Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krista Kiuru IS-haastattelussa: ”Olemme päätyneet sellaisten maiden joukkoon, joissa epidemia ei ole hallinnassa

Vierailija
05.11.2021 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000008379846.html

Ongelma tuli tässä artikkelissa tarkasti määriteltyä. Oletko sinä osa ratkaisua vai ongelmaa? Mitä ongelmalle tulisi mielestäsi tehdä?

Kommentit (246)

Vierailija
141/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehohoito on todella kallista (3000 euroa/vrk, ja koronan hoitoajat ovat pitkiä). Tiesittekö, että jokainen tehopotilas vaatii 7 hoitajaa? Jos Suomessa on nyt noin 30 koronapotilasta, he vievät 210 hoitajan resurssin. Ratkaisu ei voi olla tehopaikkojen jatkuva lisääminen vaan epidemian kontrolli.

Hmm. Meinaat siis, että teho-osastolla muka 7 hoitajaa pörrää yhden potilaan ympärillä? Juu ei.

Sinun olisi ollut niin helppo tarkastaa tämäkin, mutta mutulla sitten heitit mielipiteen. Yleensä tehohoito on lyhytaikaista. Koronapotilailla se saattaa olla useita viikkoja. Jos potilasta ei esim. käännetä toistuvasti, hän kuolee painehaavojen aiheuttamiin tulehduksiin. Ei tehohoito ole sitä, että lääkäri kytkee potilaan laitteisiin ja sitten istutaan kansliassa niitä seuraamassa. Potilas ei pysty itse tekemään mitään. Sen pitäisi jo kertoa, millaista huomiota potilas tarvitsee elintoimintojen ylläpidon lisäksi. 

Minua ei ole pakko uskoa. KVG.

No kyllähän minä tämän ymmärrän. Minun isoisäni oli aikoinaan tehohoidossa sappitulehduksen takia. Häntä hoidettiin oikein hyvin, tuotiin jopa vähän väliä vähän vettä tiputuksesta huolimatta kun hänellä oli tunne, että suu kuivuu ja polttaa.

Geriatrisella osastolla (ei teholla) mummoani piti käännellä ja pestä koko ajan, koska hänellä oli antibiootin aiheuttama Clostridium difficile.

Minä sain sisätautiosastolla (en teholla) vakavan reaktion antibioottitipasta, ja minua käytiin usein tarkistamassa, yölläkin heräteltiin.

Ja niin edelleen.

Potilaat tarvitsevat apua, tämä ei ole minulle mikään uutinen. Ja kyllä teho-osaston nimi minulle tyhmemmällekin kertoo, että seuranta on siellä eri luokkaa kuin muualla. Olisi kumma, jos ei olisi. Tämä ei ole ollut minun pointtini ollenkaan.

Vierailija
142/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko, että kyse on vain ja ainoastaan rokotuksista. Eli olemme maiden joukossa, jotka eivät ole nielleet painostusta, ja se on erittäin hyvä asia. 

Pandemian jatkuminen laitetaan rokottamattomien syyksi, vaikkei rokote suojaa täysin virukselta. Mikä rokote sellainen on? Itse en tähän manipulaatioon lähde. Minun geenejäni ei muokata, sehän siinä on tarkoitus. Tämän saa todistaa toki vääräksi, jos pystyy.  Valheet toisensa perään eivät enää tehoa, saati uhkailut samoilta valehtelijoilta.

”Rokotteen sisältämä RNA hajoaa elimistössä nopeasti, joten sillä ei ole pitkäkestoisia vaikutuksia rokotettuun. Koska kyseessä on RNA, eikä DNA, ei se pysty liittymään rokotetun solujen perimään.”

https://yle.fi/uutiset/3-11641276

Älä spämmi sitä valevideotasi. Elon ei ole lääketieteilijä ja tuo videokin on ikivanha eikä väitä sitä mitä sinä väität sen väittävän.

https://fortune.com/2021/10/02/five-biggest-myths-covid-19-vaccines/

Elon Musk on aivosirun kehittäjä, eli veikkaan että hän tietää aiheesta vähän enemmän kuin sinä. 

Ei tässä minun tiedoistani ollut puhe vaan sinun. 

