Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoitteko asunnottoman Miskan haastattelun? Parasta Yleä pitkään aikaan.

Vierailija
20.01.2015 |

Jos ette vielä nähneet, löytyy Areenasta http://areena.yle.fi/tv/2466839.

Parasta on se, että Kioskin sivujen mukaan Miskalle tarjottiin jo asuntoa. Haastattelu kosketti tosi paljon, sillä mursi omia ennakkoluuloja asunnottomista. Tosi rohkea kaveri, että lähti suoraan lähetykseen puhumaan niin vaikeasta aiheesta. Toivottavasti tää yksittäistapaus saa jonkun muunkin muuttamaan asenteitaan asunnottomia kohtaan ja herättää ihan oikeasti keskustelua siitä, että mitä tälle asialle voisi tehdä. Propsit Miskalle siitä, että annoit isolle ongelmalle kasvot!

Kommentit (164)

Vierailija
1/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Surullista vaan että tämmöiset yksittäiset tapaukset kerää huomiota mutta itse ongelma ei muutu mihinkään. Hyvä että Miskalle löytyi koti, mutta entäs ne kaikki muut jotka ei ole telkkariohjelmassa puhumassa??

Vierailija
2/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miskalle tsemppiä ja voimia ja onnea jatkoon!!!!!! Älä koskaan luovuta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piia Viitasesta jäi jotenkin nuiva kuva, höpisi vain yleisellä tasolla eikä tarttunut inhimilliseen hätään. Mies itkee siinä vieressä ja puhuu vaan erilaisista tukimuodoista. Jotain lämpöä oikeesti peliin!

Vierailija
4/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammoja ei kiinnosta asunnottomat, ne kyttää niitä saamarin Ensitreffejä... 

Vierailija
5/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös ihmeissäni kun hain keskustelua aiheesta, eikö aihe vetoa ihmisiin? Ministerin löpinä kyllä herätti myötähäpeää...

Vierailija
6/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetytti kyllä, eikö tuo Miska ole edes harkinnut mitään muuta kuin Helsinkiä. Kehyskunnissa vapaita asuntoja on enemmän, varmasti pidempi koulumatkakin on parempi kuin öiden viettäminen Kampissa hengaamalla. Ja kaveritkin varmasti ottaa korvausta vastaan sohvalle yöksi, jos vain ottaa puheeksi. Itse asun muuten Helsingissä ja olen suunnilleen saman ikäinen tuon heebon kanssa.

Vierailija
7/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin luullut, että Suomessa esiintyvä asunnottomuus on ns. vapaavalintaista, eli henkilö käyttää sosiaalitukensa mieluummin päihteisiin kuin vuokranmaksuun. Samat henkilöt eivät pääse yleensä tukiasuntoloihinkaan, kun niihin päästäkseen pitäisi olla selvin päin. Olen yllättynyt, että ilmeisesti tuon Miskan tapauksessa ei ollut kysymys tästä.

Yllämainitun asunnottomuuden voisi mielestäni hoitaa kuntoon ihan sillä, että vuokraan ym. asumiskuluihin ei maksettaisi tukia rahana vaan suoraan vuokranantajalle. Jos sen jälkeen rahat eivät riitä viinaan, niin eikö se olisi vain hyvä asia?

Vierailija
8/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author=" Vierailija " time="20.01.2015 klo 22:07"]

Minä olin luullut, että Suomessa esiintyvä asunnottomuus on ns. vapaavalintaista, eli henkilö käyttää sosiaalitukensa mieluummin päihteisiin kuin vuokranmaksuun. Samat henkilöt eivät pääse yleensä tukiasuntoloihinkaan, kun niihin päästäkseen pitäisi olla selvin päin. Olen yllättynyt, että ilmeisesti tuon Miskan tapauksessa ei ollut kysymys tästä.

Yllämainitun asunnottomuuden voisi mielestäni hoitaa kuntoon ihan sillä, että vuokraan ym. asumiskuluihin ei maksettaisi tukia rahana vaan suoraan vuokranantajalle. Jos sen jälkeen rahat eivät riitä viinaan, niin eikö se olisi vain hyvä asia?

[/quote]

Oletpa tietämätön! Olen hämmästynyt...

Vierailija
9/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Helsingin ongelma on se, että ihmisiä on enemmän kuin asuntoja, kiitos korruptoituneen asuntojen rakentamispolitiikan. Ja ja olemassaolevia asuntoja täytetään mamuilla, jotka eivät tule töihin menemään moneen vuoteen, sillä kotoutuminen ei onnistu nähtävästi muuttotappioalueilla poliitikkojen mielestä...

Eli täällä todellakin voi olla asunnoton, vaikka olisi työpaikka ja rahaa vuokraan.

Vierailija
10/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:09"]

[/quote]

Oletpa tietämätön! Olen hämmästynyt...

[/quote]

Tunnustan, samat ennakkoluulot mulla. ap

Vierailija
11/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättömyys juuri synnyttää ennakkoluuloja eniten. sen olen tälläkin palstalla huomannut monesti. Siksi kannattaa "sivistää" itseään ottamalla asioista selvää. Se on nykyään äärettömän helppoa, ihan vaan googlaamalla. Edellyttää tietysti, että tuntee edes jotain mielenkiintoa asioita kohtaan.

Vierailija
12/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:57"]Olin myös ihmeissäni kun hain keskustelua aiheesta, eikö aihe vetoa ihmisiin? Ministerin löpinä kyllä herätti myötähäpeää...
[/quote]Tämä on väärä palsta kun täällä kaikilla on omalla työllä hankituilla rahoilla 400 neliön okt meren rannalla, kivitalo Unioninkadulla tai Kampissa ja muutama sijoitusyksiö muualla Suomessa yliopistokaupungissa

Vierailija
13/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluupaikka mutta ei asuntoa, taitaa olla yleinen tilanne. 

Vierailija
14/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä harmi, ettei edes opiskelijoille saada tehtyä asuntoja. (Ja no, jos opiskelijat mahtuisivat heille suunnattuihin asuntoihin, niin se helpottaisi vähän painetta asuntomarkkinoilla ylipäänsä.) Kun olin opiskelija, niin ympärillä vaan mutistiin, että kyllähän niitä asuntoja on, mutta kun ei nykyään kelpaa jos ei ole saunaa tai laminaatteja jne - oma kaveripiirini kuitenkin unelmoi vaan mahdollisimman pienestä kämpästä, jossa ei olisi mitään ylimääräistä viemässä neliöitä tai nostamassa hintaa.

Välillä on aina juttua noista vaihtoehtoisista asumismuodoista, parakkeihin rakennetuista yksiöistä tai minitaloista, varmaan muitakin vastaavia on, mutta ne eivät taida koskaan päästä toteutusasteelle?

Vierailija
15/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suomalaisia asunnottomia voisi auttaa? Ehdotuksia ja auttavia toimenpiteitä?

Vierailija
16/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 22:44"]

Tuo on kyllä harmi, ettei edes opiskelijoille saada tehtyä asuntoja. (Ja no, jos opiskelijat mahtuisivat heille suunnattuihin asuntoihin, niin se helpottaisi vähän painetta asuntomarkkinoilla ylipäänsä.) Kun olin opiskelija, niin ympärillä vaan mutistiin, että kyllähän niitä asuntoja on, mutta kun ei nykyään kelpaa jos ei ole saunaa tai laminaatteja jne - oma kaveripiirini kuitenkin unelmoi vaan mahdollisimman pienestä kämpästä, jossa ei olisi mitään ylimääräistä viemässä neliöitä tai nostamassa hintaa.

Välillä on aina juttua noista vaihtoehtoisista asumismuodoista, parakkeihin rakennetuista yksiöistä tai minitaloista, varmaan muitakin vastaavia on, mutta ne eivät taida koskaan päästä toteutusasteelle?

[/quote]

Opiskelija-asunnon €/m2 on huonompi sijoittajalle joten niitä ei rakenneta. 

Ja sijoittajat sanelevat pitkälti asuntopolitiikan, mm. vähän aikaa sitten oli tapaus jossa kaupunki huutokauppasi kerrostalotontin ja huutokaupassa kävi pikku moka kun hyvävelikerhon firmaa ei oltu informoitu muiden tarkouksista niin huutokaupan voittikin eräs toinen firma. Virhe korjattiin luonnollisesti mittöimällä huutokauppa ja myymällä tontti hyvävelikerholle...

Vierailija
17/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän maahanmuuttajia,sitä vähemmän on asuntoja Suomalaisille.

Miettikää sitä.

Vierailija
18/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän Miskan perhe on vai onko hänellä sellaista tukea?

Ihminen väsyy, kun ei saa kunnolla nukuttua, pohjalla ilmeisesti töistä loppuunpalaminen. Hyvin oli saanut koottua itsensä ja aloitettua koulun kuitenkin.

Rakel oli valinnut jotenkin viisaasti tämän henkilön. Poika vaikuttaa olevan tavallinen, mukava ja hyvä ihminen, joka jostain syystä nyt hankalassa elämäntilanteessa.

Upea juttu, jos asunto löytyi. Olisi vaikeaa olla ohjelmantekijä ja katsoa vain vierestä, niin ammattilaista otetta kuin työ vaatineekin. Ilmeisesti apua kuitenkin oli tarjolla konkreettisesti, ei vain poliittisia korulauseita.

Vierailija
19/164 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli ohjelman nimi?

Vierailija
20/164 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin oli alentavaa se, miten se tyyppi antoi suurieleisesti sen fleecensä...

Tuli oikein kylmä ja surku ajatella, että joku joutuu valvomaan yönsä tuolla kylmässä ja sitten aamulla kouluun.