Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkillinen paha masennus

Vierailija
21.01.2015 |

Auttaako mikään tällaiseen äkkinäisesti todella pahaksi menneeseen masennukseen? En tähän hätään pysty mistään hankkimaan masennuslääkkeitä ja niidenkin tehoamiseen kai menee se kuukausi. Olen tällä viimeiset puoli vuotta ollut normaalia masentuneempi ja nyt viimeiset 1,5 viikkoa masennus on ollut pahempi kuin koskaan. Olen itkenyt joka päivä. En saa unta, kun yöt menee täysin hysteerisesti itkiessä. Kaikki asiat ahdistaa ja tuntuu vaan, etten ikinä pääse tästä masennuksesta eroon. Ennen olen ainakin jotenkin positiivisesti pystynyt katsomaan tulevaisuuteen, että kyllä siellä vielä tulisi ne onnenpäivät, mutta enää en siihen usko. Oikeasti pelottaa. En ole ikinä ennen tuntenut oloani näin rikkinäiseksi. Keksittekö mitään, joka saisi "ajatukset pois masennuksesta"? Mitään oikeaa apua akuuttiin tilanteeseen?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yölinja?

Vierailija
2/5 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkasvalolamppu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et pysty tähän hätään hankkimaan itsellesi masennuslääkkeitä? Oletko ulkomailla vai jossakin suljetussa laitoksessa? Hankalammistakin paikoista käsin pääsee kyllä lääkäriin niin halutessaan. 

Miten olisi, jos vaikka menisit ihan terveyskeskukseen päivystykseen? Siellä kirjoitettaisiin sinulle lääkerespeti ja voisit sitten mennä varsinaisen lääkärin vastaanotolle kuukauden päästä, kun pääset sinne. Voit mennä myös yksityiselle päivystykseen, jos ei ole rahasta kiinni.

Sinuna en jäisi kärvistelemään itkuisena ja ahdistuneena kuukautta. Se on ihan liian pitkä aika kärsittäväksi ilman hoitoa. 

Vierailija
4/5 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 19:09"]

Miten niin et pysty tähän hätään hankkimaan itsellesi masennuslääkkeitä? Oletko ulkomailla vai jossakin suljetussa laitoksessa? Hankalammistakin paikoista käsin pääsee kyllä lääkäriin niin halutessaan. 

Miten olisi, jos vaikka menisit ihan terveyskeskukseen päivystykseen? Siellä kirjoitettaisiin sinulle lääkerespeti ja voisit sitten mennä varsinaisen lääkärin vastaanotolle kuukauden päästä, kun pääset sinne. Voit mennä myös yksityiselle päivystykseen, jos ei ole rahasta kiinni.

Sinuna en jäisi kärvistelemään itkuisena ja ahdistuneena kuukautta. Se on ihan liian pitkä aika kärsittäväksi ilman hoitoa. 

[/quote]

Lääkärille pääsyyn on ainakin 4 viikon jono. Koska hätätapauskaan ei ole kyseessä, niin en minä päivystykseenkään voi mennä. Ja siis varmuuttahan ei edes ole, että saisinko minä lääkkeitä masennukseen.

Vierailija
5/5 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle lääkärille pääsisit vaikka samana päivänä. 

Tuo sinun itkuisuutesi viittaa aika selkeästi masennukseen. Ja jos olet tuntenut itsesi masentuneeksi ja ahdistuneeksi puoli vuotta, niin eiköhän tuo ole jo aika selkeä tapaus. Puhun nyt omasta kokemuksestani. 

Jos sinulla ei kuitenkaan ole itsetuhoisia ajatuksia, voit ehkä selvitäkin neljän viikon odotusajalla. Sinuna kokeilisin kuitenkin sitä terveyskeskuksen päivystystä. 

Nuku ja lepää paljon. Älä vaadi itseltäsi mahdottomia. Syö terveellisesti. Vältä alkoholia. Se vain lisää masennusta ja ahdistusta. Ulkoile säännöllisesti. Tee vaikka pieni kävelylenkki päivittäin. Esimerkiksi osan työ- tai opiskelumatkasta voit tehdä kävellen. Myös saunan rentouttavaa lämpöä kannattaa kokeilla, mikäli on mahdollista. 

Onko sinulla lapsia? Jaksatko hoitaa heitä? Tuohon tarvitset puolison tai ulkopuolista apua, mikäli lastenhoito on hankalaa.

Noudata mahdollisimman säännöllistä päivärytmiä. Mitä vakaammaksi saat olosuhteet, sitä parempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi