Pitääkö lihaliemi-makarooni-laatikkoon laittaa kananmunia?
Pitääkö vai ei?
Minulla on:
500 g jauhelihaa
makaroonia
sipulia
liemikuutioita
munia olisi mutta mietin tuleeko huono koostumus jos laitan?
vähän juustoraastetta pinnalle
Kommentit (15)
Makaronilaatikon teossa suurin ongelma on se, että mistään ei tahdo löytää sopivia makaroneja. Kaikki Myllyn parhaat ja muut suomalaiset merkit tehdään durumista, joka on tähän tarkoitukseen liian kovaa. Pitäisi olla pullavehnästä tehtyä makaronia, joka turpoaa aivan toisella tavalla. Näin saadaan aikaan perinneherkku, joka mummoni kielellä oli makaryyniloora.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:35"]
Makaronilaatikon teossa suurin ongelma on se, että mistään ei tahdo löytää sopivia makaroneja. Kaikki Myllyn parhaat ja muut suomalaiset merkit tehdään durumista, joka on tähän tarkoitukseen liian kovaa. Pitäisi olla pullavehnästä tehtyä makaronia, joka turpoaa aivan toisella tavalla. Näin saadaan aikaan perinneherkku, joka mummoni kielellä oli makaryyniloora.
[/quote]
Itse teen kauramakaronista (Raistio Torni kaurakaroni, 30% kauraa), se pehmenee sopivasti.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:35"]
[/quote]
Itse teen kauramakaronista (Raistio Torni kaurakaroni, 30% kauraa), se pehmenee sopivasti.
[/quote]
voihan v..., en kyllä osaa näköjään kirjoittaa... vai löysittekö yhtää kirjootusvihrettä tosta
Ruokaa noista aineksista tulee, mutta ei makaronilaatikkoa, jonka aivan oleellinen ainesosa on munamaito. Juuri se tekee makaronilaatikosta niin ankean ja tympeän ruoan. Suomalaisten kestosuosikin: väritöntä, hajutonta, mautonta ja pehmeää, nam.
Makaroonilaatikkoon voi vaihtoehtoisesti laittaa joko munamaitoa tai lihalientä. Eli jos teet lihaliemiversion, et tarvi munia.
Vai lihaliemilaatikkoa pitäisi saada. :D
Hyvää, maukasta, ravitsevaa!! Ainiin, halpaa..
Kyllä olen laittanut lihaliemeen munaa, ei se tarkoita että tekee maitoon, siihen vain munaa, saman verran nestettä tulee kumpaakin. Ei sun pakko ole laittaa munia, mutta se liemi ei imeydy juurikaan mihinkään kun makaroonikin on kypsää ja sitä nestettä tulee reilummin, kun vertaa esim. Kiusauksiin.
Eli joo, laita munaa, muuten tulee lihamakarooni-soppaa uunissa.
Jos korvaa munamaidon esim. purkillisella (tai vajaalla) vaikkapa yrtti-valkosipuli Creme Fraichea, tulee vähän erilaista makaronilaatikkoa ja paistoaika lyhenee puoleen. Ihan hyvä resepti, bongasin joskus aamutelkkarista. Jouleissa toki löytyy, että ei laihduttajille :)
Itse keitän makaronit lihaliemessä ja laitan munamaidon. Muna hyydyttää laatikon laatikoksi. Muuten tulee irtomakaronitavaraa.
Eihän näissä ruoka-asioissa ole mitään kiveenhakattuja sääntöjä. Jokainen tekee sellaista mistä itse tykkää tai mitä aineksia on tarjolla. Kiva, että on vaihtoehtoja
Minä en ole laittanut kananmunia makaroonilaatikkoon (lapsella allergia) enkä lihalientä (allergia). Pastakin on gluteenitonta (miehellä keliakia) joten aikamoista säätämistä.
Maustanut vain lihan sopivasti ja keittänyt makaronin suolavedessä. Omista epäilyksistä huolimatta hyvää on tullut, vaikka rakenne ei ole sellainen jännän höttöinen kuin munamaidon kanssa.
Mitä ideaa on laittaa kypsät ainekset uuniin, jos ei tarkotus ole hyydyttää sitä munalla? Yhtä hyvin voit laittaa keitetyt makaronit paistetun jauhelihan ja sipulin joukkoon pannulle ja raastaa juuston siihen päälle.