Mikä eka ehkäisypiltsu 16v tytölle, apua?
Olen menossa gynelle ja ehkäisyn hankinta ajankohtaista. Mitä teillä on ollut ekana ehkäisynä? Hyviä ja huonoja puolia, se gyne tietty päättää mitä kirjoittaa. Entä sellainen ehkäisyrinkula, nuvaring siitä kokemuksia?
Kommentit (34)
Mieti vielä tuota ehkäisyasiaa. Haluatko varmasti aloittaa hormonilääkityksen, ja jo noin nuorena? Oman hormonitoiminnan paneminen jäihin on aika radikaali ratkaisu kehon kannalta ja siinä on paljon sivuvaikutuksia, myös niitä todella ikäviä kuten vaikutus mielialaan ja jaksamiseen. Suosittelen mieluummin kondomia.
Mulle annettiin 16 vuotiaana cerazettet koska olisin halunnut sen ihonalaisen kapselin, mutta nämä ei sopineet mulle ja vuodin useita kuukausia putkeen. Valitin tästä ja sain uudet, nyt olen syönyt yazeja useamman vuoden ja ovat mulle juurikin sopivat. Kokeilemalla selviää, yleensä se ensimmäinen vaihtoehto ei ole se sopivin. Ehkäisyrengasta en ole koskaan edes harkinnut mutta kavereilla on ja ovat olleet tyytyväisiä.
Söin e-pillereitä 16-vuotiaasta 22-vuotiaaksi ja kun lopetin pillerit niin mulle aukes kuin uusi maailma.
En ollutkaan enää kauhea skitsoämmä, joka huutaa ja raivostuu pienistä ja ekaa kertaa elämässä tuli seksihalutkin esiin. Kun ne e-pillerit lopettaa sun luonnollisen kierron niin et enää edes tiedä miltä tuntuu olla oikeasti kiimassa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:20"]
Mieti vielä tuota ehkäisyasiaa. Haluatko varmasti aloittaa hormonilääkityksen, ja jo noin nuorena? Oman hormonitoiminnan paneminen jäihin on aika radikaali ratkaisu kehon kannalta ja siinä on paljon sivuvaikutuksia, myös niitä todella ikäviä kuten vaikutus mielialaan ja jaksamiseen. Suosittelen mieluummin kondomia.
[/quote]
No onko sitten parempi että 16-vuotias pamahtaa paksuksi? Kortsun käyttö on pirun vaikeaa hommaa aikuisillekin, ainakin tämän palstan mukaan.
Ehkäisylaastari on myös mahdollinen vaihtoehto.
En tiedä, onneksi ei ollut tuollaisia ongelmia 16-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:25"]Söin e-pillereitä 16-vuotiaasta 22-vuotiaaksi ja kun lopetin pillerit niin mulle aukes kuin uusi maailma.
En ollutkaan enää kauhea skitsoämmä, joka huutaa ja raivostuu pienistä ja ekaa kertaa elämässä tuli seksihalutkin esiin. Kun ne e-pillerit lopettaa sun luonnollisen kierron niin et enää edes tiedä miltä tuntuu olla oikeasti kiimassa.
[/quote]
Mä taas rauhotuin aivan täysin kiitos pillereiden. En enää hyppinyt seinille ja raivonnut jokaisesta asiasta. Myös itkuisuus loppui kuin seinään. Lisäksi nykyään mä määrään milloin menkat tulee ja osaan valmistautua siihen kun ei ole enää epäsäännöllinen kierto ja järkyttävät menkkakivut hävisi samalla.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:25"]Söin e-pillereitä 16-vuotiaasta 22-vuotiaaksi ja kun lopetin pillerit niin mulle aukes kuin uusi maailma.
En ollutkaan enää kauhea skitsoämmä, joka huutaa ja raivostuu pienistä ja ekaa kertaa elämässä tuli seksihalutkin esiin. Kun ne e-pillerit lopettaa sun luonnollisen kierron niin et enää edes tiedä miltä tuntuu olla oikeasti kiimassa. [/quote] Mä taas rauhotuin aivan täysin kiitos pillereiden. En enää hyppinyt seinille ja raivonnut jokaisesta asiasta. Myös itkuisuus loppui kuin seinään. Lisäksi nykyään mä määrään milloin menkat tulee ja osaan valmistautua siihen kun ei ole enää epäsäännöllinen kierto ja järkyttävät menkkakivut hävisi samalla.
