Nuori verenpaineen takia tutkimuksiin?
Kävin lääkärissä vatsavaivojen takia ja huomattiin hieman koholla oleva verenpaineeni. Edellisellä käynnillä se oli 157/107 ja nyt jo parempi.. noin 140/80. Onko tämä jotenkin kauhean epänormaali lukema 23-vuotiaalle naiselle?
Näiden arvojen välisenä aikana vaihdoin e-pillerimerkkiä miedompaan ja nyt lopulta minipillereihin.
Lääkäri kuunteli vastaanotolla stetoskoopilla sydäntä ja keuhkoja... Ja laittoi sitten jatkotutkimuksiin missä katsottiin mm. kreatiinit yms virtsasta(olivat ok), verikokeet(olivat ok), keuhkokuvaa, ja EKG.(näistä ei tuloksia vielä) Ja jatkotutkimukset erikoissairaanhoidossa???
Ovatko nämä siis perustutkimuksia jos on verenpaine hieman koholla? Kokemuksia kaipailisin.. ja mitä tässä voisi epäillä olevan?
Kommentit (6)
sitä minäkin mietin että on aika normaali kuitenkin.. ja ihan perusterve olen.
-AP
kannattaa ostaa oma mittari ja mitata kotona. aamulla ja illalla. saat paremman kuvan omista lukemista. itse jännitän vastaanotolla, joten paineet silloin aina pilvissä. kotona normaalit.
Kovin olet vielä nuori, mutta parempi tutkia kuin odottaa aivoinfarktia tai sydäninfarktia. Onko suvussasi ja perheessäsi verenpainetautia? Ne kokeet olivat aivan normaaleja, joita tehdään, kun etsitään syytä kohonneeseen paineeseen. Aina tosin ei syytä löydy.
Muuten: oletko valkotakkikammoinen, ehkä tietämättäsi. Minä saan myös vastaanotolla paljon korkeampia lukemia, jopa se kuka mittaa, vaikuttaa tulokseen. Minulla on verenpainemittari kotona ja mittailen itse. Lääkärikin tietää sen ja kysyy vain, millaisia lukemia olen saanut. Nyt tietysti kohta joku vinkaisee, ettei sellaista valkotakkikammoa voi aikuisilla olla, mutta kylläpä vaan voi. Lääkärinikin on sen hyväksynyt. Joten kiljukaa vain!
Lääkäri kehoittikin ostamaan oman mittarin ja laittamaan lukemat ylös jatkotutkimuksia varten! Ja tänään ajattelinkin sellaisen käydä hakemassa.. niin jos olisikin sitten tuosta jännityksestä/valkotakkikammosta kyse :D suvussa on jonkin verran sydänongelmia.. Ukkini joutui juuri sydänongelmien takia sairaalaan..
mutta kiitos teille vastanneille, toivotaan ettei mitään vakavaa löydy :-)
Hämmennyin vain tuosta määrästä erilaisia kokeita...
-AP
Parempi tutkia varmuuden vuoksi. Äidilläni on aina paineet koholla lääkärissä vaikka kuka mittaisi. Voi olla hoitaja jonka tuntenut 30 vuotta ja silti. Sen takia hänellä on mittari kotona (jota lainasin raskausaikana kun minulla oli silloin paineet koholla).
Miehelläni on myös taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Alle kolmekymppisenä häneltä tutkittiin myös vaikka mitä, sydän myös ultrattiin. Mitään vikaa tai syytä verenpaineeseen ei löytynyt ja hänelle aloitettiin verenpainelääkitys lopulta kun pakkohan se oli saada alas. Nyt useita vuosia myöhemmin lääkitystä ei enää tarvita, paineet on tarpeeksi alhaalla ilmankin. Että hänellä varmaan stressiperäistä.
Itse söin verenpainelääkkeitä raskauden 4 viimeistä viikkoa kun lukemat olivat juurikin luokkaa 157/108. Lääkkeiden avulla pysyi 120/80 ja muutama viikko synnytyksen jälkeen mittasin jopa 100/60 eräänä aamuna (lääkitys lopetettiin heti synnytyksen jälkeen)
Parempi vaan tutkia että saa selville jos on jotain häikkää mutta toivotaan että kaikki on kunnossa!
Ihan normi verenpaine, tuo korkeampi lukema saattaa johtua jännityksestä. Oletko muuten perusterve?