Ei varaa lapsen 1v studiokuvaan. Kotivinkkejä pliis!
Esikoisesta on otettu oikein studiossa 1v kuvat, jotka on kauniissa kolmen kuvan samettikehyksissä. Kuopuksen kanssa on nyt rahat niin tiukalla, että kuvaan ei ole varaa.
Miten pääsisin kotikonstein lähelle samaa tulosta? Rekvisiittaa, taustakangas, valaistus, ne kehykset??
Vinkkejä kuvaajilta pliis!
Kommentit (27)
Mulla on puolivuotias enkä edes tiennyt, että studiokuvaus pitäis hankkia. Otan itse kuvia :)
Ota yhteyttä paikkakunnan kamerakerhoon, sieltä löytynee joku innokas harrastaja, jolla on kotonaan melkein studiotasoiset laitteet ja vermeet ja joka suostuu varmaan ottamaan kuvat pienemmällä korvauksella. Aina on joku, joka harrastaa muotokuvakuvausta.
Jos yrität päästä samaan tulokseen itse, niin ratkaisevinta on, millainen kamera teillä on. Onko teillä kotona hyvä ja valovoimainen järjestelmäkamera? Pokkarikameralla tai kännykkäkameralla et voi päästä läheskään samaan tulokseen. Jos ei ole, kysy, lainaisiko joku kaveri sulle kameraansa tai tulisiko ottamaan kuvat.
Jos otat kuvat sisällä, tarvitset mielellään kameralle jalustan.
Paras olisi ottaa kuvat ulkona luonnonvalossa. Muuten hakeudu valoisaan paikkaan. Siskoni kuvaa nukkeja, hänellä on lisävalonlähteenä jalkalamppu, johon on laittanut todella voimakkaan lampun. Hän pehmentää valoa teippaamalla lampun eteen paperin.
Sitten tarvitset sopivan kankaan, ellei ole kotona muuten kivaa taustaa kuvalle. Kangas ei saa olla liian vaalea eikä liian tumma eikä heijastaa liikaa valoa. Kangas pitää pingottaa mahdollisimman suoraksi koko kuva-alalle.
Sitten rekvisiitat maun mukaan.
Meillä on 5v ja ainoat ammattikuvaajan ottamat kuvat on päiväkotikuvia. Ei se studiossa kuvaaminen tee kuvista sen parempia, vaan valaistus. Se on se asia joka yleensä menee kotikuvaajilla pieleen.
Eikö isovanhemmat voisi sponssata? Minustakin vähän epäreilua kuopukselle.
Jos sun pitää saada samanlainen kuvakansio kuin kuvaamoista saa, niin ne myy niitä kansioita myös ihan irrallisina. Jos se on liian kallista, mene paikalliseen osto- ja myyntiliikkeeseen ja kysy sieltä. Irrotat sitten vaan jonkun vanhasta kuvaamokehyksestä ne kuvat ja liimaat omat tilalle.
Kuvat maksavat muutaman kympin, eikä ole varaa??? No voi helvetti teidän kanssanne taas.
Viet lapsen perhekerhoon tmv. Siellä ottavat kerran vuodessa ammattilaiset kuvat. Jos jotain rekvisiittaa, lampaantaljaa tai muuta uniikkia härpäkettä haluat taustalle, se onnistuu, kun viet itse.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:58"]
Kuvat maksavat muutaman kympin, eikä ole varaa??? No voi helvetti teidän kanssanne taas.
[/quote]
Muutaman kympin? noin sata euroa vähinään.
[/quote]
Muutaman kympin? noin sata euroa vähinään.
[/quote]
Muutaman kympin? Meillä on kaikista lapsista otettu yksivuotiskuvat studiossa (ihan tavallinen lähiöstudio, samaa hintaluokkaa kuin muutkin täällä) ja kuvaus on kuvineen 150e, lisäkuvia ollaan ostettu sukulaisille, yhteensä sekin n 150e. Pelkkä yksi kuvahan maksaa jo 12-15e, miten koko kuvaus voisi olla "muutamia kymppejä"?
Pyydät 1v. lahjaksi studiokuvauksen isovanhemmilta, kummeilta jne. esim. yhteislahjaksi. Vai menikö synttärit jo? Osaidko joku ystävä ottaa hyviä kuvia järkkärillä? Itsellä kolme lasta, eikä yhtään studiokuva kerho- ja koulukuvia lukuunottamatta. En myöskään tykkää mistään samettikehyksistä. Ota nyt kuopuksesta itse hyvä kuva ja kehystäkää sitten samalla tavalla se esikoisen kuva uusiksi ja yhteensopivaksi!
