"Helppoahan se on lihoa"
Tätä saa kuulla jatkuvasti kun kerron ettei painoa vain tule vaikka mitä teen? Voisiko joku joka väittää näin, kertoa että miten se tapahtuu: Alipainoisesta normaalipainoiseksi.
Olen aina ollut alipainoinen. Se johtuu suurimmaksi osaksi geeneistä. Olen tällä hetkellä normaalia laihempi, ennen paino pysyi kokoajan 45kilossa. Raskausviikkoja nyt 12 ja mitat 166cm ja 43kg.
-
Syön kokoajan. Kahden tunnin välein. Päivän aikana syön yleensä puuroa pari kertaa, lämpimän ruuat 3x ja välipaloja kuten jugurttia, kiisseliä ja leipää joka välissä ja yölläkin. Paino ei vain nouse.
-
Kaipaisin nyt vinkkejä miten saisin varmasti lisää painoa ja ihan terveellisestikkin. Herkuttelen kyllä paljonkin, mutta ihan jo lapseni takia tahdon että saan kaikkia vitamiineja ja ravintoaineita eikä kukaan pelkillä sipseillä ja suklaalla elä niinkuin monesti käsketään tekemään että varmana lihoo. Ei auta, kokeiltu on vetää sipsipussi ja suklaalevy päivässä normaalin ruokavalion lisäksi.
-
En liiku paljoa. Nyt nostelen käsipainoja jotta saisin käsiin lihasta ennen kuin lapsi syntyy tai en mitenkään jaksa kantaa lasta. Kävelen välillä pieniä lenkkejä, mutta en todellakaan laihdutusmielessä.
En oksenna myöskään enkä ole läpipasko. Olen kokeillut ihan vain mässäilläkkin ja löhötä sohvalla mutta se ei kuukausienkaan jälkeen tuottanut mitään muutosta. Olen kuitenkin aina ollut terve alipainoiseksi vaikka tätäkin kyseenalaistetaan jatkuvasti. Olen vain niin kyllästynyt ihmisten jatkuvaan anoreksia epäilyyn ja neuvolan kyselyihin ja tarkkailuun, että todellakin tahdon lisää painoa pian. Olen tehnyt kaikkeni ja jo vuosia olen saanut kestää tätä jatkuvaa epäilyä vain koska olen aina ollut alipainoinen. Tiedän ,että raskaus tuo lisäkiloja, mutta en usko niiden yksin riittävän ja että siitä jää juuri mitään. Tämä on toinen raskaus minulle ja edellisestä tulleet kilot katosi heti synnytyksen jälkeen päivässä. Lapsia ei ole.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:13"]Mikä se sun ongelmasi taas ap olikaan? :D
Haluat vaan tulla tänne brassailemaan aineenvaihdunnallasi etkä ota mitään neuvoja vastaan (hyviäkin ketjusta luin). Sinulle ei siis ole mitään ongelmaa. Tiedän muutamia hyvin hoikkia naisia (alle 50 kg) jotka ovat kyenneet täysin normaaliin rintaruokintaan. Osalla maidontulo taas tyrehtyy pienestäkin kalorivajeesta, se on hyvin yksilöllistä.
Hyvää jatkoa ja onnellista vauva-aikaa sinulle :)
[/quote]
Kiitos siitä :)
Mutta tässä juuri hainkin takaa sitä, kun monet sanovat miten helppoa on lihoa. Ei se ole helppoa. En todellakaan kehuskele sillä etten liho, se on ennen kaikkea henkisesti raskasta vaikkei sitä monet usko.
.
Täällä annettuja vinkkejä olen kertonut kokeilleeni jo ilman tulosta. Nämä vastaukset ovat suurimmaksi osaksi aina tämän tyylisiä kun kerron ettei ole auttanut.
- Et vaan syö oikeesti tarpeeksi.
- Kulutat kuitenkin liikaa
- Mee lääkäriin. Et oo terve.
- Huijaat ittees etkä oikeesti syö.
- Kuolet varmaa kohta.
- Sussa on pakko olla vikaa.
- Syö kunnon ruokaa nii lihot varmasti.
- Et vaan liiku ollenkaan ja syöt rasvaa ja herkkuja nii varmana lihot.
- Sun lapses kuolee ku oot nii laiha.
- Miten sä ees ansiatset mitään lasta ku oot liian laiha. Oot sairas.
- Sun pitäis joutua sairaalaan ja kärsiä vuosia siellä että tajuisit mistään mitää saatanan anorektikko.
- Kermatynnyriin ku upottais nii saisit varmana lihaa luiden ympärille.
.
Päivästä toiseen on todella turhauttavaa kuulla tätä. En voi asialle mitään vaikka kaikkea olen kokeillut. Siksi haluankin kuulla niitä oikeita vinkkejä miten vastaavassa tilanteessa olleet ovat lihonneet.
