Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppimisvaikeuksista kärsivä adhd-teinini on normaaliopetuksessa.

Vierailija
20.01.2015 |

Mielipiteitä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveleeko tämä teinin oppimista?

Vierailija
2/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritseekö muiden oppimista ja viekö opettajan resursseja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei häiritse muita. Meidän luokalla oli yks adhd-kusipää joka mölysi ja kaikki inhosivat sitä :).

Vierailija
4/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:03"]Palveleeko tämä teinin oppimista?
[/quote]Kyllä. Tämä on katsottu hänelle parhaaksi. Erityisluokan idioottitahti ei hänelle sopinut. Lapsella korkea äo ja erityislahjakkuutta kapealla osaamissektorilla. Ap

Vierailija
5/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:04"]Häiritseekö muiden oppimista ja viekö opettajan resursseja?
[/quote]Vie opettajan resursseja koska vaatii huomion palauttamista kyseessä olevaan tehtävään jne. Opettaja on oppinut hoitamaan asian paikkajärjestelyllä ja varmistamalla ymmärretyksi tulemisen kun muut jo tekevät tehtävää. Ei häiritse muita, tosin häiriintyy itse herkästi muista. Ap

Vierailija
6/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nykypäivää. Minulla myös muutama luokallani. Kyllä heidän kanssa pärjää, varsinkin jos vanhemmat ovat yhteistyökykyisiä, ja erityisopettaja tukee tarvittaessa. Useimmillahan on nykyään lääkitys, joka helpottaa keskittymistä. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että riittävien tukitoimien kanssa myös heillä on oikeus käydä koulua omassa lähikoulussaan. 

Vierailija
7/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opetus muilta pois? Siinä älykkäämpi turhautuu.

Vierailija
8/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:12"]Tämä on nykypäivää. Minulla myös muutama luokallani. Kyllä heidän kanssa pärjää, varsinkin jos vanhemmat ovat yhteistyökykyisiä, ja erityisopettaja tukee tarvittaessa. Useimmillahan on nykyään lääkitys, joka helpottaa keskittymistä. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että riittävien tukitoimien kanssa myös heillä on oikeus käydä koulua omassa lähikoulussaan. 
[/quote]Samaa mieltä. Ne spessuluokat ovat yleensä aina hirveitä ja niissä ei oikeasti edes yritetä opettaa mitään. Kunhan pidetään poissa normaalien silmistä.

Vierailija
9/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:15"]

Onko opetus muilta pois? Siinä älykkäämpi turhautuu.

[/quote]

ADHD ei tarkoita mitään vajaaälyistä, kyllähän AP sanoi vielä teininsä olevan ihan älykäs. Älykkyys ja ADHD ei ole toisiaan poissulkevia tekijöitä.

Vierailija
10/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokallani on tällainen. Älyssä ei vikaa mutta huomio herpaantuu jatkuvasti ja vaikka paikka on kaukana kavereista, hän silti onnistuu juttelemaan tunnilla niiden kanssa. Jatkuvaa kälätystä ja muut häiriintyvät. Kun hän on joskus poissa, luokassa on työrauha. Suunnittelen hänelle kuulokkeita. Voisi kuunnella musiikkia samalla kun tekee tehtäviä. On tärkeää että muut saavat rauhan.
Ope

Vierailija
11/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:15"]Onko opetus muilta pois? Siinä älykkäämpi turhautuu.
[/quote]Ei ole muilta pois. Tarvittaessa myös kierävä erityisopettaja käytettävissä. Miksi muuten oppimisvaikeuksisen lapsen oppiminen ei ole muka yhtä arvokasta kuin normin?

Vierailija
12/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:05"]Toivottavasti ei häiritse muita. Meidän luokalla oli yks adhd-kusipää joka mölysi ja kaikki inhosivat sitä :).
[/quote]Teinini ei ole kusipää eikä häntä inhota. Ap

Vierailija
13/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:21"]Luokallani on tällainen. Älyssä ei vikaa mutta huomio herpaantuu jatkuvasti ja vaikka paikka on kaukana kavereista, hän silti onnistuu juttelemaan tunnilla niiden kanssa. Jatkuvaa kälätystä ja muut häiriintyvät. Kun hän on joskus poissa, luokassa on työrauha. Suunnittelen hänelle kuulokkeita. Voisi kuunnella musiikkia samalla kun tekee tehtäviä. On tärkeää että muut saavat rauhan.
Ope
[/quote]Luulen että olet huono ope.

