Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ala-ikäisen lapsen rahojen vienti

Vierailija
05.11.2021 |

Kelan toimeentulotuki velvoittaa että toisen lapsen säästötililtä pitää käyttää siellä olevat vähän alle 2000 euroa. Lapsi on 17-vuotias.
Toisen lapsen tiliehdoissa lukee että tilin käyttöoikeuden on vain lapsella itsellään ja hän saa varat käyttöönsä täytettyään 18 vuotta. Tällä 17-vuotiaalla ei sellaista kohtaa ole vaikka sellainen siellä piti olla.
No kuitenkin.
Lapsella on siis nosto-oikeus. Hän nostaa rahat. Minä otan ne rahan ja käytän elämiseen.

Voiko lapsi tehdä rikosilmoituksen? Tuleeko siitä lasu? Miten sitten asiat etenee?

En siis ole rahaa nostamassa. Ollaan ilman toimeentulotukea. Tilanne muutenkin väliaikainen mutta toimeentulotukea oltaisi saatu jos lasten varoja ei oltaisi hiomioitu.
Kiukuttaa ihan periaatteesta tämä tilanne.

Toistaiseksi siis huomioitiin molempien tilien varat koska kela ei ollut saanut tietoa että toisella ei nosto-oikeutta.

Mutta tällainen kuvitteellinen tilanne siis. Mitä tapahtuisi jos lapsi tosiaan ne varat nostaa koska vain hänellä on nosto-oikeus ja minä ne otan lapselta ja käytän elatukseen?

Periaatteessa tekisi mieli tehdä noin ja käskeä lasta se rikosilmoitus tekemään. En kylläkään rahoja käyttäisi mutta nostettaisi tililtä ja rikosilmoitus. Olisi kiva nöhdä miten kela sitten reagoi.

Varat poikien tileillä on toisen isovanhemman sinne laittamia. Lahjarahoja synttäreistä eli ei edes minun sinne laittamia.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuutta voi joutua realisoimaan, ei siinä sen ihmeempää.

Vierailija
2/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on lapsen omaisuus, ei vanhempien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela perii takaisin myöhemmin sitten kun on nosto-oikeus.

Vierailija
4/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep! Mutta vastaisitko itse kysymykseen?

Ap

Vierailija
5/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se perii takaisin? Kun ei sieltä mitään saanut.

Vastausitko kysymykseen?

Ap

Vierailija
6/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis oliko tuo sun aloitus kuviteltu tilann, kuten tuossa itse selität vaiko oikea?

Vierailija
7/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen varoilla elätetään lasta, ei vanhempia tai sisaruksia.

Tuon toisenkin tilin nostokiellon ennen 18 vuoden ikää saa purettua, koska elatusvelvollisuus menee pankin kanssa tehtyjen sopimusten ohi.

Mitään rikosta ei tapahdu, kun lapsi elättää itseään. Muutenhan jokainen siirtäisi kaikki rahansa lasten tileille ja nostaisi toimeentulotukea.

Vierailija
8/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lapsen omaisuus tai tulot vaikuttavat vain lapsen osuuteen toimeentulotuessa. Se on aivan oikein, eli eivät vaikuta vanhempien toimeentulotukeen. Lapsen säästöillä ei siis elätetä äitiä, vaan lasta itseään.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=59844

Vierailija
9/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentuloa turvaava omaisuus

Toimeentulotuen yhtenä tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista selviytymistä. Siksi Kela ei vaadi myytäväksi omaisuutta, joka on tarpeen sinun tai perheesi toimeentulon turvaamiseksi.

Perustoimeentulotukea myönnettäessä ei varoina huomioida:

alle 18-vuotiaan lapsen varoja siltä osin kuin ne ylittävät hänen perusosansa ja muut perusmenonsa

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-varat-jotka-vaikuttavat  (sieltä koko teksti)

Vierailija
10/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan. Olet aamukeppanapullosi ansainnut!

Vierailija
11/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Mutta vastaisitko itse kysymykseen?

Ap

En tiedä mitä laki tuosta sanoo.

Mutta mun mielestä on väärin.

Tosin, jos isovanhemmat vaikkapa antaa perinnön suoraan yli ja se on "hulppea" ja sitten ne vanhemmat vinkuu elatusapua yhteiskunnalta niin se on MORAALISESTI väärin tehty.

Mutta just teidän tapauksessa: mummon olis pitänyt ostaa Legopaketteja = ei ongelmaa eikä niitä tarvitse realisoida

Mummo antanut rahaa normaali späiväöahjan arvosta ehkä 50€/juhlapäivä ja se on säästetty pesämunaksi niin nuoren pitäisi itse saada raha pitää.

Jos mummo olisi antanut 50€ käteistä joka synttärit niin ette kai te niitäkään rahoja olisi ottanut vaan lapsi olisi ostanut niillä mitä huvittaa?

Vierailija
12/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on niin että kaikki perheen liikenevät varat tulee käyttää perheen hengissäpitämiseen, myös ns lasten omat rahat. Varattomien perheille ei suoda oikeutta kasvattaa pesämunaa lapsille ja samalla nostaa yhteiskunnan tukia. Ymmärrän ap:n dilemman, mutta ymmärrän myös että kyllä yhteiskunnan tuille pitää olla tiukat kriteerit.

Vierailija
13/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis oliko tuo sun aloitus kuviteltu tilann, kuten tuossa itse selität vaiko oikea?

Tilanne puoliksi oikea.

Kela velvoittaa nostamaan lasten tileiltä rahaa. En ole nostamassa eikä saada toimeentulotukea.