[/quote]
Mutta tossa on vaan se probleema että ne ehkäisypillerit rauhoittaa ja ehkäisee niin hyvin että kokee vain haluttomuutta :( poistaa siis kaiken nautinnon naiselta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:34"]
En ollutkaan enää kauhea skitsoämmä, joka huutaa ja raivostuu pienistä ja ekaa kertaa elämässä tuli seksihalutkin esiin. Kun ne e-pillerit lopettaa sun luonnollisen kierron niin et enää edes tiedä miltä tuntuu olla oikeasti kiimassa. [/quote] Mä taas rauhotuin aivan täysin kiitos pillereiden. En enää hyppinyt seinille ja raivonnut jokaisesta asiasta. Myös itkuisuus loppui kuin seinään. Lisäksi nykyään mä määrään milloin menkat tulee ja osaan valmistautua siihen kun ei ole enää epäsäännöllinen kierto ja järkyttävät menkkakivut hävisi samalla.
[/quote]
Mutta tossa on vaan se probleema että ne ehkäisypillerit rauhoittaa ja ehkäisee niin hyvin että kokee vain haluttomuutta :( poistaa siis kaiken nautinnon naiselta.
[/quote]
Tuuppa kysymään mun mieheltä onko tota mieltä... ;)
Ehkäisyrengas saattaisi olla ihan hyvä vaihtoehto sulle, hormonit vaikuttavat paikallisesti! :)
Jos välttämättä pillereitä haluat käyttää, suosittelen mahdollisimman matalahormonisia vaihtoehtoja. Joko minipillereitä tai sitten esimerkiksi Gestinyliä/Gestodilatia. Yasmineissa (/Yaz/Yazminelle) on muistaakseni hirveästi hormoneja, ja niitä yleensä suositellaan ensimmäisiksi pillereiksi. Jos mahdollista, ei kannata niitä eka ottaa.
Noista vielä hintatietoja vähäsen: Gestinyl/Gestodilat n. 18€/3kk, Yasmin n. 40€/3kk ja ehkäisyrengas (Nuvaring) n. 44€/3kk. Ja kuukaudet näissä tarkoittavat siis 21 päivää + 7 päivää tauko.
Minipillereitä en koskaan ole käyttänyt, joten niistä kannattaa jonkun enemmän tietävän kertoa tarkempia tietoja.
Hormonaalinen ehkäisy ei välttämättä käy kaikille hyvin, joten kannattaa seurailla omia mielialoja/seksihaluja/painoa yms., kun aloitat käytön.
Minä en kuitenkaan hormonaalista ehkäisyä suosittele millään tapaa (haittavaikutukset ja ympäristö isoimpina syinä), mutta ymmärrän kyllä senkin, että 16-vuotiaana ei hirveästi viitsi kumin kanssa alkaa säätää loputtomasti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistäs se sen tietää? Seksiä voi harrastaa ilman haluja, orgasminkin voi feikata.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistäs se sen tietää? Seksiä voi harrastaa ilman haluja, orgasminkin voi feikata.
[/quote]
Niimpä tietysti. Mä en ainakaan tee mitään mitä en tahdo ja nautinkin seksistä huomattavasti. Joten voisitko hyvä ehkäisyhullu hyväksyä että jotkut elävät hyvinkin onnellista ja tasapainoista elämää pillereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:41"]Ehkäisyrengas saattaisi olla ihan hyvä vaihtoehto sulle, hormonit vaikuttavat paikallisesti! :)
Jos välttämättä pillereitä haluat käyttää, suosittelen mahdollisimman matalahormonisia vaihtoehtoja. Joko minipillereitä tai sitten esimerkiksi Gestinyliä/Gestodilatia. Yasmineissa (/Yaz/Yazminelle) on muistaakseni hirveästi hormoneja, ja niitä yleensä suositellaan ensimmäisiksi pillereiksi. Jos mahdollista, ei kannata niitä eka ottaa.
Noista vielä hintatietoja vähäsen: Gestinyl/Gestodilat n. 18€/3kk, Yasmin n. 40€/3kk ja ehkäisyrengas (Nuvaring) n. 44€/3kk. Ja kuukaudet näissä tarkoittavat siis 21 päivää + 7 päivää tauko.
