Mistä kertoo lapsen huonot arvosanat reaaliaineissa?
Mietin lähinnä kieliskö dysleksiasta vai onko tyttö vain laiska. Sitä vaan kun saa kuitenkin tosi hyviä arvosanoja aineista joissa ei tarvi niin paljon lukea kuten liikunta, kuvis, musiikki, matikka, fysiikkakin. Jos on dysleksia niin millaisia järjestelyjä
Kommentit (12)
Mun kohdalla se kertoi aikanaan siitä, että olin omaksunut huonot opiskelutavat. Opiskelin asioita melko mekaanisesti, ymmärtämättä niitä. Peruskoulussa omaksuttu tapa, jolla pärjäsi hyvin, koska esimerkiksi kokeisiin riitti joistain aihealueista se, että opetteli aihealueesta aina vaikkapa viiden ranskalaisen viivan verran tekstiä ulkoa. Lukiossa en osannut lukea vaikka historian kirjaa siten, että olisin kyennyt omaksumaan asioita holistisemmin. En kyllä tiedä, osaanko ihan vieläkään.
Lukiossa minulla myös lopahti motivaatio tietyisssä aineissa, sekin vaikutti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:21"]
Mites kielten ja suomen arvosana?
[/quote]Heikko, valitettavasti. Ei ole oikein kielellisiä lahjoja hänellä, enkku tosin on kiitettävä, kiitos ulkomaisten serkkujen, pelien ja elokuvien, mutta äikkä ontuu ja ruotsi varsinkin.
Vastavuoroisesti hän on kyllä hyvä matikassa, eikä pitkääkään matikka tunnu tuottavan vaikeuksia mutta muuten hänellä tuntuu olevan ongelmia selviltä velvollisuuksistaan ja saada kelvollisia arvosanoja. Mietin sitten olisiko lukihäiriö, matematiikassa kun lie voi pärjätä ilman että törmää ylipääsemättömien tekstiseiniin. :/ miten dysleksiaepäilyä kannattais lähteä selvittämään?
Mulla oli aivan juuri näin. Kannattaa todellakin opetella jo ajoissa oikeat lukutavat.
Lukutekniikka. Ja kannattaa tuo dysleksia kattoa.
Ei tarvitse olla dyslexia. Riittää, että luetun ymmärtäminen on kesmivertoa huonompi. Tällöin voi auttaa esim. toiselle luettujen asioiden selittäminen omin sanoin, jolloin ne asiat on pakko sisäistää. Jotkut lukee "haukionkala" eivätkä oikeasti opi mitään ennen kuin joutuvat tietoa jotenkin omin aivoprosessein muokkaamaan/soveltamaan.
Usein on niin, että jos on matikassa hyvä, on heikompi reaaliaineissa ja toisinpäin. Liikunnallinen ja taiteellinen lahjakkuus on myös usein aika dominoiva. Kuinka heikosti lapsellasi muuten menee? Jossain määrin kyse on varmasti myös laiskuudesta tai kiinnostuksen puutteesta.
voisiko se kertoa yksinkertaisesti tyhmyydestä?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:40"]
Usein on niin, että jos on matikassa hyvä, on heikompi reaaliaineissa ja toisinpäin. Liikunnallinen ja taiteellinen lahjakkuus on myös usein aika dominoiva. Kuinka heikosti lapsellasi muuten menee? Jossain määrin kyse on varmasti myös laiskuudesta tai kiinnostuksen puutteesta.
[/quote]
Kamalan taiteellinen hän ei ole koskaan ollut vaikka saakin ihan hyviä numeroita kuviksesta. Liikunnallisuudesta en tiedä, ei ole koskaan harrastanut mitään lajia, ja liikka on 8 (mun mittapuulla ihan hyvä arvosana, ihmeitä en häneltä vaadi)
Matikka taas on kiinnostuksen kohde ollut jo pidemmän aikaa joten sekin varmaan suurimmaksi osaksi jopa auttaa hänen arvosanojaan, en tiedä onko hänellä lahjakkuuttakin mukana siellä suunnalla.
On kyllä sanonut inhoavansa humanistisia aineita, joten varmaan ainakin siinä motivaatio hukassa, mutta entäs noi kielet ? :/ niistä ainakin ennen on kyllä tykännyt, vaikka mikään lahjakkuus ei niiden kanssa olekaan.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:48"]
[/quote]
Sekin on toki mahdollista, mutta pärjää hän kuitenkin joissain aineissa. Toivon että hän nyt kuitenkin korkeakoulupaikan saa itselleen revittyä, muulla ei niin suurta väliä ainakaan minulle ole. Pelottaa vaan että tuolla vitosten keräilyllä onnistuu sössimään keskiarvonsa eikä pääse mihinkään. Toki YOt on tärkeämmät mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:48"]
[/quote]
Sekin on toki mahdollista, mutta pärjää hän kuitenkin joissain aineissa. Toivon että hän nyt kuitenkin korkeakoulupaikan saa itselleen revittyä, muulla ei niin suurta väliä ainakaan minulle ole. Pelottaa vaan että tuolla vitosten keräilyllä onnistuu sössimään keskiarvonsa eikä pääse mihinkään. Toki YOt on tärkeämmät mutta silti.
[/quote]
Jos jatkaa matikkaa tuota linjaa niin voi päästä suoravalinnalla Matemaattis-luonnontieteelliseen :) eri juttu toki haluaako hän sinne mutta kyllä hän nyt jonnekin pääsee :)
Keskittymiskyvyttömyys. Reaaliaineet menivät itselläni vaihteltevasti lukuinnon mukaan, vaikka kielet matikka taideaineet meni huipusti.