Kuvitteellinen tilanne on se että jos toimisin kuten kela vaatii. Lapsi nostaisi rahat ja minä veisin ne.

Lapsi tekisi rikosilmoituksen. Mitä siitä seuraa? Lastensuojeluilmoitus? Mitä siitä sitten seuraa?

Ja toistan vielä että en ole rahoja nostamassa.

Ne ovat lasten rahat.

Ap

Vierailija
14/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, lapsen omaisuus tai tulot vaikuttavat vain lapsen osuuteen toimeentulotuessa. Se on aivan oikein, eli eivät vaikuta vanhempien toimeentulotukeen. Lapsen säästöillä ei siis elätetä äitiä, vaan lasta itseään.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?t=59844

Näinhän tuo laki sanoo, koska meidän joukossa on niin paljon kepuleja.

Silti, minun mielestä on hölmöä, että jos mummo on antanut syntymäpäivälahjana aina 50€ tilille säästöön niin se kuuluu nyt käyttää 'puuroon ja bussilippuun' - eipä kannusta säästämään jotta nuoren aikuisuuden alku olisi vähän helpompi.

Jos mummo olisi antanut aikanaan rahan setelinä, eihän ap olisi voinut silläkään niitä puuroa ja bussilippuja ostaa, vaan lapsi olisi käyttänyt ne johonkin häntä tuolloin kiinnostavaan. ?

-nettomaksaja

Vierailija
15/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielteisen päätöksen saatuasi hae ennaltaehkäisevää tukea kunnalta.

Lapsen varoja ei ole todellakaan ok käyttää

Vierailija
16/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne puoliksi oikea.

Kela velvoittaa nostamaan lasten tileiltä rahaa. En ole nostamassa eikä saada toimeentulotukea.

Kuvitteellinen tilanne on se että jos toimisin kuten kela vaatii. Lapsi nostaisi rahat ja minä veisin ne.

Lapsi tekisi rikosilmoituksen. Mitä siitä seuraa? Lastensuojeluilmoitus? Mitä siitä sitten seuraa?

Ja toistan vielä että en ole rahoja nostamassa.

Ne ovat lasten rahat.

Ap

Rikosilmoitus todetaan aiheettomaksi. Lasu seuraa todennäköisesti siksi, koska periaatteen takia laiminlyöt alaikäisten lasten elatuksen varmistamisesta kieltäytymällä noudattamasta lakia. Ellei sinulla sitten ole jokin jemma, ettekä oikeasti toimeentulotukea edes tarvitse.

Vierailija
17/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastausitko kysymykseen?

Ap

Vastasin siihen mitä hait takaa, että pystyykö jemmaamaan lapsen tilille kelan ulottumattomiin varoja ikäänkuin laillisesti, niin vastaus on että omaan omistusasuntoon voi, ja on joitakin muitakin tilanteita mutta nosto-oikeuden rajoitus ei kovin hyvä ainakaan, josko katsovat läpi sormien joissakin tapauksissa.

Vierailija
18/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei nyt moni ymmärrä kysymystä.

Kyse ei ole toimeentulotuesta vaan siitä mitä tapahtuu jos lapsi nostaa rahat ja otan ne lapselta ja ostan niillä rahoilla toiselle lapselle vaikka silmälasit?

Tämä jonka rahat nostan tekee asiasta rikosilmoituksen. Jne. Mitä siitä seuraa?

En tarvitse linkkejä kelan säännöistä. Ne ovat tulleet jo selväksi aikoja sitten.

Ap

Vierailija
19/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastausitko kysymykseen?

Ap

Vastasin siihen mitä hait takaa, että pystyykö jemmaamaan lapsen tilille kelan ulottumattomiin varoja ikäänkuin laillisesti, niin vastaus on että omaan omistusasuntoon voi, ja on joitakin muitakin tilanteita mutta nosto-oikeuden rajoitus ei kovin hyvä ainakaan, josko katsovat läpi sormien joissakin tapauksissa.

Et vastannut vaan oletit.

Tilanteemme on väliaikainen kuten kirjoitin. Toimeentulotukea oltaisi saatu joka tapauksessa vain tämä ja seuraava kuukausi.

En siis kaipaa huijausvinkkejä. Vadtaatko ihan siihen alkuperäiseen kysymykseen?

Tuntuu kyllä että täällä ei kukaan ymmärrä luettua vaan tekee oletuksia.

Ap

Vierailija
20/63 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei nyt moni ymmärrä kysymystä.

Kyse ei ole toimeentulotuesta vaan siitä mitä tapahtuu jos lapsi nostaa rahat ja otan ne lapselta ja ostan niillä rahoilla toiselle lapselle vaikka silmälasit?

Tämä jonka rahat nostan tekee asiasta rikosilmoituksen. Jne. Mitä siitä seuraa?

En tarvitse linkkejä kelan säännöistä. Ne ovat tulleet jo selväksi aikoja sitten.

Ap

Toimisit väärin.

Toki sulla on molemmilla lapsilla sama raha tilillä, joten miksi et pyytäisi sitä silmälasilasta nostamaan itse rahojansa.

Mutta jos vain toinen olisi vaalit kummitädiltään yhteensä tuon 2000€ niin olisi erittäin väärin, jos veisit sen toisen lapsen hyväksi. (Ja Toinen olisi saanut omaltansa aina sen legopaketin)

Sitten se toinen lapsi vain saisi pärjätä ilman niitä uusia silmälaseja TAI yrittäisit saada itse kerättyä rahat jostain perheen muista kuluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme