Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omilleen muuttaminen ensimmäistä kertaa, kallista!

Vierailija
19.01.2015 |

Siis luulin, että mulla olisi asiat ihan hyvin, kun olen ihan itse kerännyt valmiiksi mm. astiat. Nyt tajusin, että multahan puuttuu melkein KAIKKI! Säästöjä on jonkin verran, ne menevätkin sitten ilmeisesti tähän. Onko teidän mielestä parempi haalia kaikenlaista mahdollisimman halvalla esimerkiksi tori.fi:stä, vai käyttää arkailematta vaivalla säästettyjä rahoja, jotta saa kerralla juuri oikeanlaiset ja varmasti toimivat? Mietin myös mielessäni listaa, mihin kaikkeen menisi rahaa.

- takuuvuokra ja ensimmäisen kuun vuokra, no heitetään vaikka 1200e

- sohva

- sohvapöytä

- ruokapöytä/taso tietokoneelle

- yöpöytä

- lipasto (?)

- matot, verhot

- kattila, paistinpannu

- imuri

- mikro

- pienet jutut kuten suihkuverho, vessaharja, kattolamput

Siis miten muut tämän hoitaa? Ostaa pikkuhiljaa? Lähinnä mietin tuota takuuvuokraakin, onko kaikilla se säästössä (tuntuu, ettei monella nuorella ole mitään säästöjä). Kaikki listaamistani jutuista ei ole pakollisia, voihan sitä asustaa vaikka kämpässä, jossa on pelkkä sänky ja jääkaappi.

Tässä nyt vaan mietin, että joudun pakostikin luopumaan piheydestäni.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman halvalla torilta tai kierrätyskeskuksesta. Sitten myöhemmin ostat mieluisat kun rahaa on.

Vierailija
2/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yöpöytä ja sohvapöytä on sellasia, mitkä voit heti unohtaa. Niitäkin ilman pärjää. Ostat sitten myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin pikkuhiljaa, kierrettiin kirppareita, kierrätyskeskusta, nettikirppareita, haalittiin sukulaisilta jne. Sänky, imuri ja mikro ostettiin uutena ja nekin alesta.

Vierailija
4/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin asut?

Vierailija
5/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotoa pois muuttaessa ostanut halvalla käytettyjä mutta mieleisiä. Sukulaisiltakin saanut heille ylimääräisiä juttuja aika paljon. Muutin vuokra-asuntoon, joten mitään uusia, kovin kalliita ja pitkäikäisiä huonekaluja en viitsinyt edes harkita. Myöhemmin sitten ostelen mööpelit maun mukaiseksi, kun muutan omaan asuntoon. Oletan lähtökohtaisesti asuvani vuokrakämpässä huomattavasti lyhyemmän ajan kuin omistusasunnossa. Kodinkoneisiin,astioihin yms satsasin kerralla kunnolla, niiden sovittaminen eri kämppiin kun on vähän helpompaa kuin vaikkapa 6hlön sohvan.

Vierailija
6/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikeasta saa halvalla välttämättömimmät ja tiedät varmuudella ettei niissä ole luteita. Varsinkaan sänkyä, patjaa eikä sohvaa kannata ostaa käytettynä.

Vierailija
7/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, unohdin muuten mainita pesukoneen :( Eniten "stressaa" juuri nuo tärkeät jutut kuten imuri ja pesukone (en oikein kestä likaisuutta).

Sekin vähän huolettaa, kun olen tottunut olemaan melko vähäisellä tavaralla ja nyt yhtäkkiä pitää hankkia kaikkea ISOA taakaksi. Toisaalta pidän kodikkuutta ja kotia yleensäkin hyvin tärkeänä, joten en ehkä haluaisi ihan askeettisestikaan asua. En myöskään oikein pidä väliaikaisista ratkaisuista, esim. ostanpa tästä rikkinäisen neljänkympin sohvan jota inhoan ja jota en saa myytyä myöhemmin eteenpäin.

Mitä mieltä olette elektroniikan ostamisesta käytettynä?

Vierailija
8/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 oli siis AP.

Vierailija
9/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:00"]Ainiin, unohdin muuten mainita pesukoneen :( Eniten "stressaa" juuri nuo tärkeät jutut kuten imuri ja pesukone (en oikein kestä likaisuutta).

Sekin vähän huolettaa, kun olen tottunut olemaan melko vähäisellä tavaralla ja nyt yhtäkkiä pitää hankkia kaikkea ISOA taakaksi. Toisaalta pidän kodikkuutta ja kotia yleensäkin hyvin tärkeänä, joten en ehkä haluaisi ihan askeettisestikaan asua. En myöskään oikein pidä väliaikaisista ratkaisuista, esim. ostanpa tästä rikkinäisen neljänkympin sohvan jota inhoan ja jota en saa myytyä myöhemmin eteenpäin.

Mitä mieltä olette elektroniikan ostamisesta käytettynä?
[/quote]
Tarkista ensin, onko kerrostalossa pesutupaa ja siellä pyykinpesukonetta. Ei tarvitse (ainakaan ihan aluksi) ostaa omaa konetta.

Vierailija
10/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sängystäsi sohva hankkimalla useampi edullinen tyyny ja laita selkänojaksi.

Vierailija
11/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, ettet ole varautunut tohon :D Mä sain paljon huonekaluja ihan äidin luota entisestä omasta huoneesta. Ruokapöydän + tuolit ostin torista, sängynkin sain torista. Ja kodinkoneet ihan normiliikkeistä. Tori ei ole mulle mikään ikävä kakkosvalinta. Sieltä voi löytyä laadukasta ja persoonallista tavaraa. Ostin aika piakkoin muuton jälkeen lähes kaiken. Paitsi matto ja mikro puuttuu vieläkin, vaikka muutosta on jo puoli vuotta. Arjen kiireet ja ihan vaan laiskuus iski.

Vierailija
12/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:05"]

Kummallista, ettet ole varautunut tohon :D Mä sain paljon huonekaluja ihan äidin luota entisestä omasta huoneesta. Ruokapöydän + tuolit ostin torista, sängynkin sain torista. Ja kodinkoneet ihan normiliikkeistä. Tori ei ole mulle mikään ikävä kakkosvalinta. Sieltä voi löytyä laadukasta ja persoonallista tavaraa. Ostin aika piakkoin muuton jälkeen lähes kaiken. Paitsi matto ja mikro puuttuu vieläkin, vaikka muutosta on jo puoli vuotta. Arjen kiireet ja ihan vaan laiskuus iski.

[/quote]

No olenhan mä varautunut :) On esimerkiksi sänky, tv-taso ja ruokapöydän tuolit valmiina. Muita vanhoja huonekalujani en halua raahata mukaan. Joku pesukone esimerkiksi on vaikea hankkia valmiiksi, ei mulla ole ollut varastotilaa sitä varten, makukin muuttuu. Olen samaa mieltä tori:fistä, paljon olen sieltä katsellut ja monethan myy ihan hyväkuntoisiakin juttuja pois esim. muuton tieltä.

- ap

Vierailija
13/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele sukulaisilta olisiko heillä antaa esim jotain huonekaluja, mille heillä ei oo enää käyttöä.

Vierailija
14/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen, että kuinka suureen asuntoon olet oikein muuttamassa, jos sohvapöydänkin hankit? Miten sulla voi olla varaa suureen asuntoon, muttei takuuvuokraan tai huonekaluihin?

Vierailija
15/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:05"]

[/quote]

No olenhan mä varautunut :) On esimerkiksi sänky, tv-taso ja ruokapöydän tuolit valmiina. Muita vanhoja huonekalujani en halua raahata mukaan. Joku pesukone esimerkiksi on vaikea hankkia valmiiksi, ei mulla ole ollut varastotilaa sitä varten, makukin muuttuu. Olen samaa mieltä tori:fistä, paljon olen sieltä katsellut ja monethan myy ihan hyväkuntoisiakin juttuja pois esim. muuton tieltä.

- ap
[/quote]
Miksi et halua ottaa vanhoja huonekaluja mukaasi?

