Joskus puhuttiin kouluttamattomista ihmisistä, sitten se muuttui elämän koululaisiksi ja nyt termi on kokemusasiantuntija
Kommentit (8)
Eikö me kaikki käydä elämän koulua, oli sitten jotain muodollista koulutusta käyttää tai ei...
Oli mikä oli, jos kerran vihervassareillakin pitää olla joku hieno "titteli"
Miksi koet tarvetta kirjoittaa asioista, joista et mitään tiedä? Tuntemani kokemusasiantuntija on varsinaiselta ammatiltaan matemaattisten aineiden opettaja.
Pitää hieman oikaista... Olen kirjoittanut yo:ksi hyvin arvosanoin, ja myöhemmin suorittanut AMK-tutkinnon, jossa ammatissa työskentelen edelleen. Minulla on myös tietty neurologinen oireyhtymä, josta olen käynyt kokemusasiantuntijakoulutuksen. Jos olen jonkun mielestä elämämkolulainen, niin se on hänen ongelmansa. Itse en itseäni sellaiseksi miellä.
Se, että voi olla joku kokemusasiantuntija, edellyttää että on itse elänyt ja kokenut asian perusteellisesti.
Kuka tahansa ei voi olla kokemusasiantija, jos ei ole kokenut sitä asiaa henkilökohtaisesti, missä kokemus asiantuntija on.
Sairauksien vertaisryhmissä on usein näitä kokemusasiantuntijoita " mentoreina" vasta sairastuneille.
Kuten syöpäjärjestöissä, diabetes- aivo- sydän yms, vakavissa sairauksia. Myös mielenterveyden puolella.
He kertovat sairaudestaan, sen syntymisestä, kehittymisestä, hoidosta, leikkauksista toipumisesta.
Ja neuvovat ja ohjaat muita hakemaan ko. sairautta koskevissa asiosta. Koska heillä on monen vuoden useinmien vuosikymmenien kokemus sairaudestaan.
Se on todella suuri apu ja tuki.
Olet kaheli ap.
Et edes käsitä, mitä sana ja termi kokemusasiantuntija tarkoittaa.
Jos olisin sinä, häpeäisin suuresti tuollaista tietämättömyyttä ja tyhmyyttä nyky-yhteiskunnassa-
Live and let live