Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva ja sukunimipulma.

Vierailija
20.01.2015 |

Seurustelemme miehen kanssa ja meille on tulossa vauva. Meillä on luonnollisesti vielä eri sukunimet.
Olen miettinyt että onko mahdollista että aluksi lapsi saa minun sukunimeni ja kun menemme naimisiin miehen kanssa niin vaihdamme vauvan kanssa sukunimemme miehen sukunimeen?
Olen jotenkin ajatellut että olisi käytännön takia helpompaa kun käyn vauvan kanssa neuvolat sun muut että jos olisi sama sukunimi kuin mulla.
Vai laitetaanko suoraan vaaville isän sukunimi kun tiedämme että naimisiin ollaan lähivuosina menossa? :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis miten olette vastaavassa tilanteessa toimineet?

Vierailija
2/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on tyttö antaakaa sille miehesi sukunimi ja sinun etunimi. Jos poika niin toisinpäin.
Se on helppoa kun sen osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sukunimi annettiin. Eipä sillä kyllä ole ollut mitään merkitystä neuvoloissa ja muissa, eikä hankaloittanut asiointia missään.

Vierailija
4/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen sukunimi on automaattisesti sama kuin äidin ellei halua muuttaa sitä. Neuvolassa tai missään muuallakaan sukunimi ei vaikeuta tai muuta asioiden hoitamista. Eli helpompaa laittaa suoraan isän sukunimi..

Vierailija
5/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaanhan lapselle tulee automaattisesti sinun sukunimesi kun ette ole naimisissa. Meillä lapset on kastettu isän sukunimellä. 17v. Ollaan oltu yhdessä, mutta ei olla menty naimisiin. Toiminut parhaiten näin.

Vierailija
6/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai sun sukunimi, koska ei voi koskaan tietää menettekö lopulta naimisiin. Voi hyvinkin tulla parisuhdeongelmia yms. Helpompi se on sitten elellä lapsen kanssa kahden, kun on sama sukunimi. Ei tarvitse alkaa taas myöhemmin muuttamaan. Mutta, jos päädytte naimisiin kuitenkin, niin samalla vaihdatte lapsen s.nimen.

Vierailija
7/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkuiselle annettiin isän sukunimi koska emme ole vielä naimisissa. Mitenkään ei ole hankaloittanut neuvolassa tai muualla asioimista.

Ainoa mitä varten hain syntymätodistuksen oli matkustaminen ulkomaille. Piti todistaa EU-alueelta lähdettäessä että vauva todella on minun :D

Olen tyytyväinen valintaani, meillä on myös edessä naimisiin meno ja aion ottaa mieheni sukunimen. Nyt ei tarvitse lapsen sukunimeä vaihtaa.

Vierailija
8/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen "urakka" se on, kun lapset on äidin sukunimellä ja äiti nyt avioituu lasten isän kanssa?

Vierailija
9/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 02:10"]Minkälainen "urakka" se on, kun lapset on äidin sukunimellä ja äiti nyt avioituu lasten isän kanssa?
[/quote]

No eipä tuo nyt mikään "urakka" ole kun isä on lapset tunnustanut jo ja myöhemmin täyttää muutaman paperin lisää. Mutta onhan sitä toki urakkaa jos ei jaksa kirjoittaa ja allekirjoittaa.

Vierailija
10/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsille tuli minun nimeni, koska emme olleet naimisissa. En keksinyt yhtään syytä, miksi lapsillani pitäisi olla eri nimi kuin minulla. Meni vuosia ja kun vihdoin menimme naimisiin nimet jäivät ennalleen, koska lapset olivat jo koulussa ja nimeensä tottuneet. Eli minä ja lapset nyt toisella ja mies toisella nimellä. Minä olisin alunperin halunnut koko perheelle saman nimen mutta koska se ei ollut mahdollista niin näillä mennään.

Vierailija
11/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sukunimet sitten menevät, jos ensimmäinen lapsi syntyy avoliittoon ja saa äitinsä sukunimen. Pari avioituu ja vain äidin sukunimi vaihtuu isän sukunimeen. Pari saakin toisen lapsen... Lain mukaan lapsi saa perheen yhteisen sukunimen, mutta laki myös sanoo että sukunimi tulisikin perheen yhteisten lasten mukaan (esim avoliitossa ei voi toiselle lapselle antaa toisen ja toiselle toisen sukunimeä, vaan molemmilla on joko isänsä tai äitinsä sukunimi). Saisiko toinen lapsi siis isän ja äidin sukunimen vai äitinsä tyttönimen, kuten sisaruksensa?

