Ehkäisyrengas kolmatta päivää, nyt jo raivokohtauksia!
Olen siis juuri aloittanut ehkäsirenkaan käytön. Nyt olen pari päivää ollu todella pahalla tuulella ja ärsyyntynyt. Voiko olla seurausta renkaasta näin pian?
Kommentit (38)
Hurjat raivokohtaukset hormoneista pelkästänä kuulostaa kyllä aika erikoisilta... oletko nyt ap aivan varma että taustalla ei ole jotain muuta? Esim täältä muutamia vinkkejä mikä muu voi olla syynä: http://www.iltalehti.fi/mieli/2012082215983301_md.shtml
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:33"]
Olen siis juuri aloittanut ehkäsirenkaan käytön. Nyt olen pari päivää ollu todella pahalla tuulella ja ärsyyntynyt. Voiko olla seurausta renkaasta näin pian?
[/quote]
Ehkäisyrenkaan ja -kierukan hormonimäärät on niin pieniä ja paikallisia ettei ne vaikuta painoon eikä mielialaan. Kuvittelua vaan
[/quote]
Kyllähän kierukka aiheuttaa monesti vaikka mitä oireita, niin kupari- kuin hormonikin. Lääkärit monesti vakuuttelee ettei mitään sivuvaikutuksia ole, mutta kumma kyllä on. Jotkut ovat herkkiä kokemaan sivuvaikutuksia kaikista ylimääräisistä hormoneista.
Sitä pitää tottakai kokeilla väh 3kk että hormonit ehtii tasaantua. Itsellä oli aluksi helvettiä mutta sitten kun hormonit ei heitelleet enää oli unelma. Yhdistelmäehkäisypillereistä siirryin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:11"]
Hurjat raivokohtaukset hormoneista pelkästänä kuulostaa kyllä aika erikoisilta... oletko nyt ap aivan varma että taustalla ei ole jotain muuta? Esim täältä muutamia vinkkejä mikä muu voi olla syynä: http://www.iltalehti.fi/mieli/2012082215983301_md.shtml
[/quote]
Mikä siinä kuulostaa erikoiselta? Hormonit vaikuttaa mielialaan, luulitko, että pelkästään sukupuolielinten toimintaan? Itse olen syönyt hormonivalmisteita kuukautishäiriöihin liittyen ja hyvin matalahormonisia e-pillereitä ja kaikki aiheuttivat häikkää nimenomaan mielialaan. Mm. masennusta tai aggressioiden lisääntymistä. Kauheinta on, että nuorille tytöille määrätään noita pillereitä ja jotkut lääkäritkään eivät myönnä, että ne voisivat vaikuttaa merkittävästi mielialaan.
Mä olin myös tosi ailahtelevainen kun tossa 4kk ajan kokeilin rengasta. Ja syytän täysin rengasta koska sen lopetettuani on seksihalut ja suhteen laatu parantunut. En kilahtele tyhjistä. Hullua myrkkyä..
Taitaa olla vaihtoehtona joko ero tai selibaatti. Kondomin käyttö nykyisen miehen kanssa ei onnistu. Olen kokeillut kahta eri pillerimerkkiä. Toinen sopi täydellisesti, mutta usean vuoden käytön jälkeen alkoi tulla kierron keskivaiheilla rusehtavaa vuotoa. Ja toinen merkki teki minusta täysin raivohullun.
ap
Oletko oikeasti keskustellut asiasta nykyisen miehesi kanssa? Eiköhän nykymaailmassa ehkäisyn vaihtoehtoja löydy.
Normaalia. Kehosi luonnollinen hormonitoiminta yrittää anella sinua lopettamaan keinotekoiset hormonit ja poistamaan vierasesineen sisältäsi. Minä käytin kerran nuorena ja tyhmänä ehkäisyrengasta myös. Olin 15v. Ihmettelin jo silloin miksi pelkkä rengaspakkaus kädessäni sai minut itkemään lohduttomasti ja tuntemaan itseni kaikintavoin huonoksi ja säälittäväksi..maailman yksinäisemmäksi ihmiseksi. Alitajunta vain sanoi että tänyt tässä on jotain väärää. Kaikki ei ole hyvin. Käytin kuitenkin rengasta noin vuoden..koska rakastin poikaystävääni mutta en halunnut lapsia. Vasta 25:sena tajusin mikä tuo itkukohtaus ja ahdistuneisuus oli. Keho ja mieli yritti varoittaa. Mikään keinotekoinen ei ole luonnollista!! Miksi sinäkin teet itsellesi ja kehollesi noin, ap? Ajattele järjellä. Vielä ehdit lopettaa keinotekoiset hormonimyrkyt.
N25
Lopeta ajoissa. Minä pimahdin niin että meni parisuhdekin pipariksi
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:56"]
Normaalia. Kehosi luonnollinen hormonitoiminta yrittää anella sinua lopettamaan keinotekoiset hormonit ja poistamaan vierasesineen sisältäsi. Minä käytin kerran nuorena ja tyhmänä ehkäisyrengasta myös. Olin 15v. Ihmettelin jo silloin miksi pelkkä rengaspakkaus kädessäni sai minut itkemään lohduttomasti ja tuntemaan itseni kaikintavoin huonoksi ja säälittäväksi..maailman yksinäisemmäksi ihmiseksi. Alitajunta vain sanoi että tänyt tässä on jotain väärää. Kaikki ei ole hyvin. Käytin kuitenkin rengasta noin vuoden..koska rakastin poikaystävääni mutta en halunnut lapsia. Vasta 25:sena tajusin mikä tuo itkukohtaus ja ahdistuneisuus oli. Keho ja mieli yritti varoittaa. Mikään keinotekoinen ei ole luonnollista!! Miksi sinäkin teet itsellesi ja kehollesi noin, ap? Ajattele järjellä. Vielä ehdit lopettaa keinotekoiset hormonimyrkyt. N25
[/quote]
Jopa AV-mammaksi aivan poikkeuksellinen vajakki.
Entäs se tietokonepohjainen ehkäisymenetelmä Persona tms.? Jos lapsen saaminen enää koskaan on ehdoton ei niin tietysti sterilisaatio, mutta jos se on vain tällä hetkellä ei niin toivottu, niin sitten ottaisin varmat päivät -tyyppisen järjestelyn tuon ehkäisytietokoneen kanssa.
No nyt on AV-naudoilla ehkäisytietokone! Vielä lypsykone tarvitaan kanssa.
Kuparikierukka on myös vaihtoehto, jos hormonit ei sovi. Jollain lääkäreillä on vahentunut käsitys, että ei voisi laittaa synnyttämättömille naisille, mutta nykyään on myös ei-synnyttäneille tarkoitetuja kuparikierukoita. Tuossa on sitten sivuoireena kovat kuukautiskivut ja mulla oli myös epämääräisiä alavatsakipuja käytön aikana muutenkin, mutta ei mitään mielialan vaihteluja, lihomista yms mitä hormoneista helposti tulee.
Todennäköisemmin sulla on nyt raivoa jostain muusta syystä kuin tuosta renkaasta. Renkaasta erittyy huomattavasti vähemmän hormoneja kuin pillereistä ja erittyminen on tasaisempaa. Pillereissä veren hormonipitoisuus sahaa ylös-alas, joka on mahdollisesti juuri se syy, että aiheuttaa voimakkaita mielialan vaihteluita. Samoin jos ei käytä mitään hormonaalista ehkäsyä, veren hormonipitoisuus vaihtelee eri päivinä (mutta ei niin voimakkaasti kuin pilereiden kanssa, jolloin hormonipitoisuus on suurimmillaan noin tunti pillerin oton jälkeen ja pienimmillään ennen seuraavan ottamista). Itseasiassa moni kokee, että renkaan kanssa mieliala on taisaisempi kuin pilllereiden kannssa tai jopa ilman mitään hormonaalista ehkäisyä.
Itseään toteuttava profetia. Oletat, että hormonit aiheuttavat sinulle raivonpuuskia ja alitajuntasi tekee niitä sinulle. Haluatkin tulkita tilanteesi juuri näin.
