Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkäaikaisten sairauksien vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä oleva työkyvytön Tiia tekee töitä Wolt-kuskina

Vierailija
05.11.2021 |

Tia Mynttinen, 42 aloitti Woltin ruokalähettinä 2019, kun yritys rantautui hänen kotikaupunkiinsa Hämeenlinnaan. Mynttinen on pitkäaikaisten sairauksien vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä, ja sen vuoksi hän saa tehdä töitä vain rajallisen määrän kuukaudessa.

– Wolt on mahdollistanut sen, että voin ansaita pienen eläkkeen lisäksi ja elää edes jonkinlaista siedettävää elämää, Mynttinen kertoo.

Tällä hetkellä Woltin ruokaläheteillä ei ole työaikaa, työajanseurantaa tai työvuorolistoja. Läheteillä ei ole myöskään tuntipalkkaa, vaan Wolt maksaa palkkion tehtyjen ruokakuljetusten mukaan. Lähettien ansiot vaihtelevat siis sen mukaan, kuinka paljon kuljetuksia he voivat tai ehtivät tehdä.

Mynttiselle nykyinen malli on ollut elintärkeä. Hän on itse saanut määritellä tekemänsä työn määrän sekä myös työajat ja työpäivät. Sairauksiensa vuoksi hän ei kykene sitoutumaan työhön, jossa on säännölliset työpäivät ja -ajat.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ae7962db-7f26-4c0e-b481-d1ab92b483c4

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvytön joka käy töissä?

Vierailija
2/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakennan jo toista omakotitaloa työkyvyttömyyseläkelläisenä. Ei työnteko ole kiellettyä, ei vaan saa tehdä liikaa ettei tukia leikata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk-eläke on siis myönnetty turhaan.

Vierailija
4/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä töitä henkilökohtaiseen tulorajaan asti menettämättä täyttä eläkettä. Minimissään se on päälle 800€ kuussa. Mitä isompi eläke sitä enemmän saa tienata eläkkeen päälle.

Vierailija
5/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se yrittäjän vapaus varmaan monille sopii.

Vierailija
6/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtahti ja työn määrä on niin vähän että palkka työllä olisi mahdotonta itsensä elättää..

Vierailija
7/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvytön voi ja saa tehdä töitä. Mutta moni tekee parituntia siellä täällä

Oman voinnin mukaan

Vierailija
8/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi tehdä töitä mutta vähän

Vierailija
9/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, en tiedä wolt kuskeista mitään mutta miksi Tiia olisi tärkeämpi kuin muut? Jutussa kerrotaan että suurin osa olisi tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen. Se voi pitää paikkansa tai se voi olla pitämättäkin. Toisekseen, eikö niitä työntekijän oikeuksia voi suoda niin että satunnaisiakin töitä voi tehdä?

Vierailija
10/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohan olisi jokaisen unelma duuni jos saisi pohjapalkaksi tuon eläkkeen, että käy silloin tällöin tekemässä tunnin pari ja kaikki tulee eläkkeen päälle, ei tarvitse raataa ekä tehdä pitkää päivää ja hvyin pärjää, onpa varinaista sankaruutta taas

Vierailija
11/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, en tiedä wolt kuskeista mitään mutta miksi Tiia olisi tärkeämpi kuin muut? Jutussa kerrotaan että suurin osa olisi tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen. Se voi pitää paikkansa tai se voi olla pitämättäkin. Toisekseen, eikö niitä työntekijän oikeuksia voi suoda niin että satunnaisiakin töitä voi tehdä?

Mua epäilyttää aina nää itseään tyrkyttävät "tosi sairaat".

Epäilen että mullakin on tuo sairaus, siis etten voi tehdä säännöllistä työvuoroa klo 7-15. Joskus teksi mieli mennä töihin myöhemmin..

Vierailija
12/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja tienaan sen päälle 100-300€ jaksamisen ja terveydentilan mukaan. Syyskuussa oli sairauden puolesta todella paha kausi, niin en jaksanut siinä kuussa tienata ylimääräistä. Itse olen ainakin kiitollinen tästä mahdollisuudesta, koska eläkkeeni on pieni ja lisätienestit jaksamisen mukaan tulevat tarpeeseen. Viimeksi ostin tienesteilläni uuden pesukoneen ja kuivausrummun vanhan kärähdettyä. Jos en tienaisi itse, olisin joutunut anomaan maksusitoumusta sossulta uuteen masiinaan eläkkeeni niukkuiden takia, joka olisi veronmaksajilta sitten pois.

Vierailija
13/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Wolt-yrittäjät joudutaan muuttamaan työntekijöiksi, yhtiö lupaa palkata heistä vain murto-osan.

Sanoisin, että yhteiskunnan kannalta olisi parempi antaa olla sitten yrittäjiä. Matalasti koulutetuille kuitenkin suht pätevä keino ansaita leipänsä.

Vierailija
14/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja tienaan sen päälle 100-300€ jaksamisen ja terveydentilan mukaan. Syyskuussa oli sairauden puolesta todella paha kausi, niin en jaksanut siinä kuussa tienata ylimääräistä. Itse olen ainakin kiitollinen tästä mahdollisuudesta, koska eläkkeeni on pieni ja lisätienestit jaksamisen mukaan tulevat tarpeeseen. Viimeksi ostin tienesteilläni uuden pesukoneen ja kuivausrummun vanhan kärähdettyä. Jos en tienaisi itse, olisin joutunut anomaan maksusitoumusta sossulta uuteen masiinaan eläkkeeni niukkuiden takia, joka olisi veronmaksajilta sitten pois.

Kuniotavaa lainatun tekstin sanoma. Lisäksi eivät ole yhteiskunna sosialli lukuilla.Lisä ansiota tehdessä minimi. Harha luulo tavalisen dunarin työeläke niin suuri että kataa ylimääriset menot. Naien eläke aina pienepi kuiin miehen. Kun asuu yksin ei ole toista henkilöä jakamassa menoja. 2 pienituloistakin on enemmä kuin 1,tuolot. Kun saa työeläkettä,ei saa sosiali tukia. Kuten saavat kansaneläkettä nauttivat,joilla ei työhistoriaa ymm. Tuet. Prjävät paremin tukividakon takia. Kuin ne yskin asuvat työeläkettä saavat,Unohtamatta korkeakoulu ja ammatikoulu opiskelijoita. Jotka asuvat itsenäisesti.Ilman vanhempien rahoja ja nurkissa asumista. Opiskelut ja lisäksi duuni.

Vierailija
15/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä työntekijöiksi pakottamisjuttu oikein on? Yrittäjän statukseen yhtiön mukaan vähintään 70 % kuskeista tyytyväisiä.

Vierailija
16/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin työkyvyttömyyseläkkeen tarkoitus. Työtä voi tehdä oman työkyvyn mukaan esim. 4h päivä ja jokainen työkyvyttymyyseläke on räätäilöity yksilöllisesti. Harvoin työkyky on alentunut 100%, vaan esim. 40%.

Vierailija
17/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei punikeille käy - kaikilla pitää olla yhtä kurjaa. Syökää kaalia!

Vierailija
18/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi työkyvyttömäksi. Itse en saa edes autolla ajaa enää kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Tiia voisi luopua eläkkeestään, kyllä sitäkin saa tehdä ja tehdä silloin enempää keikkaa.

Vierailija
19/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ulkopuolisille kuuluu, millä statuksella itse kukin töitään tekee?

Vierailija
20/34 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan meistä ei tiedä mitä on Tiian taustalla. Hyvä että hän voi hiukan tienata lisäansioita. Turha olla hänelle kateellinen.