Mikä eka ehkäisypiltsu 16v tytölle, apua?
Olen menossa gynelle ja ehkäisyn hankinta ajankohtaista. Mitä teillä on ollut ekana ehkäisynä? Hyviä ja huonoja puolia, se gyne tietty päättää mitä kirjoittaa. Entä sellainen ehkäisyrinkula, nuvaring siitä kokemuksia?
Kommentit (34)
Mun äiti on gynekologi ja ei ole koskaan suositellut mua tai siskoani aloittamaan e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä. Ei sillä, että meillä olisi terveysriskejä jo olemassa vaan koska kuulemma tietää lääkärinä kuinka haitallisia hormonit ovat.
Muille hän tietenkin kirjoittaa respetejä, koska onhan tuo pienempi paha kuin suuret aborttiluvut.
Äitini sanoi, ettei tiedä ketään gynekologi kollegaa joka olis suositellut e-pillereitä lapsilleen...eiköhän tuokin kerro jo jostain.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:15"]
Odota vielä pari vuotta.
[/quote]
Toi lässytys ei oikein tehoa noihin kiimaisiin teineihin. Kyllä ne pillerit on varmaan ihan hyvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 19:14"]
Mun äiti on gynekologi ja ei ole koskaan suositellut mua tai siskoani aloittamaan e-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä. Ei sillä, että meillä olisi terveysriskejä jo olemassa vaan koska kuulemma tietää lääkärinä kuinka haitallisia hormonit ovat.
Muille hän tietenkin kirjoittaa respetejä, koska onhan tuo pienempi paha kuin suuret aborttiluvut.
Äitini sanoi, ettei tiedä ketään gynekologi kollegaa joka olis suositellut e-pillereitä lapsilleen...eiköhän tuokin kerro jo jostain.
[/quote]
Mun isä on tk lääkäri ja ei myöskään suostunut kirjoittamaan mulle e-pillereihin reseptiä. Kinusin ja manguin niin kuin vain ärsyttävä teini osaa ja isäni osti hirveen läjän kortsuja mulle ja sanoi, että kodin lääkekaapista saa hakea je-pillerin jos joskus tulee tarvetta mutta mun terveyttä suojellakseen ei suosittelis pillereitä koskaan, sanoi että kiitän vielä vanhempana.
No olisinhan mä ne pillerit voinut terkkariltakin vaikka hakea mutta kuitenkin luotin sen verran isäni sanaan ja jätin pillerit muille.
Miten olis kuparikierukka? Ei hormoneita mutta kuitenkin pitkäikäinen ja toimiva ehkäisy. Edullinenkin kun miettii että samalla rahalla saisi pillerit alle vuodeksi. Laitetaan myös synnyttämättömille vaikka jotkut muuta väittääkin. Nykytiedoilla olisin itsekin silloin 17)vuotiaana miettinyt pitkään ennen pillerireseptin hakemista. Yasmineja söin eikä juurikaan hyvää sanottavaa, eipä ole liukkaria tarvinnut käyttää enää kun ne lopetin eikä kärsiä joka päivä päänsärystä.
Kiitos vastauksista. Lisääkin mielipiteitä kuulisin mieluusti. Vastauksenne pisti miettimään. Mun poikakaveri on 19v ja ollaan seukkailtu jo 6kk eli ehkäisy yms on pian ajankohtaista ;)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:20"]
Mieti vielä tuota ehkäisyasiaa. Haluatko varmasti aloittaa hormonilääkityksen, ja jo noin nuorena? Oman hormonitoiminnan paneminen jäihin on aika radikaali ratkaisu kehon kannalta ja siinä on paljon sivuvaikutuksia, myös niitä todella ikäviä kuten vaikutus mielialaan ja jaksamiseen. Suosittelen mieluummin kondomia.
[/quote]
No onko sitten parempi että 16-vuotias pamahtaa paksuksi? Kortsun käyttö on pirun vaikeaa hommaa aikuisillekin, ainakin tämän palstan mukaan.
[/quote]
Tätä palstaa ei kannata lukea liian vakavissaan. Normaalijärkiseltä ihmiseltä kondomin käyttö kyllä yleisesti sujuu.
Itse aloitin yasminelle pillerit pari vuotta sitten, tähän päivään mennessä ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia samanlainen olen kuin ennenkin ulkoisesti ja henkisesti.
Kuparikierukka. Mulle laitettiin kesällä. Ei mitään sivuvaikutuksia. Oon 17v
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:34"] [quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:25"]Söin e-pillereitä 16-vuotiaasta 22-vuotiaaksi ja kun lopetin pillerit niin mulle aukes kuin uusi maailma.
En ollutkaan enää kauhea skitsoämmä, joka huutaa ja raivostuu pienistä ja ekaa kertaa elämässä tuli seksihalutkin esiin. Kun ne e-pillerit lopettaa sun luonnollisen kierron niin et enää edes tiedä miltä tuntuu olla oikeasti kiimassa. [/quote] Mä taas rauhotuin aivan täysin kiitos pillereiden. En enää hyppinyt seinille ja raivonnut jokaisesta asiasta. Myös itkuisuus loppui kuin seinään. Lisäksi nykyään mä määrään milloin menkat tulee ja osaan valmistautua siihen kun ei ole enää epäsäännöllinen kierto ja järkyttävät menkkakivut hävisi samalla. [/quote] Mutta tossa on vaan se probleema että ne ehkäisypillerit rauhoittaa ja ehkäisee niin hyvin että kokee vain haluttomuutta :( poistaa siis kaiken nautinnon naiselta. [/quote] Tuuppa kysymään mun mieheltä onko tota mieltä... ;)
[/quote]
Kaikella rakkaudella, mutta noin minäkin luulin kunnes maailma avautui kun ylimääräiset hormoonit jätin historiaan.
Et edes tiedä miltä hedelmällinen aika tuntuu, se reilu viikko ennen ovulaatiota, miten paikat kostuu ja miten ei tee muuta mieli kuin seksiä monta kertaa päivässä.
Tuollaista en koskaan tuntenut e-pillereiden kanssa. Toki seksi onnistui ja oli kivaakin mutta ei voi puhua samana päivänäkään seksielämästä hormonien kanssa ja ilman niitä...