Vierailija
16/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten toinen juttu mikä kiinnostaa: Onko kaikilla joku pakettiauton omistava tuttu, jolta lainataan paku? Siis kaikilla? Entä jos ei tunne edes ketään, jolla on auto? Miten paljon muuttofirma maksaa? (Näihin saisi tietoa varmaan googlettamalla, mutta omia kokemuksia saa laittaa!)

- ap

Vierailija
17/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:11"]

Sitten toinen juttu mikä kiinnostaa: Onko kaikilla joku pakettiauton omistava tuttu, jolta lainataan paku? Siis kaikilla? Entä jos ei tunne edes ketään, jolla on auto? Miten paljon muuttofirma maksaa? (Näihin saisi tietoa varmaan googlettamalla, mutta omia kokemuksia saa laittaa!)

- ap

[/quote]

Mulla oli isoveli auttamassa työsuhdepakullaan. Mutta jos tunnet ketään, jolla on ajokortti, niin pakuovelle.com ja vastaavat on jokseenkin edullisia. Voit siis vuokrata pelkän pakun ilman kuskia.

Vierailija
18/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:09"]

Tuli muuten mieleen, että kuinka suureen asuntoon olet oikein muuttamassa, jos sohvapöydänkin hankit? Miten sulla voi olla varaa suureen asuntoon, muttei takuuvuokraan tai huonekaluihin?

[/quote]

Tuota noin, olenko sanonut, ettei ole varaa?

"Säästöjä on jonkin verran, ne menevätkin sitten ilmeisesti tähän."

"Tässä nyt vaan mietin, että joudun pakostikin luopumaan piheydestäni."

Monet listaamistani jutuista ei ole pakollisia. Sohvapöytä ei ole tärkeä varsinkaan jos ei ole sohvaa. Ei mikrokaan ole tärkeä, voi lämmittää ruuan vaikka uunissa. Imuri ei ole välttämätön, voi lakaista/käyttää rättiä. Pyykit voi pestä käsin (jos ei ole pesutupaa). Jne.

En ota vanhoja huonekalujani mukaan, koska niihin kuuluu lähinnä 15 vuotta vanhat vaatekaappi ja kirjoituspöytä.

-ap

Vierailija
19/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:05"]

[/quote]

- ap

[/quote]

Tarkoitin siis taloudellista varautumista henkisesti. Tavaraa olet hyvin jo hankkinut. Ja hienoa, että sulla on säästöjä. Outoa, ettei äiti tai joku valistanut, että muuttoon menee paljon rahaa.

Vierailija
20/62 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 01:05"] Kummallista, ettet ole varautunut tohon :D Mä sain paljon huonekaluja ihan äidin luota entisestä omasta huoneesta. Ruokapöydän + tuolit ostin torista, sängynkin sain torista. Ja kodinkoneet ihan normiliikkeistä. Tori ei ole mulle mikään ikävä kakkosvalinta. Sieltä voi löytyä laadukasta ja persoonallista tavaraa. Ostin aika piakkoin muuton jälkeen lähes kaiken. Paitsi matto ja mikro puuttuu vieläkin, vaikka muutosta on jo puoli vuotta. Arjen kiireet ja ihan vaan laiskuus iski. [/quote]   No olenhan mä varautunut :) On esimerkiksi sänky, tv-taso ja ruokapöydän tuolit valmiina. Muita vanhoja huonekalujani en halua raahata mukaan. Joku pesukone esimerkiksi on vaikea hankkia valmiiksi, ei mulla ole ollut varastotilaa sitä varten, makukin muuttuu. Olen samaa mieltä tori:fistä, paljon olen sieltä katsellut ja monethan myy ihan hyväkuntoisiakin juttuja pois esim. muuton tieltä.   - ap [/quote] Miksi et halua ottaa vanhoja huonekaluja mukaasi?

[/quote]

Haluaisin kyllä nyt tähän väliin kommentoida (en ole ap), että tollainen asenne on tosi ärsyttävä. En minäkään halunnut kulunutta pehmeäpuista lastensänkyä mukaani. Omasta kodista pitää tehdä omannäköinen. En minä sitä sänkyä ollut valinnut. Varo muuten ap tutuntuttuja ja sukulaisia. Nyt kun olet muuttamassa omillesi, kaikki haluaa dumpata roinansa sulle ja muka "auttaa".