12-vuotiaan kielenkäyttö kamalaa
Mitä teillä seuraa rumasta kielenkäytöstä tämän ikäisille? Miten olette saaneet kuriin?
Kommentit (6)
Minä matkin teinini puhetapaa, kun tarpeeksi ärsyttää. Yleensä menee nauruksi. Pikkuhiljaa puhe on kyllä siistiytynyt.
Voihan rumasta kielenkäytöstä puhuakin ihan suoraan. Tehdä esim. kysymyksiä, miksi teini sanoi jotain ja miksi sanoi siten kuin sanoi, tai miksi käyttää kirosanoja jne... Kun teet kysymyksiä, teinin on mietittävä vastausta. Se on aika tehokasta. Pelkkä käskyttäminen ei paljoakaan välttämättä auta.
Ei meillä tarvinnut sanoa kuin "mietis vähän mitä suustas päästät" tiukalla äänellä. Mutta minä olenkin opettaja, joten ehkä meikäläisellä on katse ja ääni kohdillaan. Ei ole lapsi sen yhden kerran jälkeen ainakaan minun tai isänsä kuullen kironnut, mekään emme kiroile. En tiedä, miten kavereidensa kanssa puhuu, mutta kun ovat meillä, ei kiroile eivätkä kaverinsakaan.
Riippuu tilanteesta. Jos lapsella eli nuorella on oikeasti paha mieli ja vituttaa, niin saa sanoa. Jos taas sanoo esim. minulle, että "vitun lehmä", niin ei hyvä laula. Kaikki otetaan vastaan, mutta ei-toivottu käyttäytyminen käydään läpi ja kerrotaan miten meillä ollaan.
Kysy hänen opettajaltaan onko oppisuunntelmassa tiedossa esitelmän pitoa. Lapsukaiset saavat pitää esitelmiä koko luokalle mieltään kiehtovista aiheista. Opettaja voisi kirjoittaa taululle listan kuka pitää mistäkin aiheesta esitelmän malliin:
Nico: huora
Julia: vittu
Veeti: homo
jne.
Ehkä minun olisi sittenkin pitänyt opiskella opettajaksi
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:58"]
Minä matkin teinini puhetapaa, kun tarpeeksi ärsyttää. Yleensä menee nauruksi. Pikkuhiljaa puhe on kyllä siistiytynyt.
Voihan rumasta kielenkäytöstä puhuakin ihan suoraan. Tehdä esim. kysymyksiä, miksi teini sanoi jotain ja miksi sanoi siten kuin sanoi, tai miksi käyttää kirosanoja jne... Kun teet kysymyksiä, teinin on mietittävä vastausta. Se on aika tehokasta. Pelkkä käskyttäminen ei paljoakaan välttämättä auta.
[/quote]
Matkiminen on hyvä muussakin kuin kiroilussa. Huumorilla saa paljon enemmän perille kuin huutamisella. Mää en niinku millään jaksa siivota ja miks mun pitää tehdä läksyt. Siihen kun vielä lisää kumaran jäykän kävelyn missä riiputtaa käsiä niin alkaa tehota. Sanat miks aina minä ja kukaan ei tajua niin alkaa teinikin tajuta.
Itse tein tuota roskapussin viemisen "mielenosoituksena" niin kaikki nauroi. Kävelin pussin kanssa sohvaa ympäri ja valitin teiniksinä. Muija meinasi kuolla nauruun ja teinitkin tajusi hommiensa vaativuuden.
Onko ollut kamalaa aina vai vasta alkanut? Jos jälkimmäinen, rangaistukset peliin.