Miksi älykkäillä ihmisillä on usein vaikeuksia ymmärtää epävakaita ihmisiä?
On esim. vaikea suvaita heidän taloudellista tilannetta.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Minä minä kirjoitti:
Miksi epävakailla ihmisillä on usein vaikeuksia ymmärtää älykkäitä ihmisiä, tai muita ihmisiä ylipäätään?
Miksi sitten puhutaan, että aspergerit ja muut mt-ihmiset ovat usein paljon älykkäämpiä, kuin toppahousut?
Myös älykkäimmät tiedemiehet ja taiteilijat ovat olleet tällaisia varsin epävakaita henkilöitä.
Suvussani on paljon Asperger-ihmisiä. Kukaan heistä ei ole epävakaa. Moni on huippuälykäs tai elättää itsensä taiteilijana.
Miksi pitäisi ymmärtää, jos joku suuttuu tyhjästä?
Epävakailla on usein epärationaalista toimintaa. Se tietysti johtuu hallitsemattomista tunteista. Epärationaalista toimintaa on kyllä kenen tahansa vaikea ymmärtää. Ja miksi pitäisi aina joka kerta jaksaa yrittää ja ymmärtää? Ihmisillä on oma vastuu elämästään kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä minä kirjoitti:
Miksi epävakailla ihmisillä on usein vaikeuksia ymmärtää älykkäitä ihmisiä, tai muita ihmisiä ylipäätään?
Miksi sitten puhutaan, että aspergerit ja muut mt-ihmiset ovat usein paljon älykkäämpiä, kuin toppahousut?
Myös älykkäimmät tiedemiehet ja taiteilijat ovat olleet tällaisia varsin epävakaita henkilöitä.
"Muut mt-ihmiset"
Aspergeri ei ole mielenterveyden häiriö. Sama juttu esim ADHD ihmisissä, ei ole mielenterveyden häiriö vaan neurologinen poikkeama aivoissa.
Ja eivät he ole usein paljon äkylläämpiä. Heistä on osa älykkäämpiä samalla tavalla, kuin "normaaleissa" ihmisissä on osa älykkäämpiä. Tuo on sellainen vanha vale minkä avulla pyrittiin kohottamaan näiden henkilöiden itsetuntoa, joilla näitä neurologisia poikkeamia on.
Älykkäät ihmiset ovat itse usein epävakaita, mt-ongelmista kärsiviä. Koska ovat uutteria ja perfektionisteja ja kantavat maailman murheita harteillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen epävakaa ja Mensan jäsen. En koe olevani draamailija, vaikka tunne-elämäni onkin poikkeava. En minäkään ymmärrä läheskään kaikkia ihmisiä, olivatpa epävakaita tai kuten yleisemmin eli tavallisia ihmisiä. En ymmärrä aina myöskään epävakautta(ni). Epävakaus ei liity älykkyyteen mitenkään! Kyse on vakavasta tunteiden säätelyjärjestelmän häiriöstä. Sen kanssa voi kyllä oppia ajan kanssa elämään suht normaalisti. Eikä siitä muiden kun läheisten ihmisten ymmärtämisestä ole minulle juuri apua eli pitäkää vain tunkkinne. :D
Tässä sulle vinkki: Opettele se säätely ihan itse. Muuten väittämäsi äly menee pelinappulassa hukkaan.
Joo huomaa kyllä että sulla ei oo aavistustakaa mielenhäiriöistä jne, ei niitä häiriöön kuuluvia käyttäytymismalleja tostanoinvaa muuteta :D
Et taida ihan ymmärtää lukemaasi. Ilmiselvästi muuttaminen ei ole helppoa.
Ja toinen oletuksesi aavistusten suhteen meni pahasti metsään. Olisiko sinun kenties aika sitoa identiteettisi johonkin muuhun kuin ”olen mensa” ja ”olen epätyypillinen ja vaikeeta on” -matriisiin?
Ne on niin onnistuneita ja täydellisiä elämässään. No ei kaikki. On niitä ihan fiksujakin.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ihmiset ovat itse usein epävakaita, mt-ongelmista kärsiviä. Koska ovat uutteria ja perfektionisteja ja kantavat maailman murheita harteillaan.
Mielestäni se kertoo kylläkin vähäisestä älykkyydestä, että ollaan masentuneita kotona tekemättä mitään ja harmitellaan maailman murheita sen sijaan, että luodaan menestyvä yritys jonka avulla voidaan pyrkiä auttamaan maailmassa olevia epäkohtia.
Kyllä minä suvaitsen, mutta en siedä valitusta, jos tilanne on aivan oma vika.
Minulla on tuttu, jolla on ulosotossa +20 000e, ottanut pikavippejä, jättänyt vuokria ja laskuja maksamatta, tuhlaillut kaiken ja nyt itkee miten ilkeä ulosottomies ottaa hänen veronpalautuksensa ja on niin tiukkaa että. Ymmärrän että on varmasti tiukkaa, mutta se on hänen oma vikansa.
Kun hän saa rahaa, tuhlaa kaiken viikossa, välillä maksaa vuokran, välillä ei. Joka kuukausi ostaa uusia huonekaluja, välillä käytettynä mutta yleensä uutena liikkeestä, vaihtelee kuukauden vanhoja huonekaluja kun haluaakin erilaisen, ostelee sisustuskrääsää ja roinaa jatkuvasti, katselee koko ajan jotakin ostettavaa. Ramppaa joka päivä kymmenien kilometrien matkoja ihan turhia matkoja, kunhan ajelee ja käy siellä, täällä ja tuolla, ei siis ole töissä. Kaikki lyhyetkin matkat menee autolla, kertoi juuri tällä viikolla että oli käynyt hakemassa jonkin sisustustavaran autolla useamman kilometrin, vaikka kävellen matka olisi ollut n.500m. Ja tietysti käy jatkuvasti ulkona syömässä, ei tykkää laittaa ruokaa ja sitten kun laittaakin, ostaa todella kalliita tuotteita, erilaisia lihoja ja juustoja, mutta yleensä jäävät kuitenkin syömättä, kun käy ulkona mieluummin.
Hän on aina uhri ja joutuu taistelemaan selviytymisestään. Minä kyllä näen asian aika toisella tavalla kun hänen touhuaan vierestä katsoo. Itse en ole hyvätuloinen tai rikas, mutta silti hän minut sellaisena näkee. Aika lailla kaikki menee mikä tulee, mutta kyllä käytän harkintaa ja hankin vain tarpeellista. Silti minulta hän aina yrittää ensin vihjailemalla saada rahaa ja kun se ei toimi, pyytää suoraan. En todellakaan anna, tiedän myös häneltä menneen monta ystävyyttä siinä, kun ei ole maksanut velkojaan takaisin. En ole koskaan lainannut, enkä lainaa. Ja hän on siis ihan itse kertonut näitä asioita, että ei ole vain omia päätelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole ymmärtämisestä, vaan totaalisesta kyllästymisestä draamailuun. Mitta on tullut täyteen.
Mitta on varmasti täyttynyt, mutta eihän epävakaat varmaan yleensä itse tajua draamailevansa.
Pikemminkin pitäisi kysyä miten älykäs voisi oikeasti ymmärtää konkreettisesti epävakaita ihmisiä. Voi toki esittää ymmärtävänsä ja olla empaattinen, mutta kouriintuntuva henkilökohtainen kokemus uupuu.
Mistäs tuollaisen tilaston löytää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ja hyväksyn, kunhan eivät tule minulle valittamaan tilannettaan tai pyytämään apua.
Jaksan kuunnella korkeintaan 2 minuuttia valittamista ja kitinää, sitten lähden tai suljen puhelimen.
Toimitko näin myös, jos lapsesi tai puolisosi on kyseessä?
Miksi nyt älykkään lapsi olisi epävakaa?!
Ei minulla ainakaan ole. Olen lukenut paljon aiheesta ja miettinyt sitä.