Mutta pitäisikö sinun vähän Eloniakin ohjeistaa, kun hänhän on päässäsi anti-vaxxer, kun on tästä rokotteesta kieltäytynyt? Kun sinulla on parempi tieto suoraan Lopullisen Totuuden Lähteestä © THL

:)

Kommenteillesi on turhankin tyypillistä ettei niissä ole mitään informaatiota. Silti koitat leikkiä että nyt tuli julistettua joku eeppinen totuus.

:):):)::):):):):):):):):):)

Teille tyhmemmille se totuus taitaa tulla aina yllätyksenä.

Kuvittelet ilmeisesti että jankutus on erikoisosaamisalasi ja supervoimasi jolla selviät ongelmasta kuin ongelmasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mä en saa laittaa mun kommenttia missä on ihan asiallinen kysymys et mitä tää ihme venäjätrollimoskovajonne puhe on? En aio rokotetta ottaa mut ei mitää hajua mistä te puhutte!

Vierailija
144/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko, että kyse on vain ja ainoastaan rokotuksista. Eli olemme maiden joukossa, jotka eivät ole nielleet painostusta, ja se on erittäin hyvä asia. 

Pandemian jatkuminen laitetaan rokottamattomien syyksi, vaikkei rokote suojaa täysin virukselta. Mikä rokote sellainen on? Itse en tähän manipulaatioon lähde. Minun geenejäni ei muokata, sehän siinä on tarkoitus. Tämän saa todistaa toki vääräksi, jos pystyy.  Valheet toisensa perään eivät enää tehoa, saati uhkailut samoilta valehtelijoilta.

”Rokotteen sisältämä RNA hajoaa elimistössä nopeasti, joten sillä ei ole pitkäkestoisia vaikutuksia rokotettuun. Koska kyseessä on RNA, eikä DNA, ei se pysty liittymään rokotetun solujen perimään.”

Tuo oli niitä ylenannon valeuutisia, jotka on nimenomaan kaltaisillesi laadittu. Onneksi ihmiset alkavat kuitenkin jo heräämään tästä plörönävalheesta yhä laajoin joukoin täälläkin.

Vierailija
145/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukutaan follariks ja sit ite folioidaan et kaikki jotka kieltäytyy kpiikistä on jonku venäjän ohjailemia :DD

Vierailija
146/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks mä en saa laittaa mun kommenttia missä on ihan asiallinen kysymys et mitä tää ihme venäjätrollimoskovajonne puhe on? En aio rokotetta ottaa mut ei mitää hajua mistä te puhutte!

Mene venäjätrollimoskovajonne jonnekin muualle spämmimään. 

Vierailija
147/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä spämmi sitä valevideotasi. Elon ei ole lääketieteilijä ja tuo videokin on ikivanha eikä väitä sitä mitä sinä väität sen väittävän.

https://fortune.com/2021/10/02/five-biggest-myths-covid-19-vaccines/

Elon Musk on aivosirun kehittäjä, eli veikkaan että hän tietää aiheesta vähän enemmän kuin sinä. 

Ei tässä minun tiedoistani ollut puhe vaan sinun. 

Mutta pitäisikö sinun vähän Eloniakin ohjeistaa, kun hänhän on päässäsi anti-vaxxer, kun on tästä rokotteesta kieltäytynyt? Kun sinulla on parempi tieto suoraan Lopullisen Totuuden Lähteestä © THL

:)

Kommenteillesi on turhankin tyypillistä ettei niissä ole mitään informaatiota. Silti koitat leikkiä että nyt tuli julistettua joku eeppinen totuus.

:):):)::):):):):):):):):):)

Teille tyhmemmille se totuus taitaa tulla aina yllätyksenä.

Kuvittelet ilmeisesti että jankutus on erikoisosaamisalasi ja supervoimasi jolla selviät ongelmasta kuin ongelmasta?

Itseasiassa sinä jankkaat, katsoin jo että mahtavaa, ei enää yhtään jankutus-kommenttia sinulta, mutta olihan täällä, liian korkea odotus.

Vierailija
148/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katupöly aiheuttaa 1500 kuolemaa vuodessa. Sitä on hyvin vaikea kenenkään välttää ilman hengityssuojaimia. 

https://www.is.fi/terveys/art-2000000607479.html

Vierailija
149/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myöskin huomannut että mitä enemmän rokotetut levittävät ja sairastuvat itse koronaan, sitä enemmän rokottamattomien vähemmistöä syyllistetään. Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. 

Suomalaiset sairaalat ovat täynnä rokottamattomia. Jos siellä on joukossa joku jolla alentuneen immuniteetin vuoksi on päässyt korona rokotteista huolimatta läpi niin hyvä on. 

Kommenttisi oli täydellinen esimerkki siitä miten propagandalla asiat saadaan käännettyä päälaelleen. Hyvä sinä, toivottavasti saat palkankorotuksen.

Lukisit edes Iltalehteä, joka pitkin hampain kirjoitti eilen että 40% sairaalassaolevista on tuplarokotettuja. Heillä toinen rokote oli otettu 6kk sisällä, joten ei voida puhua edes siitä että vaikutus olisi ajanmittaan alkanut laskemaan. Rokotteet eivät siis toimi.

Vierailija
150/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä huuto, kun siellä teholla nyt on joku. Sitä vartenhan se on, että siellä hoidetaan. Ei sitä olla vuosikymmeniin niin paljoa kulutettu, että jos nyt vähän lisättäisiin sinne niitä paukkuja niin ei pitäisi olla maailman loppu.  Hallitus olisi voinut varautua. Lisätä paikkoja, lisätä hoitajia, tai perustaa erillisen, tilapäisen koronahoitolan. Vähän kuin sotasairaalan. Miksei siihen otettu lisää velkaa, kun sitä kaikkeen muuhun pyörätienpätkään ja raitiotievaunuun ja vihreään siirtymään ja toisille maille lahjoitettavaksi on kyllä otettu. Hallitus olisi voinut viedä tämän yhteistyöllä läpi. Vaatia, että tiedotus on yhteishenkeä nostava ja rakentava.  Mutta kun ei.  Piti ruveta jakamaan porukkaa, syyttelemään, peloittelemaan ja uhkailemaan. Pressa syyttelee, kirkko syyttelee, leireillä uhkailuun ja yhteiskunnan ulkopuolelle sulkemiseen kyllä löytyy energiaa ja kaikenmaailman passin vahtaamiseen ja perustuslakien ihmisoikeuksia suojaavien pykälien avaamiseen.  Eihän tämä voi johtaa mihinkään hyvään.  Tämä on täydellisen klassinen esimerkki täydellisestä epäonnistumisesta valtion taholta. Näin ei kansaa saada ponnistelemaan yhdessä yhtään mitään.  Ja jos totteleminen perustuu vain pelkoon niin mitä elämää se sellainen on.  Jokainen meistä voi olla seuraava ajojahdin kohde.  

Samaa mieltä. Häpeäkseni myönnän, että tuli eduskuntavaaleissa äänestettyä SDP:tä. En äänestä enää seuraavissa. Olen kahdesti rokotettu ja riskiryhmäläinen, mutta en todellakaan pidä tästä päättäjien, viranomaisten ja median taholta tulevasta kansalaisten asettamisesta toisiaan vastaan. Vielä kevättalvella 2020 hallitus yritti jonkinlaista tsemppausta ja yhteishengen luomista ja se toimikin, koska suomalaiset saivat epidemian lähes tukahtumaan. Mutta kesän 2020 jälkeen  hallituksen ja muiden toiminta on ollut kuin Muppet show. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Huomenna se yksikin ei muista, mitä tänään sanoi, ja sanoo taas jotain ihan muuta. Suurin syy koko ongelmaan on, että Suomessa terveydenhuolto oli rapakunnossa jo ennen pandemiaakin. Nyt vasta ilmeisesti tajuttiin, ettei meillä olekaan mitään työttömien lääkäreiden ja sairaanhoitajien reserviä, jotka olisivat sairaaloiden ovien takana polvillaan anelemassa töitä. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja hyvin tiedossa, että jo muutaman vuosikummenen ajan suomalaista terveydenhuoltoa on ajettu alas. Hoitajat vaihatvat alaa, kun hoitotyö ei enää nappaa. Omassa tuttavapiirissäni nopeasti laskien on 15 alaa vaihtanutta tai muussa kuin potilastyössä nykyisin olevaa sairaanhoitajaa ja lähihoitajaa. 

Kaipa siellä ne viihtyy jotka ei muutenkaan vuorossa tee juuri mitään paitsi istuskelee taukokopissa juoruamassa, anteeksi siis täydentämässä potilastietoja tai raportteja. Näille kelpaa myös lisäpalkka.

Se porukka joka tekee jotain ja alkaa hyytyä jatkuviin tuplavuoroihin ei millään lisäpalkalla toivu koska ongelma on työn huonossa organisoinnissa. Ja jonkun ehdottama nelipäiväinen työviikko vaan pahentaa varsinaisten työtätekevien vajausta.

Oikeasti, palkatkaa ammattimaisia työnjohtajia jotka ei ole välttämättä hoitsuja mutta osaavat johtaa työtä. Lisäksi palkatkaa sihteereitä sinne osastolle kirjoittamaan koneella jotta hoitsut voi keskittyä siihen hoitotyöhön eikä koneen kanssa pelaamiseen. Sama ongelma esim. terveyskeskuslääkäreillä. Jos 15 minuutin vastaanottoajasta menee puolet siihen kun tuo kirjoittaa koneella niin ei se ole 7000 kuussa ansaitsevan lääkärin työajan parasta mahdollista käyttöä, vaikka kuinka olisikin kiva että potilas saa reseptin heti apteekkiin tai diagnoosit kantaan. Voi sitä odotellakin esim. tunnin. 

Entisenä hoitajana TIEDÄN, ettei istuskeluun ollut juuri aikaa, tottakai tauot oli pakko pitää, jotta jaksoi raataa siinä orjatyössä, ha aina liuan vähillä porukoilla.

M

utta niin lukemattomia kertoja sai juosta leipä suussa viemään Vienoa pissille tai auttamaan Reinoa, joka kaatui keppinsä kanssa.

Sitten vaan yhtenä päivänä napsahti ja sanoin itseni irti, enkä ole tähän päivään katunut. Säälittää vaan kovasti vanhukset, kun heitä kohdellaan kaltoin pakottamalla ottamaan piikit, eikä kunnon hoitoa enää ole.

Vierailija
151/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ruotsalaisen mukaan heistä kenelläkään ei ollut yli kuutta kuukautta toisesta rokoteannoksesta.”

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/fbf1e58f-cdea-4dc7-adba-8ef18a00…

Vierailija
152/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä teho-osastolla on jokaista koronapotilasta varten oma hoitaja 24/7. Istuu sängyn päädyssä ja vahtii monitoreita valmiina reagoimaan heti, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Aamuvuorot, päivävuorot, yövuorot. Jokainen koronapotilas vaatii seitsemän hoitajan resurssin, niin se vaan on. Nämä hoitajat eivät ole käytettävissä muihin tehtäviin, vaan he ovat pois muiden sairauksien hoidosta. 

Vierailija
153/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä huuto, kun siellä teholla nyt on joku. Sitä vartenhan se on, että siellä hoidetaan. Ei sitä olla vuosikymmeniin niin paljoa kulutettu, että jos nyt vähän lisättäisiin sinne niitä paukkuja niin ei pitäisi olla maailman loppu.  Hallitus olisi voinut varautua. Lisätä paikkoja, lisätä hoitajia, tai perustaa erillisen, tilapäisen koronahoitolan. Vähän kuin sotasairaalan. Miksei siihen otettu lisää velkaa, kun sitä kaikkeen muuhun pyörätienpätkään ja raitiotievaunuun ja vihreään siirtymään ja toisille maille lahjoitettavaksi on kyllä otettu. Hallitus olisi voinut viedä tämän yhteistyöllä läpi. Vaatia, että tiedotus on yhteishenkeä nostava ja rakentava.  Mutta kun ei.  Piti ruveta jakamaan porukkaa, syyttelemään, peloittelemaan ja uhkailemaan. Pressa syyttelee, kirkko syyttelee, leireillä uhkailuun ja yhteiskunnan ulkopuolelle sulkemiseen kyllä löytyy energiaa ja kaikenmaailman passin vahtaamiseen ja perustuslakien ihmisoikeuksia suojaavien pykälien avaamiseen.  Eihän tämä voi johtaa mihinkään hyvään.  Tämä on täydellisen klassinen esimerkki täydellisestä epäonnistumisesta valtion taholta. Näin ei kansaa saada ponnistelemaan yhdessä yhtään mitään.  Ja jos totteleminen perustuu vain pelkoon niin mitä elämää se sellainen on.  Jokainen meistä voi olla seuraava ajojahdin kohde.  

