Tehtiin miehen kanssa vuoden paras sijoitus!
Palkattiin tutun lukiolaistyttö huolehtimaan lapsista yhtenä iltapäivänä. Hakee lapset päiväkodista n. klo 15 ja me tulemme kotiin klo 19. Tuon väliin jäävän ajan käytämme miten parhaalta tuntuu, yksin tai yhdessä. Minä haluan mennä joskus uimahalliin yksin ja kierrellä rauhassa kauppahallissa, yhdessä käymme varmasti ainakin syömässä/kahvilla ja ehkä leffassakin.
Oon ihan älyttömän innoissani jo nyt! 28 e/vko omasta henkisestä ja fyysisestäkin (jos ajan käyttää liikunnan harrastamiseen) hyvinvoinnista on pikkuraha.
Kommentit (24)
Hieno juttu, ja lukiolaistyttö tienaa taskurahaa ja oppii töissä käymistä
Kakkonen oli huolimaton! siis vain yksi iltapäivä. Silloin tuo summa on ihan ok!!'
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:39"]
20 tuntia (5 päivää x 4 tuntia) maksaa 28 euroa sulle?
Maksaako miehesi loput?
[/quote]
Se maksaa mulle/meille 28 euroa/VKO, mikä selviää toki aloituksen lukemallakin. Meillä on yhteinen taloustili, joten raha menee yhtä paljon kummaltakin.
Lukiolaiselle 7 e/h lastenhoidosta, toivottavasti verokirjalla ja ihan oikealla työsopimuksella. Tein itse noin 10 vuotta sitten vastaavaa ilman sopimusta, ihan suullisella lupauksella, ja koeviikolla päätin, että kiitos ei, ei ole vaivan arvoista. Perhe suuttui minulle todella, mutta kun ei ollut sopimusta, niin minkä he asialle voivat. Itseä inhotti eniten se, että mitkään perheen vakuutukset ei olisi korvanneet, jos minulle olisi sattunut jotain.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:39"]
Maksaako miehesi loput?
[/quote] ymmärsin että yhtenä päivänä viikossa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:43"]
Lukiolaiselle 7 e/h lastenhoidosta, toivottavasti verokirjalla ja ihan oikealla työsopimuksella. Tein itse noin 10 vuotta sitten vastaavaa ilman sopimusta, ihan suullisella lupauksella, ja koeviikolla päätin, että kiitos ei, ei ole vaivan arvoista. Perhe suuttui minulle todella, mutta kun ei ollut sopimusta, niin minkä he asialle voivat. Itseä inhotti eniten se, että mitkään perheen vakuutukset ei olisi korvanneet, jos minulle olisi sattunut jotain.
[/quote]
Öh, miksi perheen vakuutuksen pitäisi korvata sinulle mitään? Esim. MLL:llä hoitajan on pakko ottaa itselleen joku vastuuvakuutus tmv. ja tapaturmat sun muut ovat sitten omasta vakuutuksesta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:43"]
[/quote]
Öh, miksi perheen vakuutuksen pitäisi korvata sinulle mitään? Esim. MLL:llä hoitajan on pakko ottaa itselleen joku vastuuvakuutus tmv. ja tapaturmat sun muut ovat sitten omasta vakuutuksesta.
[/quote]
Ööö - vaikka siksi, että on töissä perheessä. Työnantajan tulee vakuttaa työntekijänsä ja lastenhoitaja on työntekijä. Hoitajan vastuuvakuutus kattaa vain hoitajan mahdollisesti itse aiheuttamat vahingot, ei esim. sitä, että hoitaja kompastuu perheen koiraan, kaatuu ja satuttaa itsensä. Perheen velvollisuus on ottaa tapaturmavakuutus, jos työpäiviä vuodessa on enemmän kuin 12 kpl.
Miksi lasten hoitamista ei mielletä työksi vaan hauskaksi puuhasteluksi? Jos se on niin kivaa, että siitä ei tarvitse kunnolla maksaa eikä hoitajan vakuutuksia laittaa kuntoon, niin sitten perheen vanhemmat haluavat varmaan itse hoitaa lapsensa?
