Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yksinäisyys ei ole kivaa silloin, kun se ei ole oma valinta"

21.01.2015 |

Mitä tuolla mainoskampanjalla yritetään sanoa? Yksinäisyyttä on helpotettava? Miten?

Itse olen yksin mutta en yksinäinen. Minulla ei yksinkertaisesti ole juuri mitään puhuttavaa muiden ihmisten kanssa. Olen siis omasta valinnastani yksin, ja on totta että en kärsi tilanteestani. Kuitenkin luulen, että tuttavani pitävät minua yksinäisenä, jopa oma äitini on aina ollut huolissaan kun en vietä aikaa ihmisten parissa. Minua ärsyttää tämä kampanja, koska mielestäni siinä (tahattomasti) mustamaalataan kaltaisiani ihmisiä, siitä huolimatta että tuo oma valinta on tekstissä mainittu. Ei kukaan sitä kuitenkaan tosielämässä muista, että joku voi valita ja tahtoa olla yksin. Minua on koko elämäni ajan syyllistetty ja halveksittu yksinolostani ja koen sen vastenmielisenä.

Toisaalta tunnen syyllisyyttä tuon kampanjan ansiosta nyt siitäkin, että en "helpota" muiden ihmisten yksinäisyyttä. Mitä minä oikeasti voisin ja mitä minun pitäisi tämän asian eteen tehdä? Mennä pitämään seuraa jollekulle yksinäisenä pitämälleni henkilölle? Siihen on syynsä, miksi ihmiset eivät tee näin. Se, että hakeudut jonkun seuraan, tulkitaan sosiaaliseksi signaaliksi, että haluat tuon henkilön ystävyyttä ja haluat viettää hänen kanssaan aikaa jatkossakin. Jos menisin vaikkapa työpaikalla jonkun henkilön seuraan vaikka en koe häntä lainkaan kiinnostavaksi tai itselleni läheiseksi, toimisin valheellisesti. Antaisin ymmärtää voivani tarjota hänelle jotakin, mitä en todellisuudessa voi tarjota. Sehän olisi kamala petos, varsinkin jos kohteena oleva henkilö oikeasti kärsii yksinäisyydestään ja janoaa ihmissuhteita. Seurauksena olisi hyvin todennäköisesti tämän henkilön takertuminen seuraa tarjonneeseen.

Mihin ihmeeseen tällä kampanjalla siis oikein pyritään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
2/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli sinulla yksinäisyys ON oma valinta, joten tuo kampanja ei koske sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaisia mietteitä. Itselläni oli niin että nuorempana en olisi halunnut olla yksinäinen, kärsin siitä valtavasti. Kuitenkin vaikkka yritin välillä löytää seuraa, niin kavereita kuin puolisonkin, ei se koskaan oikein onnistunut, kun olen vaan jotenkin liian "erilainen". 

Lähempänä 40 ikävuotta minä sitten päätin, että lopetan taistelun yksinäisyyttä vastaan ja itseni surkuttelun siitä, ja päätin hyväksyä että yksin tulen olemaan jatkossakin, ja siltä pohjalta täytyy tyydyttävä elämä rakentaa. Niin olen tehnytkin, enkä enää edes haluaisi mitään seuraa elämääni. Yksinäisyydestä siis on tullut tavallaan oma valintani, vapaaehtoinen tila, vaikka alkuun lähinnä alistuneesti hyväksyin että en muuta voi kuin olla yksin, joten pakko vaan oppia sietämään sitä.

Vierailija
4/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yksinäinen vastoin omaa tahtoani, mutten silti ymmärrä tuota kampaniaa. Ei yksinäinen ystäviä tuollaisen avulla kuitenkaan saa. Vähän sama kun kampanjoitaisi vaikka syöpää vastaan- ei se syöpäkään kampanjalla parane.

Vierailija
5/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

It doesn't mean I'm lonely when I'm alone

Vierailija
6/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 14:19"]

Niin, eli sinulla yksinäisyys ON oma valinta, joten tuo kampanja ei koske sinua.

[/quote]

Koskee sikäli, että ilmeisesti minun pitäisi nyt tehdä jotakin muiden ihmisten yksinäisyyden lievittämiseksi. Ymmärsitkö, kun selitin mitä ongelmia tähän liittyy? Miten itse lievität muiden yksinäisyyttä? Menetkö juttelemaan ja kaveeraamaan sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa et tosiasiassa ole kiinnostunut viettämään aikaa?

ap

Vierailija
7/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" Vierailija " time="21.01.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 14:19"]

[/quote]

Koskee sikäli, että ilmeisesti minun pitäisi nyt tehdä jotakin muiden ihmisten yksinäisyyden lievittämiseksi. Ymmärsitkö, kun selitin mitä ongelmia tähän liittyy? Miten itse lievität muiden yksinäisyyttä? Menetkö juttelemaan ja kaveeraamaan sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa et tosiasiassa ole kiinnostunut viettämään aikaa?

ap

[/quote]

Osallistutko eläinsuojeluun? Osallistutko ulkomaan kehitysapuun? Oletko Unicefin kummi? Kierrätätkö? Lajitteletko jätteet? Osallistutko osaltasi luonnonsuojeluun? Teetkö vapaaehtoistyötä vanhainkodissa?

Voisit yhtä hyvin kysyä, että "ilmeisesti minun pitäisi nyt tehdä jotakin näin em. ongelmien lievittämiseksi. Ymmärsitkö, kun selitin mitä ongelmia tähän liittyy? Miten itse osallistut näihin? Menetkö auttamaan ja osallistumaan sellaiseen toimintaan, joista et tosiasiassa ole kiinnostunut?"

Eli jos et halua osallistua järjestötoimintaan, niin sitten et osallistu. Problem solved.

Vierailija
8/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa lukea lainaamansa otsikko uudelleen - oikeen ajatuksen kanssa.

Vierailija
9/9 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin oleminen on eri asia kuin yksinäisyys. Tutkimuskirjallisuudessa tehdään tämä ero todella selvästi. Puhutaanpa vieläpä erikseen emotionaalisesta yksinäisyydestä (kokemus läheisen ihmissuhteen puuttumisesta) ja sosiaalisesta yksinäisyydestä (kokemus porukkaan kuulumattomuudesta).

Ihminen voi olla sosiaalisesti hirvittävän aktiivinen mutta kärsiä silti emotionaalisesta yksinäisyydestä vaikkapa koulussa. Aikuinen taas voi olla läheinen parhaan ystävänsä kanssa mutta kokea itsensä täysin ulkopuoliseksi työyhteisössään. Yksinäisyys ei toisin sanoen näy päällepäin.

Se, että on yksin, ei tee kenestäkään yksinäistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi