Lapsi haluaa muuttaa takaisin äidin luokse-oikeuteen?
Tilanne on se,että lapsi (11 vuotta) muutti isänsä luoke asumaan vuosi sitten,koska en epäsäännöllistä vuorotyötä tekevänä enää pystynyt järjestämään hoitoa ja kuljetuksia,ja isä ei ollut halukas auttamaan.Sovimme että lapsi muuttaa isän luokse kirjoille,koska isä päivätyössä ja arki näin säännöllisempää.Lapsi joutui vaihtamaan tämän myötä koulua,ja muutto oli melko vastentahtoinen.Asunut siis äidin luona aina ja isällä ollut säännölliset tapaamiset.
Nyt lapsi kaipaa kovasti takaisin asumaan minun luokseni.Vaihdoin vuorotyön opiskeluun,ja nyt minulla on edessä 3,5 vuoden opinnot,eli työajat eivät enää haittaa arkea.Lapsi ei ole sopeutunut uuteen kouluun,isän toimesta kaikki harrastukset lopetettiin (ei halua kuljettaa).
Puhuin asiasta varovasti lapsen isälle,meillä ihan ok välit,ja kerroin lapsen vähän itsekeskelevän täällä ikäväänsä.Isä suhtautuminen oli alustavasti melko negatiivinen,ehdotin että a)hankin asunnon hänen läheltään ja muutetaan huoltauus viikko-viikko-aikaiseksi,se ei kuulemma käy,ja kun sanoin että poika kaipaa minua ja haluaisi tulla takaisin,niin alustavasti ilmoitti että hänelle ei käy.Nyt lapsi on minun luonani pääsääntöisesti joka viikonloppu,mutta isä saattaa vastoin tapaamissopimusta perua ja muuttaa aikoja.
Olen vähän solmussa asian kanssa,miten minun tulisi edetä?Isä saattaa suosutua pojan muuttoon,mutta jos ei,ja poika edelleen haluaa tänne eikä sille enään mitään estettä ole,niin miten saan prosessin käyntiin.Tiedostan kyllä että mikäli joudumme oikeuteen asiasta menemään,niin saattaahan se olla että asiat pidetään ennallaan,mutta aion silti yrittää.
Asialllisista neuvoista ja vastuksista etukäteen iso kiitos.
Kommentit (18)
12 vuotias saa itse päättää kumman vanhemman luona asuu.
Ottaisin yhteyden lastenvalvojaan. Ehkä isä antaa periksi.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:31"]
[/quote]
Harhaluul! Lasta kuullaan mutta päätösvalta on aikuisilla.
Mutta jos nyt en pääse asiasta isän kanssa keskustelemalla selvyyteen,niin varaanko ajan lastenvalvojalle,jonne isä ei siis tule jos ei suostu muutoon,vai joudunko oikeusteitse asian laittamaan vireille,ja millä kanteella se tehdään?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:34"]
[/quote]
Kyllä, mutta saa olla aika painavat syyt miksi ei mentäisi lapsen toiveen mukaan.
Harhaluul! Lasta kuullaan mutta päätösvalta on aikuisilla.
[/quote]
Varaa aika lastenvalvojalle ja ilmoita se isälle. Ellei hän tule paikalle, ota yhteys asianajajaan. Hän kirjoittaa kanteen ja tarvitset jonkun asiantuntijan joka tapauksessa ajamaan asiaasi. Isä tai isän asianajaja tulevat kyseenalaistamaan toimeentulosi opiskeluajalla.
Huomenna onkin puhelinaika lastenvalvojalle,aloitan siitä.Toimeentuloni ei huolenaihe,vuorontyöstä jäi se hyöty että opiskelen aikuiskoulutusrahalla (1800kk/br.) ja löytyy kotoa nykyään toinenkin,työssäkäyvä aikuinen.Kunpa olisi päässyt kouluun vuosi sitten,koko ongelmaa ei olisi!'
[/quote]
Lasta voidaan kuulla jo nuorempana, jos lapsi todetaan tarpeeksi kypsäksi ja valinta on varmasti lapsen itsensä tekemä.
Aika muutos kun koulukin vaihtui. Miksi et ottanut päivätyötä?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:04"]
[/quote]
Ottanut? Otetaanko niitä noin vain, tänäpäivänä?
[/quote]
Saako niitä töitä nykyaikana ihan noin vain... Meillä mies ollut 10v kolmivuorotyössä, viimeiset 3v hakenut ihan minne tahansa vähänkin alaa/koulutusta liippaavaan päivätyöhön muttei ole tärpännyt. Ei sitä aina noin vain vaihdeta...
Ohis
Uskon ettei tuosta mitään suurempia ongelmia synny vaan jos lapsi todella haluaa sinun luo niin onnistunee kyllä, on njo sen ikäinen. Ihan hetkessähän tuollaiset asiat ei järjesty jos oikeuteen asti joudut asian viemään (mutta tuskin niin ajattelitkaan). Kyllähän sitä vähän kestää "harmiakin" kunhan lopputulos on hyvä! Tsemppiä!
Kirjaa ylös ja säilytä todisteet niistä kerroista kun isä on rikkonut tapaamissopimusta tai estänyt muuten sinun ja lapsen välisen suhteen edistämistä. Nämä ovat oikeudessa tärkeitä todisteita. Lapsi annetaan sille vanhemmalle, joka parhaiten toteuttaa lapsen oikeuden molempiin vanhempiin.
Ehdottomasti ylös todisteet lapsen harrrastusten loppumisesta ja siitä miten erilaisen arjen isä lapselleen tarjoaa esim. kuinka paljon viettää aikaa lapsen kanssa jne.
Tämä on ohis, mutta miten isä, joka ei ole auttanut lapsen hoidossa vuorotyösi vuoksi, on ottanut lapsen luokseen asumaan?! Minulla on juurikin sellainen tilanne, että lapsen isä ei auta muulloin kuin omien aikataulujensa puitteissa. En voisi kuvitella, että suostuisi lähivanhemmaksi paitsi ehkä minun kiusakseni. Ja jos vielä lapsi selkeästi haluaa takaisin äidin luo, millainen hyvä isä vaikeuttaisi asiaa? Joka tapauksessa viimeistään ensi vuonna lapsi päättää asuinpaikkansa itse. Onhan hän asunut lähes koko elämänsä sinun kanssasi, niin luulisi sen puoltavan asiaa.
Hain päivätyötä monta vuotta,varmaan kymmeniä hakemuksia,mutta aika on tällainen.Ihan koulutettu ihminen olen,mutta ei se tänä päivänä riitä.Ja toistaalta olen ollut kiitollinen työstäni,mutta nyt uudet tuulet opintojen parissa ja toivottavasti saan lapsenkin "takaisin".Koulunvaihto minuakin arveluttaa,mutta pojan kanssa olen tästä mahdollisuudesta ja sen tuomista haasteista paljon puhunut-tämä on kuitenkin pojan lapsuudenpaikka,isovanhemmat ja ystävät ovat lähellä,ja itselläni on monimuotokoulutuksen ansiosta aikaa olla kotona ja tukea muutoksessa.Ajattelin tarjota isälle vielä "porkkanana" hyvin vapaita tapaamisaikoja,nyt kun työ ei rajoita elämää niin voin hoitaa kuljetukset ja tukea mahdollisimman paljon heidän yhteytensä säilymistä.Ja poikakin saa monivuotiset harrastukset takaisin,jaksan kyllä kuljettaa ja kustantaa:)Mikäli asia ei pääty minun kannaltani hyvin,ei tilanne ainakaan huonommaksi mene.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:07"]
[/quote] itse oon vaikka työtön jotta saan pitää lapseni
Ottanut? Otetaanko niitä noin vain, tänäpäivänä?
[/quote]
Voi tätä touhua.Lapsi oli kaksi viikkoa ulkomaanmatkalla isänsä kanssa,en saanut useista pyynnöistä huolimatta yhteyttä kuulumisista,tuleet takaisin kaksi päivää sitten,lapsella puhelin kiinni ja isä ei vastaa soittopyyntöhin eikä puheluihin.Sain varatuksi ajan lastenvalvojalle,ei tämä yhteishuoltajuus oikein toimi näin-ensi viikonloppuna pojan pitäisi olla täällä mutta isä ilmoitti jo ennen matkaa ettei poika saa tulla,3 viikkoa erossa 10-vuotiaasta tapaamissopimuksista huolimatta!
Poika on jo noin iso, niin todennäköisesti hänen mielipidettään noudatetaan.