Äitinä pohdin pitäisikö yläkoululaisen valinnaisvalintaa "estellä"?
Niin, 7lk poika sai koulusta valinnaispaperit kouraansa, pitäisi valita pari lyhytkurssia 8-9lk ajalle ja lisäksi 1 pitkä valinnainen, siksi vain 1 pitkä että pojalla on alakoulussa valittuna toinen kieli englannin lisäksi eli saksa. Ja nyt siis opiskelee äidinkielen lisäksi ruotsia, englantia ja saksaa ja miettii pitkäksi valinnaiseksi venäjää.
Tottakai hän itse asian viimekädessä päättää, mutta pitäisköhän tuota venäjän aloittamista jotenkin jarrutella tai estellä, menisköhän liian rankaksi...koulu kyllä sujuu kiitettävästi ja nuo nykyiset kielet olleet todistuksissa 10.
Kommentit (9)
Anna opiskella. Venäjän alkeistakin voi olla työelämässä hyötyä ja tiedä vaikka jatkaisi lukiossa.
Sitä itsekin tuumannut, että miksipä ei kun kerran lahjoja on, mutta jotenkin vain tuntuu hieman "hurjalle", että olisi äidinkielen ym lisäksi vielä 3 muuta kieltä. No, en rupea tietty kieltelemään jos varma on, itse en jaksanut/jaksaisi.
ap
Lain mukaan ainakaan sinulla ei nyt tässä asiassa ole olenkaan vaikutusvaltaa vaan se on pojan oma päätös. Mieluummin olet kokonaan puuttumatta.
Keskustelkaa asiasta, mutta anna pojan päättää.
Onko tässä nyt kyse venäjästä vai kielestä yleensä?
Näköjään poikasi on lahjakas kielissä, joten minä en ainakaan yrittäisi estää venäjän kielen opiskelua. Luin itsekin venäjää yläasteella ja lukiossa ja se on kyllä erittäin hyödyllinen kieli. Vaikka en enää osaakaan kun alkeita, niin työnantajat katsovat aina hyvällä, jos kyseistä kieltä osaa edes vähän.
-N20
Venäjä alkaa olemaan tärkeä bisnesalue ja Suomessa kielen osaajia on vähän. Kannatan ehdottomasti edes alkeiden opiskelua! Tärkeä lisäarvo työmarkkinoilla!
Meneekö sitten toiseen kouluun jos ei omassa tule ryhmää? Minä yritin tyttöä muka kannustaa valitsemaan järkevästi valinnaiset. No tyttö valitsi kuviksen ja ranskan. Kakkosvaihtoehdoksi saksan, mutta nyt loppujen lopuksi on musiikki ja köksä, ei tullut ryhmiä oikein mistään. Että mahtaneeko mikään missä pitäisi jotain osata ja viitsiä nähdä vaivaa, enää kiinnostaa tarpeeksi teinejä.
Mitään venäjää, espanjaa ja kiinaa ei ollut meillä edes valittavana, olisin pitänyt niitä järkevämpänä kuin mitään muuta.
Anna pojan opiskella, kun kerran lahjoja on.