Onko uunilohi teille jouluruokaa? Tuli toisesta ketjusta mieleen
Me syömme uunilohta niin usein arkena, ettei tulisi mieleenkään tehdä sitä jouluna.
Kommentit (22)
Meilläkin syödään. Kukaan ei tykkää kinkusta.
Ei. Ihan perus arkiruokaa silloin, kun ruuanlaittoon ehtii käyttää tarpeeksi aikaa. Jouluna on lohta muissa muodoissa, yleensä lämminsavustettuna ja graavattuna.
Syön jouluna vaikka hernekeittoa, jos huvittaa.
Lohi muuten on minulle jouluruokaa. Uunilohta en koskaan syö.
Savulohi ja graavilohi kyllä, uunilohi taas arkiruokaa.
Lohi on niin hyvä kala, että sopii juhliin. Arkena kasvisvoittoisesti.
Aika monena vuonna jäi kinkut syömättä, kunnes vihdoin uskottiin että kala riittää. Turha sitä on pakolla puputtaa jos kenellekään ei maistu.
Meillä jokainen saa myös aina toivoa pari asiaa mitä haluaa joulupöytään tai tehdä itse jotain uutta tai, oli se sit vaikka makaronilaatikkoa tai bataattiranskalaisia. Ihan tyytyväisiä on kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ihan perus arkiruokaa silloin, kun ruuanlaittoon ehtii käyttää tarpeeksi aikaa. Jouluna on lohta muissa muodoissa, yleensä lämminsavustettuna ja graavattuna.
Täh? Sehän on nopea ruoka. Max 30 min ja valmis. Mikä teillä on nopea ruoka oikein?
Meille arkiruoka. Graavi jouluna.
Uunilohi menee niin jouluna kuin juhannuksenakin.
Uunilohi on perusruokaa, joka kuuluu myös joulupöytään.
Joulupöydässä on muitakin perusruokia, ei pelkästään "kerran vuodessa"-osastoa.
No se kinkku on meille nimenomaan jouluruokaa, ja itse paisettu.
Kun sitä milloinkaan muulloin syödä vuoden aikaan, kuin jouluaterialla.
Siksi se maistuukin niin hyvältä. Ja nimenomaan se paistettu kinkku, ei mikään valmiina ostettu.
Niiden maussa on suuri ero. Ja koskaan ei ostetta liian suurta kinkkua, että se jäisi "mätenemään" jääkaappiin.
Meillä kala kuuluu myös joulupöytään, mutta silloin on tarjolla graavilohta / kylmäsavulohta, erilaisia sillejä
ja muutakin kalaa, mitä nyt kauppahallista haluaa alkiupaloiksi ostaa.
Silliäkin meillä syödään vain joulunan ja juhannuksena.
Kaikissa kodeissa on omat jouluherkkunsa ja omat mieltymyksensä siitä, mitä harvinaisempaa herkkua jouluaterialle ostaa.
Graavilohi on ja sillit ja mädit. Uunilohi ei.
Lapista olen. Normiruokaa, kuten poronkäristyskin, mutta niitä jouluna myös.
Ei meillä. Jouluna meillä syödään siltä osastolta graavisiikaa, silliä, kaviaaria ja äyriäisiä.
Uunilohi loppuu meillä ekana joulupöydästä, varma menekki
Vierailija kirjoitti:
Savulohi ja graavilohi kyllä, uunilohi taas arkiruokaa.
Miksi savu- ja graavilohi ei ole arkiruokaa?
Kaikki ruoka voi olla sekä arki- että jouluruokaa mielestäni. Jouluruuathan eivät perinteisesti ole mitään fiiniä muutenkaan. Sika taitaa olla halvinta lihaa?
Me syödään, kun liha ei kiinnosta.