"Lukiolaiselle 7 e/h lastenhoidosta, toivottavasti verokirjalla ja ihan oikealla työsopimuksella. Tein itse noin 10 vuotta sitten vastaavaa ilman sopimusta, ihan suullisella lupauksella, ja koeviikolla päätin, että kiitos ei, ei ole vaivan arvoista. Perhe suuttui minulle todella, mutta kun ei ollut sopimusta, niin minkä he asialle voivat. Itseä inhotti eniten se, että mitkään perheen vakuutukset ei olisi korvanneet, jos minulle olisi sattunut jotain."
ilmesiesti olit ollut hyvä työntekijä, jos perhe suuttui lopettamispäätöksestäsi
En nyt jatka saivartelemalla,että myös suullisesti tejhty työsopimus on yhtäpätevä kuin kirjallisesti tehty. Hyvä sinänsä että näit itse, mikä on mahd. tärkeintä tuossa vaiheessa. Kaksi asiaa, jota nostaisin esiin niin jos ja kun palkkaatte tällaista kotiapua, niin kannattanee miettiä myös työntekijän mahd. vakuutusturva. (Koti on vaarallinen paikka).
Ja sitten toinen oletteko selvittäneet voisotteko saada kotitalousvähennystä tuosta työllistävästä toiminnastanne? Olette kai niin reiluja, että ette alennu alkaa säännölliseen pimeän työn hyväksikäyttämiseen
Ihme marmattaja-ämmiä tässäkin ketjussa. Tässä ei ole kyse mistään oikeasta työstä jos perhetutun likka vähän vahtii lapsia yhtenä päivänä viikossa ja saa lahjaksi vähän taskurahaa. Ei mitään vakuutuksia tarvita, menee ihan kotivakuutuksien piikkiin (oman tai tutun) jos jotain sattuu.
"Öh, miksi perheen vakuutuksen pitäisi korvata sinulle mitään? Esim. MLL:llä hoitajan on pakko ottaa itselleen joku vastuuvakuutus tmv. ja tapaturmat sun muut ovat sitten omasta vakuutuksesta. "
Yllättävä tieto Mannerheimin lasten suojeluliitolta. No, mutta vastaus tähän kysymykseen on yksinkertainen. Työnantajan odotetaan yleisesti ottaen ottavan vakuutuksen siltä varalta, että työntekijälle tapahtuu työssä , jokin tapaturma.
Vakuutus koskee/ kattaa työssä, työpaikalla ja työmatkalla tapaturmattyön aiheuttamat ammattitaudit.Tapaturmavakuutuslain mukaan työnantajan on otettava työntekijöilleen lakisääteinen tapaturmavakuutus työtapaturmien ja ammattitautien varalta. Vakuutus on otettava ennen töiden aloittamista, jos saman kalenterivuoden aikana teetettyjen työpäivien lukumäärä on enemmän kuin 12. Tämä raja on työnantaja- ja kalenterivuosikohtainen.
"hme marmattaja-ämmiä tässäkin ketjussa. Tässä ei ole kyse mistään oikeasta työstä jos perhetutun likka vähän vahtii lapsia yhtenä päivänä viikossa ja saa lahjaksi vähän taskurahaa. Ei mitään vakuutuksia tarvita, menee ihan kotivakuutuksien piikkiin (oman tai tutun) jos jotain sattuu." - osittain samaa mieltä. Totta lienee se, että mikään tai kukaan ei ole niin viisas ja kykenevä kuin vakuutuslääkäri. kertosiko minulle joku, mitä tai mikä on oikea työ? - Kyllä, kyllä minuakin on joskus ihmetyttänyt se, että mihin oikeasti kaikki lastentarhassa työskenteleviltä odotetaan usein, ainakin virkaa varten useamman vuioden koulutus.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:02"]
Ihme marmattaja-ämmiä tässäkin ketjussa. Tässä ei ole kyse mistään oikeasta työstä jos perhetutun likka vähän vahtii lapsia yhtenä päivänä viikossa ja saa lahjaksi vähän taskurahaa. Ei mitään vakuutuksia tarvita, menee ihan kotivakuutuksien piikkiin (oman tai tutun) jos jotain sattuu.
[/quote]
Ja koska kyseessä ei ole oikea työ, tytön ei tarvitse mennä hakemaan lapsia hoidosta, jos ei halua. Tuosta ei seuraa yhtään mitään muuta kuin päiväkodista soitto vanhemmille, että hei, lapsi odottaa hakijaa.
