Asunnon pilaaminen laminaattilattialla!
Olen tässä viimeisen vuoden ajan selaillut ahkerasti asuntoilmoituksia useammastakin kaupungista, haussa kämppä vanhasta kivitalosta, ei mielellään 40-lukua uudempaa tuotantoa. Mutta helkkari sentään, useampi kuin joka toinen kämpistä on pilattu jollain karmealla harmaalla tai tummanruskealla laminaatilla! Miksi? Koska se on halpaa? Kuinka joku voi olla niin uuvatti, että tuhoaa satavuotiaan kämpän asentamalla sinne laminaatin? Kun ainoa oikea ratkaisu on lautalattia. Parkettikaan ei mielestäni oikeasti vanhoihin taloihin istu, ei niin yhtään. Pehmeä ja lämmin, kauniisti patinoitunut lautalattia..itse en enää muuta kelpuuta kun olen tähän tottunut. Laminaatti tuntuu jalan alla sietämättömän kylmältä ja kovalta.
Ok, no saa sen laminaatin aina revittyä pois ja laudan tilalle, mutta turhia lisäkustannuksia siitä tulee. Ei näytä kämppien hinnassa olevan millään tavalla huomioitu onko kaunis vanha lattia vai sitten laminaatti.
Kommentit (54)
En koskaan vaihtais julkisen tilan laminaattiani mihinkään. Hintaansa nähden kestävin ja tyylikkäin vaihtoehto lapsiperheessä!
Me juuri teimme kotiimme lattiaremontin. Parketti pois ja laminaattia tilalle. Tämä koti onkin meidän ja meidän makuun tehty remontit. Emme ole myymässä.
Laminaatti ei ole aina edullista. No toki onnoita tarjouksia missä myydään 5e neliö, Laminaateissa päästään myös todella kovaan neliöhintaan. Parketin hinnoissa.
Laminaatti sopii meidän elämäntyyliin ja tarpeisiin.
Laminaatti kestävää, itsellä parketti.
Rakentakaa ite niin ei tartte narista toisten "huonosta" mausta!
Tässä asunnossa oli harmaa muovimatto niin laminaatti oli kyllä selvä parannus.
Tämä laminaatti on oikein hyvän näköinen ja helppohoitoinen eli pelkkä siivous joskus riittää ja kestää lapsiperheen arkea. 10 vuoden jälkeenkin lattia on kuin uusi. Mutta ei tämä meidän asunto olekaan mikään sata vuotta vanha vaan rakennettu 1995.
Kuka oikeesti on niin uuvatti että jättää hyvän asunnon ostamatta sen takia että siinä on laminaattilattia? Voi elämä sentään, pikkuhomma repästä se laminaatti pois. Kaikenlaisia uusavuttomia uuvatteja sitä onkin liikenteessä.
En stressaisi asiasta. Laminaatin saa kuitenkin helposti pois. Se onkin laminaatin paras ominaisuus. Minulle omistusasunnon idea on siinä, että saa laittaa sen mieleisekseen.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:51"]
En koskaan vaihtais julkisen tilan laminaattiani mihinkään. Hintaansa nähden kestävin ja tyylikkäin vaihtoehto lapsiperheessä!
[/quote]
Lapsipehre-elämä on muutenkin yhtä konpromissia. Laminaatti sopii siihen varmasti juuri passelisti.
Siis etsiikö ap jotain yli 100-vuotiasta asuntoa, mutta ei omaa tuon vertaa remppataitoja että osaisi lattian vaihtaa? Just... en suositele, vanhoissa asunnoissa nimittäin on aina kaikenlaista pientä korjattavaa. Sun käsissä vanha asunto menee pilalle, kun et osaa pitää siitä huolta!
Ap, jos sun mielestä asunnon remontointi on "turha lisäkustannus", niin omistusasunto ei ole kyllä sun juttu ollenkaan. Ja säästä varsinkin ne 40-luvun asunnot sellaisille, joilla on taitoa ja halua pitää siitä asunnosta huolta. Tuollaisten tunarien käsissä menee vaan arvokasta ja vanhaa asuntokantaa purkuun.
Ei se asunto siitä pilaannu että sinne on laitettu laminaattilattia. Laminaatin pois kerääminen lattialta ei ole paljon suurempi homma kuin että ottaisi maton lattiasta.
Voi voi näitä persaukisten valituksia. Jos sulla olisi rahaa, ostaisit sen asunnon minkä haluat ja vaihtaisit lattian mieleiseesi materiaaliin. Mutta kun alea pitäisi saada kun ei lattia tai keittiön kaapit tai kylpyhuoneen laatat tai seinien tapetit ole makusi mukaiset...
Sinäkin ap "pilaat" jonkun mielestä asunnon remontoimalla; laitat vaikka liian modernin keittiön rosteripinnoilla vanhaan taloon tai modernit laatat, hanat, altaat kylppäriin. Ei sinunkaan tyylisi kaikkia miellytä.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 06:56"]
Olen täysin samaa mieltä. Aika jäätävää laittaa vanhaan taloon, jossa korkeat huoneet ja hienot ikkunat, kaakeliuuni jne. laminaattilattia. Ostin pari vuotta sitten asunnon v. 1910 rakennetusta talosta ja ensimmäisenä sai juuri asennettu laminaattilattia lähteä. Kyllä harmitti moinen tuhlaus, mutten voinut jättää sitä paikoilleenkaan. Asennutin lautalattian tilalle ja heti tuli sellainen oikea fiilis asunnossa.
[/quote]
First world problems.
Oliko tämän aloituksen tarkoitus jotenkin tuoda esille se, miten laminaattilattia ei ole mistään kotoisin ja on mauton lattiaratkaisu, muutoin kuin ehkä lapsiperheissä, joissa elämä on aloittajan mielestä muutenkin perseestä?
No, ei onnistunut mielestäni. Sen sijaan täysin olemattomat remppataitonsa ja ymmärtämättömyytensä asuntojen hinnanmuodostuksesta ap sen sijaan hienosti esille.
Laminaatti on kaunis. Lautalattiat näyttää niin rumilta ja vanhoilta. No toisaalta jos asunto on kerran vanha ja tykkää sellaisesta niin mikäs siinä sitten.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:44"]
Olemme etsineet uudehkoa omakotitaloa (2000-luvulla rak.), niistäkin valtaosa on pilattu laminaatilla. Saisihan sen vaihdettua, mutta tuntuu tuhlaukselta laittaa esim. Yli 100 m2 lattiaa uusiksi. Laminaatti antaa halvan vaikutelman. Jos sitä on asunnossa tai talossa niin minun mieleen tulee että on mahd. Säästetty muustakin. Esim. Materiaaleista mitkä ei näy päällepäin. Ei ole hyvä signaali.
[/quote]
MOnet valitsevat laminaatin sen helppohoitoisuuden takia. Esim. lemmikkiperheessä se o fiksumpi valinta, kestää esim. koiran kynsiä paremmin kuin parketti, johon tulee naarmuja alta aikayksikön.
Hintakysymys se todellakaan ei aina ole. Itse valitsimme laminaatin juuri em. syistä, mutta emme sieltä halvasta päästä. Julkisiin tiloihin tarkoitettu, maksoi saman verran kuin keskihintainen parketti.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:26"]
Laminaatti on kaunis. Lautalattiat näyttää niin rumilta ja vanhoilta. No toisaalta jos asunto on kerran vanha ja tykkää sellaisesta niin mikäs siinä sitten.
[/quote]
Voin kvuitella millainen koti tämän kommentin kirjoittajalla on... Joku 2010-rakennettu joka-Kastelli vaaleanharmaalla laminaatilla ja valko-vaaleanharmaalla sisustuksella. Keittiössä tietysti korkeakiiltoista valkoista ja kylppärissä isot valkoiset/harmaat laatat. Ja sitten ollaan niiiiiin uniikkeja ja ihmetellään, miten joku voi ikinä haluta ostaa vanhaa, yksilöllisempää ja patinoitunutta asuntoa...
Laminaatti on lapsi-/lemmikkiperheessä kestävin vaihtoehto. Eli aina ei hinta ole ratkaisevin. Jos sä haluat ostaa vanhan asunnon niin silloin sun pitää varautua myös tuleviin remontteihin. Ei luulis lattian vaihtaminen olevan niin suuri ongelma? Harvoin valmista asuntoa saa täysin mieleisenään, katsos kun ihmiset tykkää eri asioista.
Mun mielestä lähes joka asunto on pilattu jollain, usein järkyttävät kylpyhuonelaatat, ruma keittiö jne. En oletakaan, että voisin muuttaa ilman remonttia. Ja harmittaahan se, etenkin jos on suht. uusi ja hyvässä kunnossa. Mutta harvalla on oikeasti hyvä maku ja vielä sellainen, joka miellyttää minua itseäni. Miten lattia eroaa jostain muusta? Jos et tykkää, joudut vaihtamaan. Hyvin yksinkertaista.