Samaa mieltä. Häpeäkseni myönnän, että tuli eduskuntavaaleissa äänestettyä SDP:tä. En äänestä enää seuraavissa. Olen kahdesti rokotettu ja riskiryhmäläinen, mutta en todellakaan pidä tästä päättäjien, viranomaisten ja median taholta tulevasta kansalaisten asettamisesta toisiaan vastaan. Vielä kevättalvella 2020 hallitus yritti jonkinlaista tsemppausta ja yhteishengen luomista ja se toimikin, koska suomalaiset saivat epidemian lähes tukahtumaan. Mutta kesän 2020 jälkeen  hallituksen ja muiden toiminta on ollut kuin Muppet show. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Huomenna se yksikin ei muista, mitä tänään sanoi, ja sanoo taas jotain ihan muuta. Suurin syy koko ongelmaan on, että Suomessa terveydenhuolto oli rapakunnossa jo ennen pandemiaakin. Nyt vasta ilmeisesti tajuttiin, ettei meillä olekaan mitään työttömien lääkäreiden ja sairaanhoitajien reserviä, jotka olisivat sairaaloiden ovien takana polvillaan anelemassa töitä. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja hyvin tiedossa, että jo muutaman vuosikummenen ajan suomalaista terveydenhuoltoa on ajettu alas. Hoitajat vaihatvat alaa, kun hoitotyö ei enää nappaa. Omassa tuttavapiirissäni nopeasti laskien on 15 alaa vaihtanutta tai muussa kuin potilastyössä nykyisin olevaa sairaanhoitajaa ja lähihoitajaa. 

Kaipa siellä ne viihtyy jotka ei muutenkaan vuorossa tee juuri mitään paitsi istuskelee taukokopissa juoruamassa, anteeksi siis täydentämässä potilastietoja tai raportteja. Näille kelpaa myös lisäpalkka.

Se porukka joka tekee jotain ja alkaa hyytyä jatkuviin tuplavuoroihin ei millään lisäpalkalla toivu koska ongelma on työn huonossa organisoinnissa. Ja jonkun ehdottama nelipäiväinen työviikko vaan pahentaa varsinaisten työtätekevien vajausta.

Oikeasti, palkatkaa ammattimaisia työnjohtajia jotka ei ole välttämättä hoitsuja mutta osaavat johtaa työtä. Lisäksi palkatkaa sihteereitä sinne osastolle kirjoittamaan koneella jotta hoitsut voi keskittyä siihen hoitotyöhön eikä koneen kanssa pelaamiseen. Sama ongelma esim. terveyskeskuslääkäreillä. Jos 15 minuutin vastaanottoajasta menee puolet siihen kun tuo kirjoittaa koneella niin ei se ole 7000 kuussa ansaitsevan lääkärin työajan parasta mahdollista käyttöä, vaikka kuinka olisikin kiva että potilas saa reseptin heti apteekkiin tai diagnoosit kantaan. Voi sitä odotellakin esim. tunnin. 

Entisenä hoitajana TIEDÄN, ettei istuskeluun ollut juuri aikaa, tottakai tauot oli pakko pitää, jotta jaksoi raataa siinä orjatyössä, ha aina liuan vähillä porukoilla.

M

utta niin lukemattomia kertoja sai juosta leipä suussa viemään Vienoa pissille tai auttamaan Reinoa, joka kaatui keppinsä kanssa.

Sitten vaan yhtenä päivänä napsahti ja sanoin itseni irti, enkä ole tähän päivään katunut. Säälittää vaan kovasti vanhukset, kun heitä kohdellaan kaltoin pakottamalla ottamaan piikit, eikä kunnon hoitoa enää ole.

Mitä tarkoitat tuolla? Siis tarkoitatko, että vanhusten pitäisi olla rokottamattomia ja saada koronatartunta ja sen jälkeen heitä pitäisi hoitaa sairaaloissa ja teho-osastoilla kuten muitakin Covid-19-potilaita? Entisenä sairaanhoitajana varmasti tiedät, ettei huonokuntoiset vanhukset hyödy tehohoidosta, joten sen vuoksi heitä ei edes laiteta tehohoitoon. 

Vierailija
154/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehohoito on 24/7 työtä. Koska hoitajilla on vapaa-ajat, jokainen potilas tarvitsee 7 hoitajaa. Eivät he kaikki tietenkään siinä samaan aikaan ole. 