Hienoa, kun saatte yhteistä aikaa! Etkö käy yksin ollenkaa uimassa yms. niin että mies on kotona lasten kanssa?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:56"]
"Lukiolaiselle 7 e/h lastenhoidosta, toivottavasti verokirjalla ja ihan oikealla työsopimuksella. Tein itse noin 10 vuotta sitten vastaavaa ilman sopimusta, ihan suullisella lupauksella, ja koeviikolla päätin, että kiitos ei, ei ole vaivan arvoista. Perhe suuttui minulle todella, mutta kun ei ollut sopimusta, niin minkä he asialle voivat. Itseä inhotti eniten se, että mitkään perheen vakuutukset ei olisi korvanneet, jos minulle olisi sattunut jotain."
ilmesiesti olit ollut hyvä työntekijä, jos perhe suuttui lopettamispäätöksestäsi
En nyt jatka saivartelemalla,että myös suullisesti tejhty työsopimus on yhtäpätevä kuin kirjallisesti tehty. Hyvä sinänsä että näit itse, mikä on mahd. tärkeintä tuossa vaiheessa. Kaksi asiaa, jota nostaisin esiin niin jos ja kun palkkaatte tällaista kotiapua, niin kannattanee miettiä myös työntekijän mahd. vakuutusturva. (Koti on vaarallinen paikka).
Ja sitten toinen oletteko selvittäneet voisotteko saada kotitalousvähennystä tuosta työllistävästä toiminnastanne? Olette kai niin reiluja, että ette alennu alkaa säännölliseen pimeän työn hyväksikäyttämiseen
[/quote]
Kyllä, suullisesti tehty työsopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, mutta jos työnantaja ei suostu maksamaan palkkaa verokirjalla eikä kykene muutenkaan todistamaan työsopimusta millään tasolla, ei esim. ole ottanut tapaturmavakuutusta, niin mitään työsopimusta ei ole syntynyt. Veroja ei noin pienistä summista mene, mutta työsopimukseen kuuluu palkanmaksu, ihan virallisesti.
Lapset on vähän aikaa pieniä joten antakaa läsnäoloa ja aikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:33"]
Lapset on vähän aikaa pieniä joten antakaa läsnäoloa ja aikaa.
[/quote]
Läsnäoloa ja aikaa jaksaa antaa silloin, kun on itse mieleltään virkeä eikä sidottu kotiin.
t. ei ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:13"]
"hme marmattaja-ämmiä tässäkin ketjussa. Tässä ei ole kyse mistään oikeasta työstä jos perhetutun likka vähän vahtii lapsia yhtenä päivänä viikossa ja saa lahjaksi vähän taskurahaa. Ei mitään vakuutuksia tarvita, menee ihan kotivakuutuksien piikkiin (oman tai tutun) jos jotain sattuu." - osittain samaa mieltä. Totta lienee se, että mikään tai kukaan ei ole niin viisas ja kykenevä kuin vakuutuslääkäri. kertosiko minulle joku, mitä tai mikä on oikea työ? - Kyllä, kyllä minuakin on joskus ihmetyttänyt se, että mihin oikeasti kaikki lastentarhassa työskenteleviltä odotetaan usein, ainakin virkaa varten useamman vuioden koulutus.
[/quote]
En ole alalla, enkä aio. Mutta varmaankin siksi, että siellä touhutaan useamman lapsen kanssa. Pitää osata aika nopeasti tehdä päätöksiä, tunnistaa erilaisia lasten sairauksia, osata toimia erilaisten vanhempien kanssa, osata toimia tulipalotilanteessa, miettiä koko ryhmälle sopivat välineet, ruuat, ulkoilut, osata tunnistaa, jos lapsi voi huonosti, nähdä jos lapsi ei kehity normaalisti..kyllähän tähän riittää asioita, mihin koulutetan. Kyllä se on helpompaa yhden tai kahden lapsen kanssa kuin usean erilaisen.
Lakisääteinen tapaturmavakuutus on minimissään 110e vuosi jos työpäiviä on yli 12. Alaikäisestä ei mene tietääkseni muita maksuja.
Voi kun nuoriso olisikin noin aktiivisia. Meille pääsis heti esim. Siivoomaan muutamaksi tunniksi, pesemään ikkunat. Maksaisin kelpo palkan siitä. Omasta suvustakin löytyis noita rahattomia teinejä. Mutta ne ei halua tehdä mitään "paskaduuneja".
Maksaako miehesi loput?