Maksat lapsilisästä. Mikä on noin vaikeaa?
Olisiko mahdollista, että esim. isovanhemmat ja muut läheiset, yhdessä sponssaisivat kuvauksen lahjan ostamisen sijaan? Kun lapsi kasvaa, hänestä tuntuu oudolta, että esikoisesta on ammattikuvat ja hänestä ei. Jatkossa ei sitten kummastakaan ole otettava kuvia kuvaamossa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:48"]
Jos sun pitää saada samanlainen kuvakansio kuin kuvaamoista saa, niin ne myy niitä kansioita myös ihan irrallisina. Jos se on liian kallista, mene paikalliseen osto- ja myyntiliikkeeseen ja kysy sieltä. Irrotat sitten vaan jonkun vanhasta kuvaamokehyksestä ne kuvat ja liimaat omat tilalle.
[/quote]
Miksi tätä oli alapeukutettu?
Kyllä lastas harmittaa isompana, ja sinua myös. Nyt ne sidukat ja kananperseväri kauppaan ja lapsi kuviin.
[quote author="Av Mamma" time="20.01.2015 klo 10:11"]
Olisiko mahdollista, että esim. isovanhemmat ja muut läheiset, yhdessä sponssaisivat kuvauksen lahjan ostamisen sijaan? Kun lapsi kasvaa, hänestä tuntuu oudolta, että esikoisesta on ammattikuvat ja hänestä ei. Jatkossa ei sitten kummastakaan ole otettava kuvia kuvaamossa.
[/quote]
No, mun siskosta on ammattikuvat studiossa ja minusta ei. Ei ollut vanhemmilleni silloin yli 7 vuotta aiemmin tullut mieleen. Minusta on kuitenkin oikein hyviä isän ottamia valokuvia, hän harrasti valokuvaamista siihen aikaan. Itse asiassa, minusta on pienenä varmaan enemmän kuvia arkitilanteissa kuin siskosta. EI mulle ainakaan tuosta ole mitään traumoja jäänyt, en edes ajatellut asiaa ennen kuin nyt. Kiva, että siskosta on ne studiokuvat, ne ovat oikein veikeitä. Ja oman lapsen ajattelin viedä studiokuvaukseen jo aika pian syntymän jälkeen. Mutta ei mulle silti ole mikään ongelma, ettei minusta niitä studiokuvia ole.
Ota itse kuvat hyvässä valaistuksessa ja pyydä jotain kaveria PhotoShopilla käsittelemään kuvat, sitten lähetät maililla valokuvausliikkeeseen, ne on todella edullisia ja saat postissa kuvat kotiin. Itse tein näin ja alle 20€ 5kuvaa. Kehykset askartelet itse vaikkapa jollakin kankaalla päällystettynä.
Hyvällä valaistuksella saa jopa puhelimella otettua printtikelpoisen kuvan, tärkeintä on valaistus, toiseksi tausta ja kolmanneksi oikea kuvakulma eli oltava lapsen tasolla lattialla kyykyssä tms. ottamassa kuvaa. Harjoitus tekee mestarin!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:58"]
[/quote]
Muutaman kympin? Meillä on kaikista lapsista otettu yksivuotiskuvat studiossa (ihan tavallinen lähiöstudio, samaa hintaluokkaa kuin muutkin täällä) ja kuvaus on kuvineen 150e, lisäkuvia ollaan ostettu sukulaisille, yhteensä sekin n 150e. Pelkkä yksi kuvahan maksaa jo 12-15e, miten koko kuvaus voisi olla "muutamia kymppejä"?
[/quote]
itseasiassa pakko ei ole maksaa kuin se kuvaus silloin kun siellä käy. Ne kuvat voi hakea vaikka viiden vuoden päästä kun ap on tienannut. Eikä pakko ole viedä kalliimpaan paikkaan. Täällä pohjoisemmassa maksaa kuvaus 50e, monena kuukautena on tarjous lapsikuvat 20e. Ja ammattikuvaaja kyseessä. Jos oikeasti haluaa lapsesta kuvat ne kyllä saa, ja kannattaakin.
Aika epäreilua sitä kuopusta kohtaan