Vierailija
12/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 02:10"]Minkälainen "urakka" se on, kun lapset on äidin sukunimellä ja äiti nyt avioituu lasten isän kanssa?
[/quote]

Ei vaadi kuin maistraattiin ilmoittamisen, jos siis tarkoitat lapsen sukunimen vaihtamista perheen yhteiseen sukunimeen. Tosin tässä nimenmuutosasiassa yli 12 vuotiaalla on jonkinlainen oikeus olla päättämässä nimensä muuttamisesta, en tiedä kuinka se sitten käytännössä toteutuu.

Vierailija
13/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 03:15"]

Miten sukunimet sitten menevät, jos ensimmäinen lapsi syntyy avoliittoon ja saa äitinsä sukunimen. Pari avioituu ja vain äidin sukunimi vaihtuu isän sukunimeen. Pari saakin toisen lapsen... Lain mukaan lapsi saa perheen yhteisen sukunimen, mutta laki myös sanoo että sukunimi tulisikin perheen yhteisten lasten mukaan (esim avoliitossa ei voi toiselle lapselle antaa toisen ja toiselle toisen sukunimeä, vaan molemmilla on joko isänsä tai äitinsä sukunimi). Saisiko toinen lapsi siis isän ja äidin sukunimen vai äitinsä tyttönimen, kuten sisaruksensa?

[/quote]

Myös ensimmäisen lapsen sukunimi voidaan muuttaa samaksi kuin muun perheen sukunimi esimerkiksi siinä yhteydessä, kun äiti vaihtaa sukunimeään naimisiin mennessään. Eikö tuo olisi loogisinta? On tietenkin myös toinen vaihtoehto: äiti pitää oman sukunimensä ja kaikki lapset saavat äidin sukunimen.  

Kolmas vaihtoehto on, että esikoisesta lähtien kaikki lapset saavat isänsä sukunimen vaikka vanhemmillä on eri sukunimi. Vanhemmat päättävät. 

Vierailija
14/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menkää kuitenkin suht pian naimisiin. Ettei lapsen nimeä vaihdeta kouluiässä, kai lapsen identiteettiin jotain vaikuttaa, jos nimi vaihdetaan. Mut ota vaan oma nimes alkuun, jos susta tuntuu siltä.

jos ette päädytään naimisiin, niin on sit sama nimi ku äidillä.

monillla lapsilla on eri nimi kuin toisella vanhemmalla.

ja kyllä niillä pärjää.

Vierailija
15/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 03:24"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 03:15"]

[/quote]

Myös ensimmäisen lapsen sukunimi voidaan muuttaa samaksi kuin muun perheen sukunimi esimerkiksi siinä yhteydessä, kun äiti vaihtaa sukunimeään naimisiin mennessään. Eikö tuo olisi loogisinta? On tietenkin myös toinen vaihtoehto: äiti pitää oman sukunimensä ja kaikki lapset saavat äidin sukunimen.  

Kolmas vaihtoehto on, että esikoisesta lähtien kaikki lapset saavat isänsä sukunimen vaikka vanhemmillä on eri sukunimi. Vanhemmat päättävät. 
[/quote]

Toki esikoisen nimi varmaan olisi fiksuinta vaihtaa siinä samalla kun äitinsäkin, mutta nyt en pohtinutkaan sitä vaan miten silloin käy kun avoliitossa syntynyt esikoinen saa sukunimen äidiltään ja äiti ottaakin avioituessaan miehensä (lapsensa isän) sukunimen. Eihän sen esikoisen sukunimi kuitenkaan vaihtamatta vaihdu, siis automaattisesti aina äitinsä nimen mukana.
.
Vaikka perheen esikoinen olisi saanut äidin sukunimen, eikai se tarkoita ettei äiti voisi avioituessaan muuttaa nimeään niin halutessaan, eikä mikään pakota lapsen nimeä vaihtamaan.
.
Kolmas vaihtoehtosi... Jos se avoliittoon syntynyt lapsi nyt ei saakkaan isän nimeä :D.
.
Et kyllä yhtään vastannut kysymykseen, kumpaa lainkohtaa esittämässäni tilanteessa käytettäisiin. Annoit vain vaihtoehtoja, joissa ei ole mitään mielikuvitusta tai ihmeteltävää.

Vierailija
16/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsille tuli minun nimeni, koska emme olleet naimisissa. En keksinyt yhtään syytä, miksi lapsillani pitäisi olla eri nimi kuin minulla. Meni vuosia ja kun vihdoin menimme naimisiin nimet jäivät ennalleen, koska lapset olivat jo koulussa ja nimeensä tottuneet. Eli minä ja lapset nyt toisella ja mies toisella nimellä. Minä olisin alunperin halunnut koko perheelle saman nimen mutta koska se ei ollut mahdollista niin näillä mennään.

[/quote]

Miksi miehesi ei ottanut sinun sukunimeäsi, kun menitte naimisiin?

Silloinhan koko perheellä olisi ollut sama sukunimi.

Miksi ylipäätään tällä palstalla pidetään jotenkin itsestäänselvänä, että nainen vaihtaa sukunimensä, kun mennään naimisiin.

Ihan yhtä hyvin mies voi ottaa vaimonsa sukunimen naimisiin mentäessä!

Vierailija
17/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 03:15"]Meillä lapsille tuli minun nimeni, koska emme olleet naimisissa. En keksinyt yhtään syytä, miksi lapsillani pitäisi olla eri nimi kuin minulla. Meni vuosia ja kun vihdoin menimme naimisiin nimet jäivät ennalleen, koska lapset olivat jo koulussa ja nimeensä tottuneet. Eli minä ja lapset nyt toisella ja mies toisella nimellä. Minä olisin alunperin halunnut koko perheelle saman nimen mutta koska se ei ollut mahdollista niin näillä mennään.
[/quote]

Et keksinyt yhtään syytä, esimerkiksi Se että lapset ovat myös miehesi lapsia? Vai oletko sinä jotenkin etuoikeutettu antamaan nimesi lapselle, enemmän vanhempi kuin lapsen isä?

Ja en oikein ole ymmärtänyt tätäkään että "ei tarvi sit erossa vaihtaa lapsen nimeä takaisin äidin sukunimeen", poistuuko se isän sukulaisuus siinä erossa jotenkin? Miksi ei voi jäädä isän sukunimi? Ja entä jos, hui kauhistus, (lähi)huoltajaksi tuleekin isä?

Vierailija
18/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän vanhanaikainen tässä asiassa, haluan että lapsillani on isänsä sukunimi. Olimme kylläkin jo naimisissa kun lapsia saatiin, mutta on silti ollut jotenkin itsestäänselvyys minulle. Ollaan myös sovittu ihan että jos ero tulisi (ja lapset olis pieniä) niin päävastuu jäisi minulle. Silti en lähtisi muuttamaan heidän sukunimeään. Jokainen kuitenkin omalla tyylillään, kunhan päästään yhteiseen sopimukseen vanhempien kesken.

Vierailija
19/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että nainen edelleen kantaa vauvaa sen 9+ kuukautta kärsien siihen liittyvät vaivat ja kivut, ja sitten itseisarvona ajatellaan että miehen sukunimi jotta miehen suku saa jatkua.

Vierailija
20/22 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 03:40"]

[/quote]

Miksi miehesi ei ottanut sinun sukunimeäsi, kun menitte naimisiin?

Silloinhan koko perheellä olisi ollut sama sukunimi.

Miksi ylipäätään tällä palstalla pidetään jotenkin itsestäänselvänä, että nainen vaihtaa sukunimensä, kun mennään naimisiin.

Ihan yhtä hyvin mies voi ottaa vaimonsa sukunimen naimisiin mentäessä!

[/quote]

Mistäs tiedät, että pidetään itsestäänselvänä? Meillä ainakin käytiin läpi kaikki vaihtoehdot: miehen sukunimi, minun sukunimeni, erilliset sukunimet, uusi yhteinen sukunimi. Todettiin sitten lopulta että miehen sukunimi molemmille on paras, kun meillä ei ollut mitään erityistä uutta yhteistä nimeä, jonka olisimme halunneet, ja minun sukunimeni on hankala kun tulemme miehen työn takia asumaan ulkomailla (ääkköset) ja se on kaiken lisäksi vähän hassu, tyyliin Pönttönen. Miehen nimi taas on kansainvälisempi. (Sopii itse asiassa etunimeenikin paremmin, minä olen yksi niistä Adelaide Clarissa Pönttösistä, joita nimikeskusteluissa aina kauhistellaan :D)

Itse keskusteluun, niin ei ole iso vaiva muuttaa lapsen nimeä, tosiaan tässä tapauksessa riittää ihan ilmoitus maistraattiin. Tietty jos on ehtinyt hankkia passia sun muuta, niin tällaisten juttujen uusiminen on tylsää. Kuinka pian ap on menossa naimisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi