Kuinka usein vaihdat saunan kiuaskivet?
Onko kiuas hajonnut, jos kiviä ei ole vaihdettu?
Kommentit (29)
Vaihdan kivet puukiukaaseeni noin sadan lämmityskerran jälkeen. Kylven vain kesäisin ja silloinkin vain kerran viikossa. Eipä juuri ole murenemista ollut havaittavissa.
Itse vaihdan kivet joka viidennen saunakerran jälkeen.
Ja joka saunakerran jälkeen otan ne suihkuhuoneen lattialle kuivumaan ja desinfioin ne kahdesti. Kannattaa tämän jälkeen lisätä niiden päälle kuusenkerkkäuutetta jos haluat tuoksuvat löylyt. Kokeilkaa, menee saunominen ihan uudelle tasolle
Nykyiset kivet ovat olleet kiukaassa 13 vuotta, eikä ole aikomustakaan vaihtaa.
Tosin sauna lämpiää vain kerran viikossa.
Koko 50-vuotisen elämäni aikana olen kerran vaihtanut kivet kiukaaseen kiukaan uusimisen yhteydessä, turhaan sekin.
Googlaamalla löytyy hyviä ohjeita, itse vaihdan n. 100 lämmityskerran välein.
Pieni työ tavallisessa puukiukaassa, jossa n. 40 kg = 2 laatikkoa kiviä maksaa n. 12 €.
Riippuu siitä, kuinka usein vuokranantaja ostaa uudet kivet
Vaihdan kivet ainoastaan kiukaan vaihdon yhteydessä. Saunotaan joka toinen päivä. Ihan tyhjää hommaa vaihdella kiviä jonkun rapautumisen, kiuasvalmistajan tai jonkun saunaseuran ohjeiden takia. Tottakai heidän mielestään pitää kivet uusia 1-3 vuoden välein. Kyllä sen itse tietää onko löylyt ok vai ei.
Esimerkiksi 12 vuotta on ollut Narvi 22 NM ja puukiuas ja muruset ottanut pois. 11 vuotta poltettiin koivua, mutta 40% hinnan nousun jälkeen lopetin ostopuiden käytön. Nyt otetaan omasta metsästä puut kun ostin pienen ja todella halvan metsäpalstan.
Nyt otetaan uusi kiuas ja vanha korjataan mökille, eli hitsataan uusi tulipesä eikä maksa juuri mitään.
Kyllä kait sitä jokaista maailman ohjetta noudattamalla voisi elämästään vaikeaa tehdä.
Kiuas kestää eliniän vaikka heittäisi kerran viikossa löylyä ilman kiviä.
Vaihtaessa pitää varoa ettei vaurioita vastuksia, jos kivi kiilautunut väliin.