Minipillereitä en koskaan ole käyttänyt, joten niistä kannattaa jonkun enemmän tietävän kertoa tarkempia tietoja.
Hormonaalinen ehkäisy ei välttämättä käy kaikille hyvin, joten kannattaa seurailla omia mielialoja/seksihaluja/painoa yms., kun aloitat käytön.
Minä en kuitenkaan hormonaalista ehkäisyä suosittele millään tapaa (haittavaikutukset ja ympäristö isoimpina syinä), mutta ymmärrän kyllä senkin, että 16-vuotiaana ei hirveästi viitsi kumin kanssa alkaa säätää loputtomasti.
[/quote]
Meilläpäin nimenomaan tarjotaan mahdollisimman mietoja pillereitä ensimmäisiksi.
Miksi aloittaa nuo riskaabelit hommat noin aikaisin. Miksi kiire aikuisten hommiin.
Nykytiedolla en haluaisi teinityttöni syövän mitään hormoneja vaan suosittelisin ihan kortsuja. Kaverini sai vuosi sitten vakavan veritulpan syötyään muutaman vuoden Yasmineita ja ikää 24 :/
Viesteihin 12 ja 15 viitaten, Yazeissa ja Gestinylissä (miedommassa Gestinylissä, siitä on kaks eri vahvuutta) on sama määrä etinytliestradiolia eli estrogeeniä. Keltarauhashormonit ovat erilaiset noissa valmisteissa, mut se hormoni eikä sen määrä vaikuta mihinkään, e-pillerien sivuvaikutukset johtuu estrogeenistä gynen mukaan. Just noita matalahormonisia suositellaan nuorille, esimerkiksi siis Yaz, Tasminetta 0,02 mg/3 mg ja Gestinyl 20/75. Yaz ja tuo matalahormonisempi versio Tasminetasta ovat aivan samaa ainetta, Yazia syödään 24 pv ja pidetään 4 pv lumepilleritauko. Tasminettaa syödään 21 päivää ja sit 7 pv tauko. On itse asiassa kolmas vastaava, Rubira, jossa on 7 lumepilleriä. Hinta noilla on noin 30-40 e/3 kk. Gestinyliä syödään samalla tavalla kuin Tasminettaa, ja sen hinta toimitusmaksujen kanssa on hiukan alle 18 e/3 kk
Mulle ainakin tulee Yasmineista aika korkea verenpaine, vaikka ne muuten sopivatkin. Kannattaa seurata, jos Yasmineita syö.
En todellakaan voi suositella pillereitä. Aloitin 17-vuotiaana Yaz:ien syömisen ja söin niitä vain 8kk (iho parani, mutta olin todella itkuherkkä ja raivokas). Kolme kuukautta lopettamisen jälkeen hiukseni rupesivät lähtemään tuppoina. Kaljut kohdat ilmestyivät ohimoilleni ja lähtö kesti varmaan vuoden. Nyt kaksi vuotta lopettamisen jälkeen hiukseni ovat yli puolet ohuemmat, hauraammat ja superlyhyet. itsetuntoni romahti täysin.
Oman hormonitoiminnan korvaaminen pillereillä on TODELLA vaarallista, eikä pilleireitä ole tutkittu tarpeeksi. Kondomi on ihan riittävä.
Lisäksi hormonit ajautuvat pissan mukana vesistöihin ja aiheuttavat kaloissa mutaatioita, mielestäni pitää ajatella myös seurauksia luonnolle.
Vuosia söin nuorena pillereitä, tosiasiassa aurallisen migreenin kanssa niitä ei saa syödä, muttei ketään kiinnostanut, enkä itse ymmärtänyt, vaan luotin lääkäriin. Vuosia järkyttäviä, täysin lamaannuttavia migreenikohtauksia, alapää kuin sahara. Mikään ei haluttanut ja kaikkesta pienestäkin raivosin järkyttävästi. Pillerit lopetettuani kaikki nuo vaivat loppui. Nykytiedoilla en ikinä alkaisi pillereitä syömään. Joten mieti uudelleen, haluatko oikeasti aloittaa pillereiden syönnin 16-vuotiaana ja olla vaihdevuosien yli hormonivalmistekierteessä?
Ehkäisy on syntiä. Pietari taivaan porteilla ei unohda nuoruudenkaan hairahduksia.