Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En taida osata käyttäytyä miehen vanhempien kahvipöydässä

Vierailija
07.11.2021 |

Minun lapsuudenperheessäni vallitsi sellainen ajatus, että on kohteliasta istua kahvi- tai ruokapöytään heti, kun kutsutaan. Myös lisää tulisi rohkeasti ottaa, kun tarjotaan (tai tyrkytetään), tietenkin jos siis vielä vatsalaukkuun mahtuu.

Miehen perheessä asia on aivan päinvastoin. Todellakin käytöksen tulisi olla minun saamani kasvatuksen mukaisen toimintatavan vastakohta.

Ensimmäiset kerrat anoppilassa seurasin miehen käytöstä. Anoppiehdokas kutsui kahvipöytään oikeasti seitsemän kertaa. Kaikki paikalla olleet jatkoivat juttelemista olohuoneessa, olivat kuin eivät kuulisi yhtään mitään. Lopulta valuivat keittiöön kuin eivät lainkaan sinne haluaisi.

Minä en vain osaa. Kyllä, pitäisi varmasti sopeutua, mutta minusta tuntuu aivan hullulta, että anoppi seisoo kutsuvasti keskellä keittiötä yksin kahvipannu kädessä.

Tämä on kuitenkin heille aivan tuttu ja hyväksytty kaava, mutta minä en vain sopeudu. Olen alkanut mennä keittiöön ensimmäisestä kutsusta.

Otan munkin heti kun tarjotaan. Otan keksejä, koska ”ota siitä keksejä!” Kukaan muu ei koske, ennen kuin olen jo syönyt omani.

Ei tästä varsinaista sanallista palautetta tai kritiikkiä ole tullut, vaikka mies on kyllä vähän naureskellut. ”Taisi olla nälkä!” tai muuta vastaavaa.

En varmaan tästä muuksi muutu, mutta kysyn, että kummin teillä on tapana tehdä ja onko tullut tapojen yhteentörmäyksiä.

Oletteko ehkä löytäneet kultaisen keskitien?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:n pitäisi olla kahvipöydässä ensimmäisenä? Kannattaa syödä kotona kunnolla, niin ei ole nälkäinen mennessään kyläilemään.

Vierailija
22/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vähän sama ongelma. En voi käsittää tapaa, että ruoka- tai kahvipöytään ei kutsusta tulla. Siinä vaivalla laitettu ruoka sitten jäähtyy ja kokki odottelee, suvaitseeko porukka tulla paikalle ja milloin. Jäätävän epäkohteliasta mielestäni.

Olen myöskin tottunut kunnioittamaan ruokaa, joten omasta mielestäni syöjät voivat hetken odottaa ruokaa eikä päinvastoin. Eli pöytään istutaan ensin ja sen jälkeen tuodaan ruoka, varsinkin jos se on jotakin, mikä ei kestä hetkenkään odottelua (vaikkapa pasta tai risotto).

Itse laitan silloin tällöin ruokaa anopin mökillä ja aluksi olin tavattoman pahoillani ja loukkaantunut, kun kutsusta ruokapöytään ei tultu. Ei auttanut, että yritin kutsua ajoissa. Nykyään aloitan itse heti syömään ja olenkin jo syönyt siinä vaiheessa kun viimeiset saapuvat pöytään. Paha mieli tulee tästäkin mutta en ole vielä parempaakaan ratkaisua keksinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä. Minä en sopeudu. En suostu sopeutumaan! Meillä toimitaan eri tavalla, toimin näin joka paikassa aina koska minä! Minä en jousta enkä mukauta käytöstäni piiruakaan!

Minä.

Vierailija
24/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä. Minä en sopeudu. En suostu sopeutumaan! Meillä toimitaan eri tavalla, toimin näin joka paikassa aina koska minä! Minä en jousta enkä mukauta käytöstäni piiruakaan!

Minä.

Nolo kommentti.

Vierailija
25/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Nolo kommentti.

Aapeen sanat tiivistettynä yhteen kommenttiin.

Vierailija
26/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smali olisi rynnännyt pöytään ja ottanut kerralla kaiken lautaselleen.

T. Kotitalousope kotouttamispaikasta.

Vierailija
27/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla Länsi- vs Itä-Suomi kulttuurien yhteentörmäys.

Tarina kertoo hämäläisperheen karjalaisesta miniästä, joka oli siivonnut kahvipöydän jo pois, kun ei miehen suku suvainnut saapua pöytään ajallaan vaikka kuinka huudeltiin.