaavan 30+ ikäisten pienten lasten vanhempien seksielämää, ja mies tietty valittaa kavereilleen ettei saa tarpeeksi. Ystäväni myös tapailee erästä miestä, joka kuulemma haluaa VAIN pari kertaa viikossa, ja ystäväni pitää tätä tyyliin aseksuaalina :DD Kaikkihan on yksilöllistä, mutta musta tuntuu kuin seksielämämme olisi jotenkin epänormaali, ainakin verrattuna muihin ikäisiimme.
Yllätysyllätys - syön siis e-pillereitä ja uskon niiden vaikuttavan haluihini. Kun käytimme vielä kortsuja, oli aika rusakkomaista meininkiä xD... tosin olimmehan silloin ihan teinejä vielä. Olen pysytellyt tässä ehkäisyssä näin kauan, koska muita sivuvaikutuksia en ole niistä saanut. Olen ajatellut voivani vaikuttaa haluttomuuteeni ja paikkojen kuivuuteen muilla tavoin, mutta nyt olen alkanut miettiä pillereistä luopumista. Kuparikierukka kiinnostaisi, mutta ystäväni pelotteli että kaikki hänen tuntemansa naiset, jotka ovat kys. kierukkaa käyttäneet, ovat siitä huolimatta tulleet raskaaksi. Tiedän ettei elämää voi etukäteen suunnitella, mutten vielä ainakaan viiteen vuoteen lapsia haluaisi.
Kiva jos joku jakso lukee tän romaanin loppuun :D Millaisia ajatuksia/mielipiteitä herätti? Omakohtaisia kokemuksia vastaavasta? Viisaita neuvoja/vinkkejä? Pitäisikö vaihtaa ehkäisyä ja mihin?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:11"]
Juttele asiasta gynelle, saat erilaiset pillerit jotka voivat toimia sinulla paremmin. Siis viemättä haluja :). Ystävälläni auttoi kun normipillereistä vaihtoi sellaisiin joissa on joka kiertopäivälle eri hormoonimäärät. Merkkiä en osaa sanoa, itse en ole ikinä hormonaalista ehkäisyä käyttänyt (3vuotta samassa suhteessa, seksiä vähintään 6krt/vko).
[/quote]
Saako kysyä mikä ehkäisymenetelmä teillä on käytössä? :) //AP
[/quote]
Kaksi ensimmäistä vuotta mentiin kortsuilla. Tämä oli miehellekin ok, koska ei halunnut minun 'turhaan' syövän mitään hormoneita. Kolmantena vuonna jätimme kumin pois ja 'luotimme' varmoihin päiviin ja ulosvetoon ovulaatioviikolla. Täysin tietoisena asiasta, että vuoden sisällä meillä saattaisi olla lapsi, ei siis olisi maailma kaatanut ja kai molemmilla oli jo vauvakuumekin :). Vuoden lopulla päätimme yrittää lasta ja toisella yrittämisellä raskauduin, nyt odotamme siis esikoistamme josta kumpikin on innoissaan.
.
Ehkä vauvan tekoon kannusti osittain tuttavapariskuntien lapsettomuudet ja ainakin tuon "varmojen päivien" aikana mietin ollaankohan mekään kykeneviä omin avuin raskautumiseen kun ei iloista yllätystä ehkäisyn puutteesta huolimatta tullutkaan. Uskon kuitenkin, että ainakin meidän kohdallamme tuo varmojen päivien menetelmä johtui vain pelosta 'jos kuitenkin alamme odottamaan' vaikka molemmat sitä toivoivatkin. Näin saimme pehmeän laskun raskauteen :D.
.
En kyllä tosissaan suosittele kenellekään "varmoja päiviä ja ulosvetoja" ehkäisyksi jos kerran ei halua raskautta!! Pakko mainita, ettei kukaan nyt kuvittele sen olevan luotettava menetelmä :D.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:36"]
[quote author="Av Mamma" time="22.01.2015 klo 10:09"] Minusta olisi nöyryyttävää joutua käyttämään liukkaria...Kyllä pillun kuuluu olla kunnolla märkä, se kiihottaa muuten miestäkin! N42 [/quote] Aika nöyryyttävää sanoa noin, varsinkin kun vaihdevuotesi pian jo kolkuttavat ;) N24
[/quote]
Itse asiassa luulen, että minulla on vaihdevuosiin vielä paljon aikaa ja se johtuu juurikin vilkkaasta seksielämästä ja siitä, että keho saa toimia itsekseen ilman ulkopuolisia hormoneja. En ole koskaan kokenut tilannetta, jossa en olisi ollut märkä hyvin nopeasti. Jos niin joskus kävisi, en tosiaan lääppisi liukkaria alapäähäni vaan miettisin, että hmmm...onko tässä nyt taustalla jotakin suhteeseen liittyvää miksi minua ei haluta ja en kostu kunnolla. Parempi on mennä asioiden alkulähteelle kuin hoitaa oiretta.
Hormonaalisen ehkäisyn haitoista on puhuttu monissa blogeissa. Helposti googlaamalla löytyy blogeja, joissa kirjoittajan elimistö (mukaan lukien mieli) on ollut suht sekaisin ja asiat ovat korjaantuneet, kun hormonaalinen ehkäisy on vaihdettu johonkin muuhun.
Minua ihmetyttää, että muuten fiksut ihmiset eivät ota selvää asioista vaan pitävät ihan luonnollisena sekoittaa elimistön toiminta ulkopuolelta tulevilla hormoneilla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:20"]
Olette siis 18v lähtien ollut yhdessä? Ei millään pahalla mutta parisuhteenne tulee kaatumaan viimeistään 30+. Teinisuhteet vaan ei kestä ikuisuuksia. Tämä nähty kaveripiireissä kuin tuttujenkin parisuhteissa.
[/quote]
Ei millään pahalla, mutten halua ajatella noin. Tunnen paljon pareja, jotka ovat toisillensa niitä ensimmäisiä vakavia seurustelukumppaneita. Tiedän että riski erilleen kasvamisesta ja halusta elää sinkkuelämää on olemassa, mutta se on sitten sen ajan murhe. En näe syytä miettiä tuollaisia nyt kun meillä menee hyvin (tosin tossa seksielämässä mulla on petrattavaa :D). On mulle ennenkin tultu sanomaan että kannattaako vielä jämähtää siihen ekaan suhteeseen, mutta miksi eroaisimme jos rakastamme toisiamme ? //AP
[quote author="Av Mamma" time="22.01.2015 klo 11:29"]
Hormonaalisen ehkäisyn haitoista on puhuttu monissa blogeissa. Helposti googlaamalla löytyy blogeja, joissa kirjoittajan elimistö (mukaan lukien mieli) on ollut suht sekaisin ja asiat ovat korjaantuneet, kun hormonaalinen ehkäisy on vaihdettu johonkin muuhun.
Minua ihmetyttää, että muuten fiksut ihmiset eivät ota selvää asioista vaan pitävät ihan luonnollisena sekoittaa elimistön toiminta ulkopuolelta tulevilla hormoneilla.
[/quote]
Juu ainakin Monan blogista luin aiheesta vähän aika sitten :) Itselleni ja varmaan monille muille e-pillerit on ollut ns. helppo vaihtoehto. Myönnän, etten ole kunnolla paneutunut muihin ehkäisymenetelmiin, mutta nyt kun en enää pidä ongelmiani vain pienenä pahana, olen alkanut miettiä muita vaihtoehtoja. Haluan nauttia seksistä, haluan taas himoita :)
[/quote]
Oonkin Monan blogissa aiheesta lukenut :) Minulle ja varmaan monille muille e-pillerit on ollut ns. helppo vaihtoehto. Mäkin kun nuorena aloin niitä popsimaan, ni se tuntui oikeelta vaihtoehdolta, kun oli niin yleinen menetelmä mun ikäisillä. Nyt en kuitenkaan enää pidä haluttomuuttani vain pienenä pahana, vaan olen alkanut miettimään muita vaihtoehtoja pillereille, varsinkin sitä kuparikierukkaa. Haluan taas himoita ja nauttia seksistä uudella tavalla ! :) //AP
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:40"]
[/quote]
Juu ainakin Monan blogista luin aiheesta vähän aika sitten :) Itselleni ja varmaan monille muille e-pillerit on ollut ns. helppo vaihtoehto. Myönnän, etten ole kunnolla paneutunut muihin ehkäisymenetelmiin, mutta nyt kun en enää pidä ongelmiani vain pienenä pahana, olen alkanut miettiä muita vaihtoehtoja. Haluan nauttia seksistä, haluan taas himoita :)
[/quote]
Hyvä sinä! Vilkas seksielämä on paras tapa pitää suhde muutenkin läheisenä ja elävänä. Ja mikäpä sen ihanampaa kuin oikein kouraisee vatsanpohjasta kun ajatteleekin, että kohta taas pääsee nautiskelemaan miehen kanssa...
Oho, kone jotai tilttas mut lähetti sittenki ton ekan viestin, vaik sitä ei täs äsken näkyny^ :D //AP
Ap, olen ollut kaksikymppisesrä yhdessä nykyisen mieheni kanssa, 15 vuotta jo takana. Oli minun ensimmäinen "oikea" ja pitkä (>3kk) seurustelusuhteeni.
Meillä oli nuorena vilkas seksielämä ja kokeiltiin paljon kaikenlaista, minulla oli kuitenkin samantyyppistä mukaanpääsyn ongelmaa. Kostuminen jäi usein kehnoksi ja liukkari oli meillä kanssa käytössä. Nuorena erityisesti harrastettiin seksiä lähemmäs miehen tahdin mukaan, kun kompromisseja täytyy tehdä jos toinen haluaa useamman kerran päivässä ja toiselle tulee panetusolo spontaanisti vain kerran kuussa.
Nyt lasten saamisen jälkeen ja välissä ollaan ollaan oltu kondomilla ja tilanne on aivan eri. Olisinpa jo nuorena ollut ilman yhdistelmäpillereitä (ja tauon pitää tosiaan olla pitkä, minulla ne nuoruuden pari kk ilman eivät vielä palauttaneet seksihaluja).
Vaikka on kiireinen pikkulapsivaihe ja aikaa meille kahdelle on todella vähän, on helppo löytää aikaa rakkauselämälle kun mulla on lähes kaiken aikaa sellainen valmiustila päällä, että pikapanot ovat mahdollisia.
Älä syyllistä itseäsi. Jos miehesi ei sano, että häntä vaivaa tilanne, häntä ei todennäköisesti vaivaa tilanne.
Tee joskus aloitteita, koska kaikista on ihanaa tunte olevansa haluttuja. Lataa itseäsi tunnelmaan jo hieman edeltävästi, kauniit alusvaatteet, lämmin suihku, geishakuulat, mikä nyt toimii sinulle.
Ja mikä tärkeintä, vaihda ehkäisyä. Ehkäisyrengas on paikallinen ehkäisy ja toimii monella, joille pillerit eivät sovi, kondomi ja kierukka sopii myös useimmille. Älä tyydy "kuiviin" mestoihin ja "työlääseen" seksiin.
Kiitos kovasti kaikista vastauksista! :) Käytimme ensimmäisen vuoden ajan kortsuja, mieheni koki kuitenkin perus markettipakkauksien kortsut liian ahtaiksi. Kävi muutaman kerran etsimässä muun kokoisia apteekeista/sincityistä/ym paikoista, mutta aloitinkin sitten noi e-pillerit. Ehkäisykapseli ja kuparikierukka vaikuttais aika lupaavilta tähän nykytilanteeseen... //AP
Mulla katos halut kans tosi salakavalasti pillereiden myötä. Vei oikeesti pitkän ajan kun vasta tajusin kuinka vähäiset halut oli jo siinä vaiheessa. Nyt pari vuotta oltu kumin kanssa ja halut taas sitä kerran päivässä -menoa. Kumi tosin tekee miehelle vähän samaa kun pillerit mulle. Mut voin sanoo et meillä ainakin pillereiden lopettaminen oli hyvä päätös. Pääsin samalla turvotuksesta enkä enää suuttunutkaan niin herkästi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:06"]
Ap, olen ollut kaksikymppisesrä yhdessä nykyisen mieheni kanssa, 15 vuotta jo takana. Oli minun ensimmäinen "oikea" ja pitkä (>3kk) seurustelusuhteeni. Meillä oli nuorena vilkas seksielämä ja kokeiltiin paljon kaikenlaista, minulla oli kuitenkin samantyyppistä mukaanpääsyn ongelmaa. Kostuminen jäi usein kehnoksi ja liukkari oli meillä kanssa käytössä. Nuorena erityisesti harrastettiin seksiä lähemmäs miehen tahdin mukaan, kun kompromisseja täytyy tehdä jos toinen haluaa useamman kerran päivässä ja toiselle tulee panetusolo spontaanisti vain kerran kuussa. Nyt lasten saamisen jälkeen ja välissä ollaan ollaan oltu kondomilla ja tilanne on aivan eri. Olisinpa jo nuorena ollut ilman yhdistelmäpillereitä (ja tauon pitää tosiaan olla pitkä, minulla ne nuoruuden pari kk ilman eivät vielä palauttaneet seksihaluja). Vaikka on kiireinen pikkulapsivaihe ja aikaa meille kahdelle on todella vähän, on helppo löytää aikaa rakkauselämälle kun mulla on lähes kaiken aikaa sellainen valmiustila päällä, että pikapanot ovat mahdollisia. Älä syyllistä itseäsi. Jos miehesi ei sano, että häntä vaivaa tilanne, häntä ei todennäköisesti vaivaa tilanne. Tee joskus aloitteita, koska kaikista on ihanaa tunte olevansa haluttuja. Lataa itseäsi tunnelmaan jo hieman edeltävästi, kauniit alusvaatteet, lämmin suihku, geishakuulat, mikä nyt toimii sinulle. Ja mikä tärkeintä, vaihda ehkäisyä. Ehkäisyrengas on paikallinen ehkäisy ja toimii monella, joille pillerit eivät sovi, kondomi ja kierukka sopii myös useimmille. Älä tyydy "kuiviin" mestoihin ja "työlääseen" seksiin.
[/quote]
Kiva kuulla, että teillä menee hyvin! Ärsyttää kun jotkut kaverit selvästi epäilee että kyllästytään vielä toisiimme, tai että ollaan yhdessä vain tottumuksesta (nää kaverit tuntuu olevan kylläkin ikisinkkuja, kateutta kenties? :))... Onneksi mm. sun vastaus osoittaa että onnellinen ja rakastava parisuhde, vaikkakin ois solmittu nuorina, on mahdollista :) Kun käytimme vielä kondomeja, ei mulla tälläsia tuntemuksia ollut. Olemme muuttaneet toiselle paikkakunnalle neljä kuukautta sitten, ja joudun nyt käydä täällä lääkärissä/gynellä kun niillä ei mun aikaisempia terveystietoja vielä ole. Pitääpä samalla ottaa puheeksi ehkäisymenetelmän vaihto johonkin toiseen, mikä ei niin mua lamaannuttais :D //AP
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:35"]
Mulla katos halut kans tosi salakavalasti pillereiden myötä. Vei oikeesti pitkän ajan kun vasta tajusin kuinka vähäiset halut oli jo siinä vaiheessa. Nyt pari vuotta oltu kumin kanssa ja halut taas sitä kerran päivässä -menoa. Kumi tosin tekee miehelle vähän samaa kun pillerit mulle. Mut voin sanoo et meillä ainakin pillereiden lopettaminen oli hyvä päätös. Pääsin samalla turvotuksesta enkä enää suuttunutkaan niin herkästi.
[/quote]
Joo munkaan mies ei oo kumien puolestapuhuja :D no saa nähdä mihin päädytään :) //AP
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 10:20"]
Olette siis 18v lähtien ollut yhdessä? Ei millään pahalla mutta parisuhteenne tulee kaatumaan viimeistään 30+. Teinisuhteet vaan ei kestä ikuisuuksia. Tämä nähty kaveripiireissä kuin tuttujenkin parisuhteissa.
[/quote]
Ei millään pahalla, mutten halua ajatella noin. Tunnen paljon pareja, jotka ovat toisillensa niitä ensimmäisiä vakavia seurustelukumppaneita. Tiedän että riski erilleen kasvamisesta ja halusta elää sinkkuelämää on olemassa, mutta se on sitten sen ajan murhe. En näe syytä miettiä tuollaisia nyt kun meillä menee hyvin (tosin tossa seksielämässä mulla on petrattavaa :D). On mulle ennenkin tultu sanomaan että kannattaako vielä jämähtää siihen ekaan suhteeseen, mutta miksi eroaisimme jos rakastamme toisiamme ? //AP
[/quote]
Joo, mäkin oon edelleen yhdessä teinirakkauteni kans, olen kohta nelikymppinen. Nämä "omassa tuttavapiirissäni on mennyt näin" -ihmiset tekevät älyttömiä yleistyksiä sen tuttavapiirinsä takia, ei kannata pahastua noista. Ei varmaan ole typerämpää ihmistä kuin nämä "eroa, koska ei minun tuttavapiirissäni teininä alkaneet suhteet ole kestäneet".... :-DD
Esim. Grande on kookkaampi kortsu ja sitä saa varmaan lähes joka marketista. Ja kun painaa kortsun kanssa, mies ei tule niin nopeasti eli nainen ehtii saada orgasmin ennen miestä. Win/win!
Gynet ovat länsimaisen lääketieteen edustajia, jotka ovat koulutuksessaan imeneet sellaisen ajatustavan, että on ihan normaalia ehkäistä hormoneilla. Ehkä sieltä suunnasta ei ole saatavissa ihan objektiivista mielipidettä...?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:45"]
Esim. Grande on kookkaampi kortsu ja sitä saa varmaan lähes joka marketista. Ja kun painaa kortsun kanssa, mies ei tule niin nopeasti eli nainen ehtii saada orgasmin ennen miestä. Win/win!
Gynet ovat länsimaisen lääketieteen edustajia, jotka ovat koulutuksessaan imeneet sellaisen ajatustavan, että on ihan normaalia ehkäistä hormoneilla. Ehkä sieltä suunnasta ei ole saatavissa ihan objektiivista mielipidettä...?
[/quote]
Haa hyvä tietää, pitää laittaa korvan taakse toi Grande :) Mulla on muutamia lääkärituttuja joita voisin luonnehtia jopa pillerivastaisiksi :D Toivottavasti siis heidän ajatustapansa on muuttumassa, vaikkakin todennäköisesti nuorille, ehkäisyä vasta aloittaville niitä e-pillereitä suositellaan :/ Mut joo, pitääpä siis eka googlailla noita juttuja, ni tiiän vähän mitä kysellä ja pyytää siellä lääkärissä //AP
Eihän sitä voi tietää, millaiset halut itsellään on, jos käyttää e-pillereitä. Minua haluttaa normaalisti 4-6 kertaa viikossa, kun ei ole stressiä tai muita ongelmia. Mikä on sinun arviosi itsestäsi? Ei ole hyvä, jos et osaa tehdä sitä, koska et tunne omaa luonnollista seksuaalisuuttasi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 12:57"]
Eihän sitä voi tietää, millaiset halut itsellään on, jos käyttää e-pillereitä. Minua haluttaa normaalisti 4-6 kertaa viikossa, kun ei ole stressiä tai muita ongelmia. Mikä on sinun arviosi itsestäsi? Ei ole hyvä, jos et osaa tehdä sitä, koska et tunne omaa luonnollista seksuaalisuuttasi.
[/quote]
Hyvä pointti. Vaikea sanoa missä ajassa mua alkaa haluttaa, kun säännöllistä seksiä meillä kuitenkin on. Joskus lähden siihen mukaan vain miellyttääkseni miestäni, vaikka oikeasti mua ei haluta ja homma tuntuu - kamalaa sanoa - jopa pakkopullalta. Voisin olla ainakin reilut kaksi viikkoa ilman seksiä, eikä tuntuis missään... En pidä tätä kuitenkaan normaalina, jotain asialle pitäisi siis tehdä. //AP
[quote author="Av Mamma" time="22.01.2015 klo 10:09"]
Minusta olisi nöyryyttävää joutua käyttämään liukkaria...Kyllä pillun kuuluu olla kunnolla märkä, se kiihottaa muuten miestäkin!
N42
[/quote]
Aika nöyryyttävää sanoa noin, varsinkin kun vaihdevuotesi pian jo kolkuttavat ;)
N24