Ymmärrän, mutta kiistän kuitenkin sen, että keskiverto tehohoitopotilas sitoo edes sen yhden hoitajan jatkuvasti. Joitain toimenpiteitä varten tietysti tarvitaan useampi hoitaja - ja jopa lääkäri!

Tuo on vähän älyllisesti epärehellinen tapa laskea hoitajien tarvetta, ottaen huomioon kaikki jotka eivät ole työvuorossa kerrallaan. Esimerkiksi potilas, jolla on jalka poikki, tarvitsee ei-tehohoito-osastolla pari hoitajaa kerrallaan avustamaan, kun tulee vessahätä. Toinen hoitaja ottaa verikokeet, ja taas toinen tulee mittaamaan kuumeen. Potilas haluaa mukavamman asennon, ja taas tarvitaan toinen hoitaja apuun... kerrotaan se kaikki sitten kaikilla työvuoroilla, ja oho, yhtäkkiä jalkamurtumapotilas tarvitseekin 20 hoitajaa.

Sinä olet kyllä nyt älyllisesti epärehellinen ihan itse.

Hoitajamitoitus on laskennallinen määre joka pitää sisällään sen että toisiin hoitotoimenpiteisiin tarvitaan hetkellisesti useampia hoitajia ja toinen potilas ei välttämättä mitoituksen mukaista hoitajamäärää henkilökohtaisesti tarvitse. Arvio siitä että kun meillä tämän verran hoitajia on potilaita kohden niin kaikki saadaan asiallisesti hoidettua.

Teho-osastolla homma on sikäli kuitenkin vähän tarkempaa kuin vuodeosastoilla että esimerkiksi raskaassa hengityslaitehoidossa potilaan tilaa ja arvoja on seurattava jatkuvasti ja tilanteen mukaan säädettävä laitteita ja lääkitystä, ei riitä että hoitaja vain kerran tunnissa toteaa että siinähän tuo vielä pihisee.  

Niin, hoitajamitoitus on nimenomaan laskennallinen määre. Mutta väitätkö, ettei mediassa asia esitetä maallikoille niin, että koronapotilaat sitovat jatkuvasti itseensä epätavallisen suuren lauman hoitajia, jotka eivät voi mitään muuta työtä tehdä kuin hoitaa näitä rokottamattomia luopioita?

Kyllähän muidenkin potilaiden kohdalla pitää tilanteen mukaan säätää laitteita ja lääkitystä, myös muillakin osastoilla. Muilla osastoilla pitää myös joskus esimerkiksi taluttaa vähän väliä ripulipotilasta vessaan. Kaikenlaista sattuu ja tapahtuu.

Kukaan ei kiistä, etteikö tehohoito olisi vaativaa työtä. Ihmettelen vain sitä, miten nämä asiat lasketaan ja esitetään nimenomaan mediassa.

Miten ne pitäisi esittää?

Koronapotilaat tosiaan sitovat jatkuvasti itseensä epätavallisen suuren lauman hoitajia koska hoidon työläyden takia normaali mitoitus ei riitä ja hoitojaksot ovat pitkiä.

Tehohoitopäivissä mitattuna ~500 viime vuoden koronatehohoitojaksoa vastasivat 15% tavanomaisen vuoden aikana yhteensä kertyvistä hoitopäivistä. Voit ajatella sen vaikka niin että 2 kuukautta hoidettiin pelkästään koronapotilaita ja 10kk muita potilaita. Tänä vuonna tehohoitopäiviä on kertynyt jo nyt enemmän.

Vaikka tuota kääntelisi miten päin niin miten tuosta voi päätyä mihinkään muuhun lopputulokseen kuin että koronapotilaiden hoitaminen kuormittaa tehohoitoa?

Mitä media tekee väärin?

Vierailija
155/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myöskin huomannut että mitä enemmän rokotetut levittävät ja sairastuvat itse koronaan, sitä enemmän rokottamattomien vähemmistöä syyllistetään. Eihän tuossa ole mitään logiikkaa. 

Suomalaiset sairaalat ovat täynnä rokottamattomia. Jos siellä on joukossa joku jolla alentuneen immuniteetin vuoksi on päässyt korona rokotteista huolimatta läpi niin hyvä on. 

Kommenttisi oli täydellinen esimerkki siitä miten propagandalla asiat saadaan käännettyä päälaelleen. Hyvä sinä, toivottavasti saat palkankorotuksen.

