Paljonko syöt leipää päivässä?
Kysymys otsikossa.
Havahduin itse siihen, että oli reissumiestä aamupalaksi, iltapalaksi ja vielä töissä eväänä. Kunnon lämmintä ruokaa oikeastaan ainoastaan päivällisellä.
Olen viikon ollut ilman leipää nyt ja hyvä fiilis. En ole hiilaripelkoinen, saan päivän hiilarit ja kuidut muusta ruuasta.
Kuinka teillä?
Kommentit (33)
0-2 viipaletta riippuen vähän päivästä. Syön leipää vain ruuan kanssa silloin, jos ruokana on keittoa tai salaattia. Aamu/iltapalaksi en syö leipää ollenkaan. Kuidut tulevat puurosta, jota syön päivittäin.
Ehkä 4 tai 5 ruispalaa. Ruisleipä on ihan terveellistä ja edullista. :) Olen liikkuja, joten tarvitsen hiilareita. Olisi hyvä, jos ihmiset pohtisivat käsitettä "lämmin ruoka". Leivänkin voi tunkea mikroon, jolloin se on lämmintä. Mutta ennen kaikkea: ns. lämmin ruoka voi olla aika ravintoköyhääkin, jos valitset väärin.
Jäi mainitsematta, että muuten noudatan FODMAP-ruokavaliota. Mutta tämä tietty ruisleipä sopii minulle ja. Ihmisten suolisto ja elimistö katsos toimii hyvin yksilöllisesti.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:21"]
Ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan n. 9 palaa päivässä, ja nimenomaan Fazerin jälkiuunileipää, ainoa leipä mikä tekee hyvää ärtyneelle suolelleni. Vihanneksia ja juureksia voin syödä hyvin niukasti, niistä saan ripulin, sen takia syön vain yhden lämpimän aterian. Heti kun aloin syödä näin, painoni lopetti nousemisen.
[/quote]
Ravintoterapeuttisi ei ole ilmeisesti kuullut koskaan FODMAPista kun käskee syömään noin tolkuttomasti ruisleipää joka nimenomaan pahentaa ärtynyttä suolta. Lisäksi ruis ja sipuli on yleisimmät ruoka-aineet joita ärtynyt suoli-potilaat ei kestä. Ärtyneen suolen kanssa tulisi syödä täysin glueenittomasti.
[/quote]
En yhtään. Saatan syödä leipää ravintolassa, jos se on esim. jotain paikan itseleipomaa erikoisempaa leipää, mutta kotiin en ole ostanut koskaan. Leipä ei maistu erityisen hyvältä, samat ravintoaineet saa paremmassa ja maistuvammassa muodossa muualta.
Ravitsemusterapeutin ohjeen mukaan n. 9 palaa päivässä, ja nimenomaan Fazerin jälkiuunileipää, ainoa leipä mikä tekee hyvää ärtyneelle suolelleni. Vihanneksia ja juureksia voin syödä hyvin niukasti, niistä saan ripulin, sen takia syön vain yhden lämpimän aterian. Heti kun aloin syödä näin, painoni lopetti nousemisen.
[/quote]
Ravintoterapeuttisi ei ole ilmeisesti kuullut koskaan FODMAPista kun käskee syömään noin tolkuttomasti ruisleipää joka nimenomaan pahentaa ärtynyttä suolta. Lisäksi ruis ja sipuli on yleisimmät ruoka-aineet joita ärtynyt suoli-potilaat ei kestä. Ärtyneen suolen kanssa tulisi syödä täysin glueenittomasti.
[/quote]
Ei pidä syödä gluteenittomasti vaan vältellä fodmapeja eli tiettyjä hillihydraatteja. Niitä on myös gluteeniviljoissa, mutta itse gluteeni ei ole ongelma ja leivonnassa voi käyttää gluteenijauhoa sitkon parantamiseen. Gluteeni on proteiini, ei hiilari.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:50"]
[/quote]
[/quote]
Ei pidä syödä gluteenittomasti vaan vältellä fodmapeja eli tiettyjä hillihydraatteja. Niitä on myös gluteeniviljoissa, mutta itse gluteeni ei ole ongelma ja leivonnassa voi käyttää gluteenijauhoa sitkon parantamiseen. Gluteeni on proteiini, ei hiilari.
[/quote]
Ja unohdin lisätä, että tietenkin jos on löytänyt itselleen sopivan ruokavalion niin kannattaa noudattaa sitä. Kaikki eivät aiheuta samaa reaktiota kaikille, vaan IBS on yksilöllinen. :) Halusin kuitenkin oikaista väärän luulon siitä, että juuri gluteeni on ongelma kaikille.
Noinneljä vaasan jälkiuuniviipaletta.
Normipäivinä en syö leipää ollenkaan, viikossa tulee syötyä ehkä neljä palaa.
Asun ulkomailla ja olin joulun seudun Suomessa. Sen jälkeen leipä tursusi jo korvista, kun sitä oli tarjolla ihan joka aterialla ja aterian korvikkeenakin. Vatsa oli vähän sekaisin ja turvotti koko loman. Ruisleipä on hyvää, mutta tulee syötyä terveellisemmin ja monipuolisemmin jos sitä ei vedä ihan koko aikaa.
Useimpina päivinä en yhtään, mutta jos ostan pienen ruisleipäpaketin, niin sitten syön pari päivää 1-2 palaa.
tänään söin 14 palaa, ja olen lihava. En pysty lopettamaan.
0-6 palaa, yleensä varmaan 2 tai 3. Mutta 6 voi mennä esim jos tehdään koko päivän retki tms.
Syön leipää 1siivun/palan lounaan kanssa. Päivällisen kanssa en syö, mutta yleensä otan salaattilounaan ja siihen kaipaa jotain hieman tukevampaa, että jaksaa päivälliseen.