.
Jos on vaikka todella lihava, mutta tekee kaikkensa oikeasti jotta painoa lähtisi, liikkuu, syö oikein ja tarkkailee tätä kaikkea mutta tuloksia ei tapahdu. Sitten joku tulee jatkuvasti haukkumaan ja valittamaan ettet vain yritä ja oot täys paska siks, sitten ehkä voi ymmärtää miltä tämä päinvastainen tuntuu noiden kommenttien kanssa.
.
Ymmärrän toki, että ensimmäisenä ulkopuolisille tulee mieleen varmasti että tuossa se nyt vaan huijaa itseään ja oikeasti ei syö ollenkaan tai toisessa tapauksessa syö liikaa. Mutta miksi pitää puuttua toisen painoon? Minun painoni ei vaikuta kenenkään muun elämään kuin omaani. Silti monet kokee oikeudekseen haukkua ja huomautella. Jos sanoisin takaisin tämmöiselle tukevammalle huomauttelijalle niin saisin paljon pahempia katseita ja haukkuja. En alennu samalle tasolle heidän kanssaan.
.
Tosin äitini kohdalla loppui nuo haukkumiset ja huomauttelut kun käytti juuri tuota takaisin sanomista ja sanoi parillekkin pyöreälle rouvalle että ei hänelle jää ruokaa kun näillä oli selvästi maistunut muidenkin osuus.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:23"]Minulla oli ennen samankaltainen ongelma. Mitat olivat 167cm/45kg sillä erotuksella että kärsin fyysisesti joistakin alipainon aiheuttamista ongelmista (esim. epäsäännölliset kuukautiset) ja etenkin sairastuminen oli pieni katastrofi, kun paino tipahti vielä normaalilukemista muutaman kilon ja olo oli todella heikko.
Mua auttoi se, että aloin harrastaa säännöllisesti liikuntaa. Siis käydä lenkillä ja salilla useita kertoja viikossa. Tuo yhdistettynä suuriin terveellisiin ruoka-annoksin ja välipaloihin (smoothiet ja pähkinät) paino alkoi hitaasti nousta. Kolmessa vuodessa sain painon 52 kiloon ja siinä se on pysynyt. Olo on ollut paljon parempi.
Mutta minun täytyy oikeasti ylläpitää painoa, sillä jos liikunnat jäävät kiireiden takia pidemmäksi aikaa, paino alkaa heti laskea. Jollain ennen ylipainon kanssa kamppailleilla on varmaan sama juttu, mutta toiseen suuntaan. Ihmiset on niin erilaisia. Joillekin normaalipainoisena pysyminen on helppoa ja meille joillekin muille se vaatii hieman enemmän työtä.
[/quote]
Hei. En ole uskaltanut kunnolla kokeilla liikuntaa, koska useimmiten siihen puututaan heti ja aletaan entistä enemmän epäillä anoreksiaa koska monen mielestä liikkuminen=laihdutus.
Mutta koska en läskiä saa, niin pitänee kokeilla lihasta sitten :) Vaikka syönkin monipuolisesti ja paljon nyt muutenkin, niin ehkä liikkumalla ruokahalu kasvaa entisestään enkä vahingossakaan syö vähemmän kuin kulutan. Nythän en kuluta mitään ylimääräistä koska en liiku edes hyötyliikuntaa kuten työmatkoja jalan. Tietenkään en vielä mitään salitreeniä voi aloittaa koska en halua ottaa mitään riskiä raskauden kanssa ja rasittaa liikaa. Kuulostas ehkä turhalta ja hysteeriseltä, mutta jos tämänkin lapsen menetän niin silloin en yhtään epäile vaikka sairastuisin masennukseen ja sen kautta syöminen jäisi.
Kiitos asiallisesta kommentistasi. On oikeasti hyvä kuulla etten ole ainut, vaikka sen kyllä olen aina tiennytkin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 18:07"]
Syöt liian pieniä annoksia. So simple. Nosta annosten kokoja, kyllä se mahalaukku siitä venyy ja tottuu kun mätät sitä ruokaa vaan enemmän vaikka kuinka alussa tökkii.
[/quote]
Miksi tätä alapeukutettiin? Fakta on, että jos syö enemmän kuin kuluttaa, alkaa paino kertyä. Ihan kenelle tahansa. Ihan samalla tavalla kuin jos syö vähemmän kuin kuluttaa, alkaa paino tippua. Mikä tästä ei mene jakeluun?
[/quote]
Juuri tuollainen ajattelu vituttaakin meitä joille painoa ei vain tule. Kyllä ne geenit voi vaikuttaa ja syöminen ei auta vaikkei kuluttaisi ollenkaan. Yleensä ikä auttaa asiaan.
Olet aina ollut terve ja syöt ravitsevaa ruokaa. Raskautta varmasti seurataan niin, että lapsen hyvä vointikin on taattu. Olosi on kaikinpuolin hyvä? Nyt haluaisit lisää painoa vain ihan muiden ihmisten mielipiteen takia. Onko mitään järkee?
Voi olla, että se, mitä kirjoitat, on totta. Mutta jos ylipainoinen kertoo, että painaa paljon, vaikka syö niin ja niin vähän, ajattelee todennäköisesti, että suhde syömiseen on vääristynyt, eikä enää tiedä, mikä on normaalia.
Siksi sinunkin kohdallasi voisi olla hyvä, että pidät ruokapäiväkirjaa rehellisesti jonkin aikaa. Niin että kirjat ylös kaiken mitä syöt, täsmällisesti, niin että annoskokoa voi oikeasti verrata. Ja annat sen jonkun puolueettoman katsottavaksi.
koska jos oikeasti syöt joka päivä sipsipussin ja syöt suklaalevyn, ja syöt sen lisäksi runsaasti oikeaa ruokaa, et voi olla alipainoinen, tai elimistössäsi on vakava ineytymishäiriö.
itse veikkaan, ettet oikeasti kuitenkaan syö niin paljoa.
Kannattaisi ehkä käydä selvittämässä, että onko mitään imeytymisongelmia tms., ellet ole jo niin tehnyt. Mutta kuten joku aikaisemmin mainitsi, niin jos tunnet olosi hyväksi, niin se on tärkeintä. Itsekin olen aina ollut hieman alipainoinen, vaikka syön hyvin. Jotkut vain ovat sellaisia. Ja voi olla että painoa kertyy sinulle ihan itsestään myöhemmin, joten ehkä ei kannata nyt väkisin lihottaa, se voi kostautua.
Kannattaa valokuvata syömäsi annokset silloin et pysty itsellesi valehtelemaan määrissä. Saat selkeän kuvan omasta annos koostasi. Kuinka täysi se lautanen on todellisuudessa ja näillä kuvilla on helponpi todistaa neuvolalle mitä syöt
Pastat ja riisit sun muut hiilihydraatti pitoiset lisäkkeet ruualle kasvisten/salaatin rinnnalle. Kokeile ruoka juomaksi jotain sokeri pitoista esim. Mehua tai limua.
Ruuanlaitossa koita vaihtaa öljyt voihin. se määrä on niin pieni että ei terveydellistä haittaa kun pyrit kaloreita nostamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:51"]Kannattaa valokuvata syömäsi annokset silloin et pysty itsellesi valehtelemaan määrissä. Saat selkeän kuvan omasta annos koostasi. Kuinka täysi se lautanen on todellisuudessa ja näillä kuvilla on helponpi todistaa neuvolalle mitä syöt
Pastat ja riisit sun muut hiilihydraatti pitoiset lisäkkeet ruualle kasvisten/salaatin rinnnalle. Kokeile ruoka juomaksi jotain sokeri pitoista esim. Mehua tai limua.
Ruuanlaitossa koita vaihtaa öljyt voihin. se määrä on niin pieni että ei terveydellistä haittaa kun pyrit kaloreita nostamaan.
[/quote]
Tosin öljyssä on enempi rasvaa kuin voissa, joten sepä nyt on turha vaihto
Itse kamppailen saman ongelman kanssa. Aloitettuani e-pillerit asia helpottui vähän, mutta sinun kohdallasi se ei nyt onnistu kun olet raskaana. Ehdotan tutkimuksiin hakeutumista.
Lääkäriin. Kehosi ei toimi normaalisti.
Sama minulla, mutta painan 47kg ja olen 165cm. Ihan painavimmillani olen ollut 52kg, mutta sekin oli joskus 15-vuotiaana. Nyt olen muutaman viikon yrittänyt nostaa painoa roskaruualla, sipsillä, limsalla ja suklaalla, kun terveellisesti ei onnistu. Paino on just nyt 48kg, mutta tiedän sen taas laskevan 47 killoon kohta. Varmaan jo viikon sisään. Kilpirauhaset on testattu, kaikki on testattu, mutta mitään ei löydy. Sisko sit liho 10kg kahdessa kuukaudessa ihan vain syömällä.
Mutta suosittelen minäkin lääkäriä, osaksi myös raskauden vuoksi.
Öljyjä, pähkinöitä, avokadoa ja banaaneja, rasvaisia jogurtteja yms, tuoremehuja ja smootheja? Noi taitaa olla sellaisia energiapitoisempia mutta adtetta terveellisempiä juttuja. Mites ihan annoskokojen kasvattaminen? Itsellä ei ole tuota ongelmaa, joten voi olla ettei nää toimi.
Suuremmat annoskoot. Katso, että kalorimäärä on riittävä
2