Et ole ainakaan hoitaja, koska et tiedä totuutta. Tiedoksi sinulle ja muillekin, että niitä rokotettujahan meillä on tehot täynnä,

ei juuri muita. Ai niin, tätähän ei saanutkaan kertoa, en vaan jaksa tätä valehtelua enää.

Vierailija
156/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoakaan olemassa oleva rokotus ei suojaa täysin (lähimmäksi 100 % taidetaan päästä rabiesrokotteen 4-5 rokotteella, jotka pistetään altistustapauksessa kaikki yhden kuukauden sisällä).

Rokotteella ei muokata geenejä. 

Rabies on eri luokan tauti kuin korona. Tappaa jokaisen sairastuneen. Maailmassa kuolee rabiekseen joka vuosi n 50 000 ihmistä. Miksei koko maailmaa rokoteta sitä vastaan? Koska kyseessä ei ole varsinainen rokote vaan lyhytkestoinen lääke. Ketuille pudotetaan rajan tuntumaan rabies lääkkeellä varustettuja syöttejä. Ja rabies rokote on niin rajua tavaraa, ettei sitä anneta kuin altistumistapauksessa. Koska se ei ole hyväksi terveen ihmisen elimistölle. Mikään rokote ei ole hyväksi terveelle ihmiselle, ne ovat aina vierasaineita. Tietenkin monella rokotuksella saadaan estettyä tauteihin sairastumista, muttei se siitä huolimatta tarkoita rokotteiden olevan 100 prosenttisen turvallisia. Aina on ihmisiä jotka saavat rokote vaurioita jostain rokotteesta. Se että tätä koronarokotetta painostetaan ja piilotellaan haittavaikutuksia, kertoo oman tarinansa lääkeyhtiöiden vallasta ja rahanhimosta. Hallitus ja THL valehtelivat, "kun 80 prosenttia on rokotettu niin se riittää " Nyt se 80% on saavutettu, ja sanotaan ettei se riitäkään.

Vierailija
157/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainakaan hoitaja, koska et tiedä totuutta. Tiedoksi sinulle ja muillekin, että niitä rokotettujahan meillä on tehot täynnä,

ei juuri muita. Ai niin, tätähän ei saanutkaan kertoa, en vaan jaksa tätä valehtelua enää.

Tuohon on yksinkertainen lääke: lopeta valehtelu.

Vierailija
158/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jännä miten tilanne pahenee sitä myöten kuin rokotuskattavuus nousee.

Se on jännä, miten rokotevastaisen logiikka toimii...

Vierailija
159/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten viime vuonna kun ketään ei ollut vielä rokotettu mikään ei ollut räjähtänyt käsiin ja porukka kuitenkin eleli melko normaalisti varsinkin vuoden loppupuolella, sitten alkoi rokotukset ja boooooom iiiik kaikki kaaoksessa- Nyt taitaa joku kushta hehe. 

Taitaa aika kullata muistot? Kyllä viime vuonnakin oli kaaos ja hyvin vahva suositus kontaktien välttämiseksi ja sukujoulun perumiseen. Mekään ei uskallettu mennä sukulaisiin lahjoja viemään joten jätettiin ne ostamatta.

Minä heräsin viime joulun jälkeen tähän k-kusetukseen. Perheeni vietti erittäin onnettoman joulun ilman perinteisiä omaisvierailuja, koska körönä.

Sitten sain kuulla, miten työkamuilla oli ollut ihana perhejoulut, kuten ennenkin koko suvun kesken. Sillon välähti, että MIKSEI mitään plörönäpiikkiä tullut, vaikka kaikilla tuntemillani ja varmaan useimmilla suomalasilla oli ihanat sukujoulut, paitsi meillä.

Vierailija
160/246 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään sulkuja tai rajoitteita enää rokotusvastaisten takia.

Riskiryhmät ja vanhukset tulee suojata kolmannella annoksella.

Kulkutautimyönteiset ovat jo oman ja läheisensö tien valinneet.

Olen rokottamaton ja kannatan tätä. Kaikki rajoitukset pois ja antaa taudin levitä sen mitä leviää, ei siihen terveet kuole kuin erittäin harvoin ja vanhoilla/sairaillahan on ne rokotteet suojanaan eikö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme