Paljonko syöt leipää päivässä?
Kysymys otsikossa.
Havahduin itse siihen, että oli reissumiestä aamupalaksi, iltapalaksi ja vielä töissä eväänä. Kunnon lämmintä ruokaa oikeastaan ainoastaan päivällisellä.
Olen viikon ollut ilman leipää nyt ja hyvä fiilis. En ole hiilaripelkoinen, saan päivän hiilarit ja kuidut muusta ruuasta.
Kuinka teillä?
Kommentit (33)
Tänään todellinen poikkeuspäivä:
- aamiainen 1 siivu täysjyväpaahtoleipää + paistettu kananmuna
- lounaaksi ruisleipäsiivu ja tonnikala-avokadohässäkkää
- iltapala samaa kuin lounaalla, maistui ihan hyvälle treenin jälkeen
Yleensä en syö edes siivua päivässä, menisköhän 3-4 siivua ruisleipää viikossa.
5-8 palaa jokapäivä ruisleipää, en syö vaaleaa...
4-6 viipaletta, useimmiten ruisleipää, joskus muuta täysjyväleipää. Ruuan kanssa otan leipää yleensä vain, jos tarjolla on keittoa.
Yleensä 2 viipaletta päivä, joskus menee 3. Kätevä aamu/välipala, kun veganismi, kilpirauhasen vajaatoiminta ja ärtynyt suoli rajoittavat syömistä jo ihan tarpeeksi.
Aamupalalla aina kaksi reissaria. Töissä keittolounaan tai salaatin kanssa pari viipaletta sekaleipää eli pari kertaa viikossa. Kaksi reissaria jos syön iltapalaa eli ehkä 4 kertaa viikossa. Ei ole huono olo vaikka syön myös perunaa ja pastaa.
Itse havahduin n. 5kk sitten leivän kulutukseeni ja päätin lopettaa kokonaan... Ei ole tuottanut ongelmia
En ole syönyt tänä vuonna leipää vielä ollenkaan :) Olen ns. hyvähiilarisella ruokavaliolla ja saan tarvittavan kuidun kasviksista, marjoista, täysjyväkaurapuurosta yms. Leipä palaa kyllä ruokavaliooni pian täysjyväruisleivän muodossa.
0-2 viipaletta ruisleipää päivässä
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:45"]
Yleensä 2 viipaletta päivä, joskus menee 3. Kätevä aamu/välipala, kun veganismi, kilpirauhasen vajaatoiminta ja ärtynyt suoli rajoittavat syömistä jo ihan tarpeeksi.
[/quote]
Ärtyneelle suolelle tekisi hyvää juurikin vältellä FODMAPeja eli myös vehnää, ohraa ja ruista. Tosin voihan olla että jo tämän tiesitkin ja syöt kauraleipää tms.
Nyt, kun laihdutan olen vähentänyt leivän syöntiä. 0-3 viipaletta ruisleipää tai näkkäriä.
Pitäis kyllä alkaa syömään enemmän, silloin kun söin joku 2-4 palaa päivässä olin vielä hoikka, nyt kun olen syönyt ehkä 1 palan kahdessa viikossa reilun vuoden verran olen lihonut 10kg.
Ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan n. 9 palaa päivässä, ja nimenomaan Fazerin jälkiuunileipää, ainoa leipä mikä tekee hyvää ärtyneelle suolelleni. Vihanneksia ja juureksia voin syödä hyvin niukasti, niistä saan ripulin, sen takia syön vain yhden lämpimän aterian. Heti kun aloin syödä näin, painoni lopetti nousemisen.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:45"]
[/quote]
Ärtyneelle suolelle tekisi hyvää juurikin vältellä FODMAPeja eli myös vehnää, ohraa ja ruista. Tosin voihan olla että jo tämän tiesitkin ja syöt kauraleipää tms.
[/quote]
Syön vain gluteenitonta leipää.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:21"]
Ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan n. 9 palaa päivässä, ja nimenomaan Fazerin jälkiuunileipää, ainoa leipä mikä tekee hyvää ärtyneelle suolelleni. Vihanneksia ja juureksia voin syödä hyvin niukasti, niistä saan ripulin, sen takia syön vain yhden lämpimän aterian. Heti kun aloin syödä näin, painoni lopetti nousemisen.
[/quote]
Ravintoterapeuttisi ei ole ilmeisesti kuullut koskaan FODMAPista kun käskee syömään noin tolkuttomasti ruisleipää joka nimenomaan pahentaa ärtynyttä suolta. Lisäksi ruis ja sipuli on yleisimmät ruoka-aineet joita ärtynyt suoli-potilaat ei kestä. Ärtyneen suolen kanssa tulisi syödä täysin glueenittomasti.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:46"]En ollenkaan, leipä lihottaa.
[/quote]
Se, mitä laitat leivän päälle, lihottaa.