Meinattiin erota kun aloitin renkaan käytön. Mies käski heittää sen roskiin ja alko taas sen jälkeen menemään paremmin
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:18"]
Todennäköisemmin sulla on nyt raivoa jostain muusta syystä kuin tuosta renkaasta. Renkaasta erittyy huomattavasti vähemmän hormoneja kuin pillereistä ja erittyminen on tasaisempaa. Pillereissä veren hormonipitoisuus sahaa ylös-alas, joka on mahdollisesti juuri se syy, että aiheuttaa voimakkaita mielialan vaihteluita. Samoin jos ei käytä mitään hormonaalista ehkäsyä, veren hormonipitoisuus vaihtelee eri päivinä (mutta ei niin voimakkaasti kuin pilereiden kanssa, jolloin hormonipitoisuus on suurimmillaan noin tunti pillerin oton jälkeen ja pienimmillään ennen seuraavan ottamista). Itseasiassa moni kokee, että renkaan kanssa mieliala on taisaisempi kuin pilllereiden kannssa tai jopa ilman mitään hormonaalista ehkäisyä.
[/quote]
Mielialavaihtelut ovat myös ehkäisyrenkaan sivuvaikutus, siitä ei pääse mihinkään. Toki se sopii matalamman hormonipitoisuuden vuoksi monille, joille muut hormonaaliset keinot ovat sopineet, muttei sekään haittavaikutukseton ole.
Sympatiat ovat AP puolellasi, itseltäni ehkäisyrengas "pilasi" kokonaisen vuoden, kun en tyhmänä tuoreessa parisuhteessa siitä ajoissa luopunut. Kiihdyin nollasta sataan ihan tyhmistä pikkujutuista, seksihalut katosivat kokonaan ja jos sitä joskus erehtyi harrastamaan, kirveli alapäätä ihan tolkuttomasti. E-pillerit sopivat minulle paljon paremmin, ilmeisesti e-renkaan hormonimäärä oli minulle jopa LIIAN pieni, kun en myöskään pystynyt esimerkiksi siirtämään kuukautisia ilman välivuotoja.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:19"]
Itseään toteuttava profetia. Oletat, että hormonit aiheuttavat sinulle raivonpuuskia ja alitajuntasi tekee niitä sinulle. Haluatkin tulkita tilanteesi juuri näin.
[/quote]
Mulle tuli aivan sama juttu mieleen. Plasebo efekti on todellinen.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:56"]
Normaalia. Kehosi luonnollinen hormonitoiminta yrittää anella sinua lopettamaan keinotekoiset hormonit ja poistamaan vierasesineen sisältäsi. Minä käytin kerran nuorena ja tyhmänä ehkäisyrengasta myös. Olin 15v. Ihmettelin jo silloin miksi pelkkä rengaspakkaus kädessäni sai minut itkemään lohduttomasti ja tuntemaan itseni kaikintavoin huonoksi ja säälittäväksi..maailman yksinäisemmäksi ihmiseksi. Alitajunta vain sanoi että tänyt tässä on jotain väärää. Kaikki ei ole hyvin. Käytin kuitenkin rengasta noin vuoden..koska rakastin poikaystävääni mutta en halunnut lapsia. Vasta 25:sena tajusin mikä tuo itkukohtaus ja ahdistuneisuus oli. Keho ja mieli yritti varoittaa. Mikään keinotekoinen ei ole luonnollista!! Miksi sinäkin teet itsellesi ja kehollesi noin, ap? Ajattele järjellä. Vielä ehdit lopettaa keinotekoiset hormonimyrkyt. N25
[/quote]
Jopa AV-mammaksi aivan poikkeuksellinen vajakki.
[/quote]
En ole mamma vaikka av:ta lueskelenkin. Ja muutenkin sinun olisi kannattanut sanoa "poikkeuksellisen ajattelevainen ja älykäs av:lla kävijäksi!" Ei se tarkoita vajakkiutta jos ei vain harhaudu mukaan av-mammojen joukkoajatteluun hormoneista ja muista asioista. Idiootti.
Ootko hakenut ap terapaista apua sun raivokohtauksiin? POletko karsinut elämästäsi kaiki ihmiset jotka ovat eri mieltä kanssasi asioista? Mitä jos vika onkin ihan siellä sun korvien välissä, ei hormoneissa?