Vierailija
14/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja jokaisella luokalla on jonkintasoinen adhd. Saan pidettyä rauhallisia tunteja, koska pidän todella tiukkaa kuria. Haluaisin nyt kysyä sinulta, adhd:n äiti, olisiko sinun mielestäsi lapsesi oppimisen etu se, että tunnit olisivat mahdollisimman toiminnallisia vai mahdollisimman hiljaisia ja rauhallisia. Villitseekö toiminnallisuus lapsesi yli äyräiden? Toiminnallisuudella tarkoitan sitä, että tehdään paritöitä suullisesti, annetaan tehtäväksi käväistä esim. ala-aulassa ja etsiä sieltä tunnin aiheeseen liittyviä asioita, tehdä pienryhmissä Alias-tyyppisiä selitystehtäviä. Tavallisesti teen tuollaista vain niiden luokkien kanssa, jotka osaavat olla käskemättä hiljaa.

Vierailija
15/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:25"]Olen opettaja ja jokaisella luokalla on jonkintasoinen adhd. Saan pidettyä rauhallisia tunteja, koska pidän todella tiukkaa kuria. Haluaisin nyt kysyä sinulta, adhd:n äiti, olisiko sinun mielestäsi lapsesi oppimisen etu se, että tunnit olisivat mahdollisimman toiminnallisia vai mahdollisimman hiljaisia ja rauhallisia. Villitseekö toiminnallisuus lapsesi yli äyräiden? Toiminnallisuudella tarkoitan sitä, että tehdään paritöitä suullisesti, annetaan tehtäväksi käväistä esim. ala-aulassa ja etsiä sieltä tunnin aiheeseen liittyviä asioita, tehdä pienryhmissä Alias-tyyppisiä selitystehtäviä. Tavallisesti teen tuollaista vain niiden luokkien kanssa, jotka osaavat olla käskemättä hiljaa.
[/quote]Minun teinilleni pari- ja ryhmätyöt ja "toiminnallinen oppiminen" ovat varma tie levottomuuteen, keskittymättömyyteen ja kaaokseen. Kaikki rutiineista poikkeaminen kouluasioissa on pahasta. Sen sijaan reilu fyysinen aktiivisuus välituntisin ja toiminnallisten aineiden (liikunta, käsityö) sijoittaminen keskittymistä vaativien tuntien väliin auttaa hurjasti.

Vierailija
16/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:12"]Tämä on nykypäivää. Minulla myös muutama luokallani. Kyllä heidän kanssa pärjää, varsinkin jos vanhemmat ovat yhteistyökykyisiä, ja erityisopettaja tukee tarvittaessa. Useimmillahan on nykyään lääkitys, joka helpottaa keskittymistä. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että riittävien tukitoimien kanssa myös heillä on oikeus käydä koulua omassa lähikoulussaan. 
[/quote]Samaa mieltä. Ne spessuluokat ovat yleensä aina hirveitä ja niissä ei oikeasti edes yritetä opettaa mitään. Kunhan pidetään poissa normaalien silmistä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:12"]Tämä on nykypäivää. Minulla myös muutama luokallani. Kyllä heidän kanssa pärjää, varsinkin jos vanhemmat ovat yhteistyökykyisiä, ja erityisopettaja tukee tarvittaessa. Useimmillahan on nykyään lääkitys, joka helpottaa keskittymistä. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että riittävien tukitoimien kanssa myös heillä on oikeus käydä koulua omassa lähikoulussaan. 
[/quote]Mitä ihmettä? Erityisluokkia on monille eri vaikeuksista kärsiville juuri sen takia että oppisivat paremmin pienluokissa. Kehitysvammaiset sitten erikseen.

Vierailija
17/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:15"]Onko opetus muilta pois? Siinä älykkäämpi turhautuu.
[/quote]Lapseni on neurologin ja psykologin testeissä todettu reippaasti ikätason keskiarvoa älykkäämmäksi. Lisäksi hänen keskiarvonsa on näistä oppimisvaikeuksista huolimatta 8.5. Ilman että oppiaineita olisi jouduttu mukauttamaan. Ei siis ole ainakaan tyhmempi kuin luokkalaisensa keskimäärin.

Vierailija
18/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:12"]Tämä on nykypäivää. Minulla myös muutama luokallani. Kyllä heidän kanssa pärjää, varsinkin jos vanhemmat ovat yhteistyökykyisiä, ja erityisopettaja tukee tarvittaessa. Useimmillahan on nykyään lääkitys, joka helpottaa keskittymistä. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että riittävien tukitoimien kanssa myös heillä on oikeus käydä koulua omassa lähikoulussaan. 
[/quote][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:12"]Tämä on nykypäivää. Minulla myös muutama luokallani. Kyllä heidän kanssa pärjää, varsinkin jos vanhemmat ovat yhteistyökykyisiä, ja erityisopettaja tukee tarvittaessa. Useimmillahan on nykyään lääkitys, joka helpottaa keskittymistä. Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että riittävien tukitoimien kanssa myös heillä on oikeus käydä koulua omassa lähikoulussaan. 
[/quote]Mitä ihmettä? Erityisluokkia on monille eri vaikeuksista kärsiville juuri sen takia että oppisivat paremmin pienluokissa. Kehitysvammaiset sitten erikseen.
[/quote]Oma kokemukseni on se ettei niissä kukaan opi. Kuin ottamaan turpaansa.

Vierailija
19/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman nuorempi mutta kommentoisin myös nro 15 että kun levottomuuden lisäksi vie aikaa aloittaa tehtävä ja päästä siihen keskittymään voi toiminnallinen tunti olla enemmän haitaksi jos usein tehtävä vaihtuu ja juttelu parin kanssa voi mennä höpöttämiseen -> vielä vähemmän mitään valmista ja enemmän levottomuutta mistä häiriintyä.

Vierailija
20/26 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 20:25"]Olen opettaja ja jokaisella luokalla on jonkintasoinen adhd. Saan pidettyä rauhallisia tunteja, koska pidän todella tiukkaa kuria. Haluaisin nyt kysyä sinulta, adhd:n äiti, olisiko sinun mielestäsi lapsesi oppimisen etu se, että tunnit olisivat mahdollisimman toiminnallisia vai mahdollisimman hiljaisia ja rauhallisia. Villitseekö toiminnallisuus lapsesi yli äyräiden? Toiminnallisuudella tarkoitan sitä, että tehdään paritöitä suullisesti, annetaan tehtäväksi käväistä esim. ala-aulassa ja etsiä sieltä tunnin aiheeseen liittyviä asioita, tehdä pienryhmissä Alias-tyyppisiä selitystehtäviä. Tavallisesti teen tuollaista vain niiden luokkien kanssa, jotka osaavat olla käskemättä hiljaa. [/quote]Minun teinilleni pari- ja ryhmätyöt ja "toiminnallinen oppiminen" ovat varma tie levottomuuteen, keskittymättömyyteen ja kaaokseen. Kaikki rutiineista poikkeaminen kouluasioissa on pahasta. Sen sijaan reilu fyysinen aktiivisuus välituntisin ja toiminnallisten aineiden (liikunta, käsityö) sijoittaminen keskittymistä vaativien tuntien väliin auttaa hurjasti.

[/quote]

Niin vähän ajattelinkin. Tämä on aika ikävä juttu. Vuonna 2016 tulee voimaan uusi opetussuunnitelma, jossa painotetaan paitsi netin käyttöä myös toiminnallisuutta osana kaikkea oppimista, käytännössä kuitenkin kumpikin on mahdotonta. Nettiä ei voi käyttää, koska koneita ei ole tarpeeksi pitkäkestoiseen työskentelyyn, ja toiminnallisuudesta on luovuttava, koska normaaliopetukseen on siirretty niin paljon levotonta oppilasainesta. Siispä jatkamme vanhaan tapaan luennoimalla, taululta vihkoon kopioimalla ja kirjatehtäviä tekemällä hiljaisesti yksinään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän