Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En taida osata käyttäytyä miehen vanhempien kahvipöydässä

Vierailija
07.11.2021 |

Minun lapsuudenperheessäni vallitsi sellainen ajatus, että on kohteliasta istua kahvi- tai ruokapöytään heti, kun kutsutaan. Myös lisää tulisi rohkeasti ottaa, kun tarjotaan (tai tyrkytetään), tietenkin jos siis vielä vatsalaukkuun mahtuu.

Miehen perheessä asia on aivan päinvastoin. Todellakin käytöksen tulisi olla minun saamani kasvatuksen mukaisen toimintatavan vastakohta.

Ensimmäiset kerrat anoppilassa seurasin miehen käytöstä. Anoppiehdokas kutsui kahvipöytään oikeasti seitsemän kertaa. Kaikki paikalla olleet jatkoivat juttelemista olohuoneessa, olivat kuin eivät kuulisi yhtään mitään. Lopulta valuivat keittiöön kuin eivät lainkaan sinne haluaisi.

Minä en vain osaa. Kyllä, pitäisi varmasti sopeutua, mutta minusta tuntuu aivan hullulta, että anoppi seisoo kutsuvasti keskellä keittiötä yksin kahvipannu kädessä.

Tämä on kuitenkin heille aivan tuttu ja hyväksytty kaava, mutta minä en vain sopeudu. Olen alkanut mennä keittiöön ensimmäisestä kutsusta.

Otan munkin heti kun tarjotaan. Otan keksejä, koska ”ota siitä keksejä!” Kukaan muu ei koske, ennen kuin olen jo syönyt omani.

Ei tästä varsinaista sanallista palautetta tai kritiikkiä ole tullut, vaikka mies on kyllä vähän naureskellut. ”Taisi olla nälkä!” tai muuta vastaavaa.

En varmaan tästä muuksi muutu, mutta kysyn, että kummin teillä on tapana tehdä ja onko tullut tapojen yhteentörmäyksiä.

Oletteko ehkä löytäneet kultaisen keskitien?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opi vastaamaan miehen nälvimisiin esimerkiksi: "Ei ollut nälkä, mutta silloin on kohteliasta mennä, kun kutsutaan. Muu on moukkamaista käytöstä "

Vierailija
2/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai mennään heti kun käsketään ja otetaan tarjoomuksia ja syödään kursailematta. Ei se ole huonoa käytöstä!

Jos sulle tuosta vinoillaan, sanot tuon ääneen. Että "minut on kasvatettu niin päin, että on epäkohteliasta, jos ei mennä pöyään heti emännän kehottaessa ja syödä hyvällä halulla".

Toki tapoja on erilaisia, mutta sen tapojen erilaisuuden voi sanoa ääneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tekee ihan oikein. On aivan päätöntä, että emäntä pyytää viisi kertaa pöytään, eikä kukaan reagoi.

Vierailija
4/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailu on ärsyttävä tapa, ja teen kaikkeni kitkeäkseni sen. Kun pyydetään kahvipöytään, menen heti, enkä vasta seitsemän pyynnön jälkeen. Kyllä ne muutkin tulevat sitten perässä. Jos olen itse emännän roolissa, ja kukaan ei tule ensimmäisellä pyynnöllä kahville, niin istun yksin pöytään, kaadan sitten itselleni. Useampaa kertaa en pyydä, kyllä ne muut tajuaa joskus tulla.

Vierailija
5/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
6/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, 1 ja 2! Olen kertonut kummastukseni kyseisestä käytöksestä, mutta miehelle toisenlainen eli minunlaiseni käytös on ajatuksena tosi vieras. Näin heillä on aina toimittu, ja se on heidän tapansa. Minä en siihen sopeudu.

Mies kyllä seuraa minun perheeni luona meidän käytöstämme ja sopeutuu, joten olen vähän miettinyt, että pitäisikö minun tehdä hänen läheistensä seurassa samoin.

Mutta vain ajatuksen tasolla!

Ap

Vierailija
7/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö kursailu jotenkin häpeäkulttuuriin? Häpeävätkö ne, jotka kursailevat, kaikenlaista järjetöntä, kuten joillakin suomalaisilla on tapana.

Vierailija
8/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailu on typerää. Meidänkin suvussa on ollut vähän kursailua, tosin ei noin pahasti, mutta minä olen nyt aikuisena lakannut osallistumasta siihen, menen pöytään heti kun pyydetään ja syön mitä haluan.

Vierailija
9/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on tapana mennä heti, kun kutsutaan. Ja otetaan kaikkia sortteja, on epäkohteliasta ottaa vain vähän, emäntä loukkaantuu ettei kelpaa. Ja näin Lapissa josta olen kotoisin sekä Etelä-Savossa, jossa tällä hetkellä asun.

Vierailija
10/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger? Sosiaalisten tilanteiden pelko?

Vierailija
11/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen perheessä syödään kyllä ja paljon, mutta on just tuota että ei reagoida mitenkään kun kutsutaan pöytään. Olen tähän puuttunut anoppilassa ja kotona en siedä sitä yhtään. Pyydän kerran ja seuraavaksi käsken.

Vierailija
12/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tarvitse sopeutua. Pidemmän päälle voi olla hyvä, että pidät oman linjasi. Sinuna ottaisin anopin kanssa puheeksi huomiosi ja kysyisin esim , että eikö häntä rasita se, kun joutuu kutsumaan monta kertaa.

Minun lapsuuden perheessä oli sama, mutta en tahdo, että meillä viivytellään suotta. Sanon aina, että on parasta, jos nauttivat pöydän tyhjäksi. Jos ei tule heti pöytään, en takaa, että kaikkea säästetään viivyttelijälle. Omat vanhempani jopa oppivat tapani.

Vierailija
13/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen anoppilassa anoppilan tavalla, muualla muiden tavalla. Ei minua järkytä se, että eri perheissä on erilaiset tavat, mutta pyrin siihen, että en ehdoin tahdoin ryhdy niitä rikkomaan. Ensimmäisenä en kahvipöytään mene, jos paikalla on minua vanhempaa väkeä eli itse pitäisin aika lailla epäkohteliaana, että käly ryntäisi kahvipöytään ennen mummia, mutta onhan tuokin toki tapahtunut.

Lisäksi en jaksa kantaa huolta jostain muutaman kerran vuodessa tapahtuvasta asiasta. Jos anopin luona pyydetään monta kertaa kahville, niin sitten pyydetään ja anoppi itsekin tietää, että ensimmäistä kutsua ei kuunnella. Sen sijaan haukkana pikavauhtia munkkivadin äärelle asettuvaa miniää anoppi pitäisi todennäköisesti erittäin epäkohteliaana ja joutuisi miettimään, että miten tuolle nyt seuraa pitää, kun kattaminenkin on vielä kesken.

Vierailija
14/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama: mun kotona Etelä-Suomessa tullaan pöytään heti eikä kohta ja miehen kotona Savossa ootetaan sitä seitsemättä pyyntöä. Oon toiminut samoin kuin sinä ja opettanut lapsetkin siihen.

Vierailija
15/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger?

Vierailija
16/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla veljeni puoliso, joka kaikkialla menee omien tapojensa mukaisesti, oli se kohteliasta tai ei. Jos kahvipöydässä on kahvikupit, hän menee kaapille ja nappaa mukin todeten, että tämä on parempi tai jos keksit ei kelpaa, hän menee kaapille ja tonkii aikansa, löytyykö mieluisampaa syötävää. Tätä hän perustelee sillä, että nämä ovat hänen tapansa, jos ei kelpaa, niin ei se häntä kiinnosta.

Sanomattakin lienee selvää, että kovin usein ei veljen perhettä yhteisille kutsuille kutsuta.

Vierailija
17/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten tilanteiden pelko?

Vierailija
18/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla veljeni puoliso, joka kaikkialla menee omien tapojensa mukaisesti, oli se kohteliasta tai ei. Jos kahvipöydässä on kahvikupit, hän menee kaapille ja nappaa mukin todeten, että tämä on parempi tai jos keksit ei kelpaa, hän menee kaapille ja tonkii aikansa, löytyykö mieluisampaa syötävää. Tätä hän perustelee sillä, että nämä ovat hänen tapansa, jos ei kelpaa, niin ei se häntä kiinnosta.

Sanomattakin lienee selvää, että kovin usein ei veljen perhettä yhteisille kutsuille kutsuta.

Jep, se että menee kahvipöytään istumaan ekasta pyynnöstä on sama asia kuin se, että menee tonkimaan toisen kaappeja.

Vierailija
19/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemännen kutsukerran odottelu tuntuu minusta älyttömältä kursailulta, mutta olen kyllä oppinut siihen, että jos paikalla on selvästi vanhempia ihmisiä, niin he menevät kahvipöytään ja ottavat ensin. On epäkohteliasta, jos miniä menee ottamaan kahvia ennen mummoa. Mummon pitäisi kuitenkin mennä pöytään viimeistään toisella kutsukerralla.

Vierailija
20/27 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, se että menee kahvipöytään istumaan ekasta pyynnöstä on sama asia kuin se, että menee tonkimaan toisen kaappeja.

Käytännössä kyllä, jos tietää talon tavat eli vanhin aloittaa kahvittelut. Kaveripiirissä se ja sama, kuka ekan kaljatölkin avaa, mutta anoppilassa kuuluu hyviin tapoihin katsoa, ettei ole ahnein.