Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa lääkärillä ja tohtorilla

Vierailija
18.01.2015 |

Kaverin kanssa tuli väittelyä asiasta ja kysyisinkin täältä et mikä se ero on?

niin ja tosiaan

lyötiin tosiaan pikku vetokin aiheesta. Mun arvaus on et tohtori on johonki tiettyyn juttuun erikoistunut lääkäri.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on ammatti ja tohtori on oppiarvo. Tohtoreita on niin lääketieteessä ja lääkäreinä, kuin vaikka fysiikassa jossakin tutkijana tai opettajana. Tohtori ei vielä kerro sitä lopullista ammattinimikettä vaan se kertoo sen kuinka pitkälle on opiskellut.

Vierailija
62/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
64/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:29"]Pakko olla provo....
[/quote]
Tai joku 12-v jolle on nyt liian hienoja sanoja liian paljon.

Vierailija
65/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri: hoitaa potilaita. Tohtori: pelastaa universumin ruuvimeisselillä sinisestä puhelinkopista.

Vierailija
66/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUhuu kaikki vastaajat!! Tämä on provo, joten ei kannata enää vastailla!! Ap yritti vielä vakuuttaa teitä ns tyhmyydellään, kun teki tahallisia yhdysssanavirheitä, joten rauhoittukaa!!

Vierailija
67/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo. Ei kukaan voi olla näin yksinkertainen, ja ainakaan näin täysin kykenemätön googlettamaan.

Vierailija
68/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:58"]Mut siis miksi ihmeessä lääkäreille on jotain tutkija juttuja, tollasista en oo kyllä tiennytkää . luulis että niitä tutkijoita on työttömänä ihan tarpeeksi -ap [/quote] Meinaatko tosiaan, että yliopistossa olisi joku tutkijakoulutus erikseen? Itsekään en ole käynyt yliopistoa, ja silti tiedän, että alalla kuin alalla ihan kuka tahansa maisteri tai lääketieteen puolella lisensiaatti voi halutessaan jatkaa tutkijana.

[/quote]

Itse asiassa aika monessa yliopistossa on nykyään ns. tutkijakoulu.

Vierailija
69/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on Google, niin lääkärin työ on käynyt aika tarpeettomaksi. Useinhan sairastunut pystyy itse tarkistamaan netistä mikä on vikana. ainakin Kanarian saarilla kaikkia lääkkeitä saa ostaa apteekista ilman reseptejä. Tämä olisi sitä käytännön SOTE uudistusta, takuulla miljardisäästöt.

Vierailija
70/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:16"]

Nyt kun on Google, niin lääkärin työ on käynyt aika tarpeettomaksi. Useinhan sairastunut pystyy itse tarkistamaan netistä mikä on vikana. ainakin Kanarian saarilla kaikkia lääkkeitä saa ostaa apteekista ilman reseptejä. Tämä olisi sitä käytännön SOTE uudistusta, takuulla miljardisäästöt.

[/quote]

Niin ja jos joku kuoleekin itse hankittuun väärään lääkkeeseen tai yliannostukseen, niin yksi sairas vähemmän kuormittamassa julkista terveydenhoitoa. Jippii, kokoomus hoitaa homman.

Vierailija
71/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa lääketieteen opiskelija voi tehdä väitöskirjan ja väitellä jo ennen valmistumistaan lisensiaatiksi. Kerran tapasin tällaisen viidennen vuoden opiskelijan joka kehui juuri väitelleensä tohtoriksi.

Vierailija
72/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 11:10"]

Eikö tollaisia tee jotku kemian tutkijat tms. Mutta siis mitä hyötyä noista tutkimuksista sille lääkärille suoraan on??? eikö ois hyödyllisempää tehdä niitä oikeita hoitotöitä.

[/quote]

Suurin osa yliopistollisissa sairaaloissa tapahtuvasta hoitotyöstä voidaan liittää opetukseen tai tutkimukseen. Ylilääkärit yliopistosairaaloissa opettavat ja tutkivat omaa alaansa. 

Lääketieteellä on sellainen muusta tieteestä hieman poikkeava ongelma, että tutkimus tapahtuu ihmisillä. Monissa asioissa ei voi vain luoda tutkimusolosuhteita, vaan pitää saada potilaat ja yrittää hoitaa heitä samalla kun katsotaan, että hoito vaikuttaa.

Yliopistosairaaloissa siis suuri osa lääkäreistä tekee potilaan hoitotyötä samalla kun tutkii potilasryhmänsä sairauksia. Tieteellisiä julkaisuja tehdään tutkimusaineistosta, eli mm. potilaiden hoidosta. Sitä tutkimusaineistoa julkaistaan, jotta tieto ja tautien osaaminen karttuu, toiset johonkin tiettyyn aihepiiriin erikoistuneet tutkijat kokoavat aineistoja ja vertaavat niitä keskenään.

Kun tutkitaan riittävästi, opitaan mikä hoito toimii parhaiten. Se tutkimus ei onnistu ilman potilastyössä olevia tutkijoita. Eri oppiarvot: kandi, maisteri, lisensiaatti ja tohtori kertovat tutkijan kokemuksesta, joka kertoo usein myös tutkimuksen laadusta. Kansainvälisesti tohtori on perustaso, joka kertoo, että henkilö on kyennyt tekemään tutkimuksen, joka on kestänyt kunnollisen vastaväittäjän ja väitöstilaisuuden. Kun henkilö on saanut erittäin tiukat kriteerit täyttävän tutkimuksen läpi, tiedetään hänen ymmärtävän ainakin, mitä tutkimus edellyttää.

Vierailija
73/73 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas huvittava ketju. x)

Teen itse väitöskirjaa biokemiasta, olen lääketieteellisen tiedekunnan jatko-opiskelija. Kun pääsen väittelemään, minusta tulee filosofian tohtori. Tutkimustyössäni yritän lisätä ymmärrystä erään taudin perimmäisistä syistä, ja siten yritän etsiä keinoja, joilla tautia voitaisiin hoitaa. Yhtä lailla monissa tutkimusryhmissä on kuitenkin myös lääkäritaustaisia tutkijoita. He saattavat tehdä samanlaista tutkimusta kuin minä (=solujen ja eläinnäytteiden kanssa), tai sitten olla lähempänä ihmisperäisiä näytteitä. Tällä alalla tarvitaan monia erilaisia osaajia (biokemistejä, kemistejä, lääkäreitä, tilastotieteilijöitä...). Ilman poikkitieteellistä tutkimusta ei uutta ymmärrystä juuri synny.

Itse itse asiassa vähän vierastan lääkäritaustaisia tutkijoita, koska heille ei juuri tutkimuksen tekemistä opeteta, mutta kyllä heidän olemassaolonsa on ihan yhtä lailla oleellista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi