Voiko työtön yh tienata tuilla?
Tiedän parin jossa 1 lapsen yh-äiti ja 3 lapsen yhteishuoltajaisä. Molemmilla omat vuokra-asunnot, äiti hoitovapaalla kotona, se mies työssä. Kuitenkin asuvat tämän miehenluona. Voiko olla että se mamma nostaa kaikki tuet ja vielä sossustakin ja mies saa hyvät tuet, pärjäävät sillä "ylimääräisellä asunnolla"?
Kommentit (11)
Ilmoitahan piruuttaan sinne sossuun, että nainen asuu lapsineen miehen luona. Ihan varmaan hän nostaa tukia väärin perustein.
Heillä on siis virallisesti eri osotteet, mutta epäilen että käyttävät hyväkseen vain sossun rahoja, maksavat sen vuokran mutta voittavat ja asuvat yhessä?
Eihän se välttämättä toimeentulotukea saa. Ja ei, ei voi tienata tuilla jos on työtön. Yh:lle ei edes ole mitään "yh-tukia" vaan samat tuet kuin muille ihmisillekin.
Ehkä yh äiti ei tahdo luopua omasta ja lapsensa asunnosta, ennen kuin on varmuus suhteen pysyvyydestä? Tai eihän sitä koskaan täysin varma voi olla, mutta en itse ainakaan kovin nopeaan tahtiin luopuisi omasta asunnostani ja muuttaisi jonkun miehen luo. Aika moni pari seurustelee vuosia ilman yhteenmuuttoa, oli lapsia tai ei. Lisäksi kaikki yksinhuoltajat eivät elele tukien varassa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 17:07"]
Eihän se välttämättä toimeentulotukea saa. Ja ei, ei voi tienata tuilla jos on työtön. Yh:lle ei edes ole mitään "yh-tukia" vaan samat tuet kuin muille ihmisillekin.
[/quote]
Lapsilisän yh-korotus, saa varmasti asumistukea ja on itse kertonut että on hakenut sossusta, lisäksi kotihoidontuki isompi kun ei miehen tulot vaikuta... Nehän pienenee jos yhteenmuuttavat...
Miksi tämä on sinun ongelmasi? Tuskin herroiksi elelee, turhaan kadehdit.
No voi, ainakin ulkomaalaiset. Tästä on todisteena mm. useita julkisia oikeudenkäyntien asiakirjoja.
Olen pienipalkkainen yh, mutta palkkani on sen verran suuri (yli 2000 €/kk) että en ole oikeutettu asumistukeen. Lapsilisän ruhtinaallista 47 €:n yh-korotusta leikattiin kympillä ja elatusmaksuja lapsestani saan minimin, 150 €/kk, joka on taatusti vähemmän kuin sen, kuinka paljon moni ydinperheen puoliso osallistuu lapsensa kuluihin.
Lapsen isä asuu nykyisin Yhdysvalloissa, eikä näe lasta kuin kerran vuodessa. Elareiden lisäksi muihin kuluihin ei osallistu.
Mua saa kadehtia vapaasti. Jos jäisin työttömäksi, niin nämäkin pienet tulot putoaisivat kaikki tuet mukaan laskettuna useilla satasilla. Olisi se vaan leveää ja kadehdittavaa elämää...
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 17:07"]
[/quote]
Lapsilisän yh-korotus, saa varmasti asumistukea ja on itse kertonut että on hakenut sossusta, lisäksi kotihoidontuki isompi kun ei miehen tulot vaikuta... Nehän pienenee jos yhteenmuuttavat...
[/quote]Vuokra pitää kuitenkin maksaa joten en usko että nettoaa.
Tuo sossulle ja kelalle käräyttäminen on mietityttänyt minua monesti.. minulla on kaksi lasta ja miesystävä joka ei siis ole lasteni isä. Meillä on molemmilla oma asunto, vaikka käytännössä olemmekin miltein aina yhdessä jomman kumman luona. Yhteenmuuttaminen olisi kyllä "kivaa" mutta käytännössä mahdotonta. Koska jos muutamme yhteen, menetän miesystäväni tulojen vuoksi asumistuen, kodinhoidontuen ja lapsilisän yh-korotuksen. Miesystäväni ei kuitenkaan ole valmis olemaan taloudellisesti vastuussa jonkun muun lapsista, ainakaan vielä. Joten vuokra menisi puoliksi ja maksaisin oman sekä lasten elämisen yksin kuten ennenkin. Siihen minulla taas ei ole varaa jos muutamme yhteen ja minun tulot laskevat rajusti koska kela katsoo miehen olevan elatusvelvollinen. Näiltä "käräyttelijöiltä" haluaisinkin siis kysyä että miten minun siis pitäisi toimia jotta te ette kokisi minun tekevän väärin? Erota miehestä kokonaan vai asettaa itseni tietoisesti tilanteeseen jossa en pystyisikään enää turvaamaan lapsilleni kaikkea tarpeellista?
No en tiedä, harva sitä rahassa kylpee, jos on tenaviakin ja vuokralla asuu.