Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini on juonut salaa kauan

Vierailija
17.01.2015 |

Teini jäi viikko sitten kiinni juomisesta. Tyttö, täyttää ihan pian 15. Ensin väitti että ekaa kertaa joi, mutta ristikuulustelussa (en raivonnut) puhui itsensä pussiin ja tunnusti viimein että on juonut siitä asti kun oli hädin tuskin 14. En usko että vieläkään tiedän koko totuutta juontikerroista mutta on niitä useampi. Päällepäin tyttö on kiltti, nörtin oloinen ja koulu menee hyvin. Olen ihan järkyttynyt. Kotona meillä ei juoda, ei minä eikä isänsä. Täysi-ikäinen iso sisarus saattaa joskus käydä kavereidensa kanssa baarissa mutta aivan kohtuudella hänkin juo. Pitää varmaan seuraavaksi kuulustella häntä että onko ostanut kuopukselle alkoholia kun en saanut irti että mistä ovat sitä kaverinsa kanssa saaneet. Kaveri jonka kanssa juo on myös kiltti perhetyttö, tai näin siis luulin. Olin aiemmin jo nähnyt jonkun tekstiviestin jonka mukaan on kovasti riehuttu kylällä viikonloppuna mutta silloin hän selitti sen parhain päin. No nyt näyttää siltä että totuus onkin aikamoinen kaikenlaisine sekoiluineen.

Tytöltä on nyt siitä asti ollut älypuhelin pois. Mietin että pakotanko hänet näyttämään kaikki someviestit siitä niin saan tietää kaiken. Arestiakin on ollut siitä asti. Itkettää tämä kauheus ja menetetty luottamus! Kertokaa mitä voin tehdä? Miten kannattaa rankaista ja miten rakennetaan luottamus uudestaan? Tytön kanssa oli aina läheiset ja hyvät välit ja häntäkin itkettää ja kaduttaa. Ainakin siltä näyttää mutta mistä tiedän näytteleekö vaan :( kaverin äidille ei ole vielä kerrottu, varmaan pitää, mutta tyttö itkee että sitten hänellä ei ole sitä ainoata hyvää kaveria enää. Koko viikko on mennyt ihan sokissa ja melkein nukkumatta.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v asti siepoteltu silloin tällöin ja maisterim paperot tuli silti riipastua joten ei pieni dokailu ole kaikille pahaksi.

Vierailija
22/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:23"]

No kerronko sille kaverin äidille?

[/quote]

minä suosittelisin että kerrot.

t. Isä

Vierailija
24/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin lapseni perusteli juomista sillä, että kaikki juo. Mutta kun ei juo. Pikkusiskokin on teini-iässä ja suhtautuu kielteisesti alkoholiin enkä tiedä ketään hänen kaveripiiristään, joka joisi tai tupakoisi. Viettävät vapaa-aikansa lenkkipolulla, uimahallissa tms.

Tutkimukset osoittavat myös, että täysin raittiiden nuorten määrä on kasvanut ja kasvaa koko ajan lisää.

T. Se, joka pelkää lapsellaan alkoholiongelmaa

Vierailija
25/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kansainvälisissä tutkimuksissa on osoitettu, että jos alkoholinkäyttö aloitetaan alle 14-vuotiaana, 40 % todennäköisyydellä kehittyy aikuisiän alkoholiongelmia. "

Lähde.

Että onnea vain jatkoon...

Vierailija
26/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisko se on ostanut, jos kerran et saanut hakijaa tietoosi

Vierailija
27/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riehuminen yhden oluen jälkeen voi myös olla esittämistä, kavereille. Viesteissä teinit liioittelee "kuinka kännissä oli". Yksi siideri juotu kolmeen pekkaa kansitekstien esittämään. Tällaistakin olen nähnyt. On toki niitäkin teinejä, jotka oikeasti vetää kunnon kännit.

Vierailija
28/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:51"]

Isosisko se on ostanut, jos kerran et saanut hakijaa tietoosi

[/quote]

Voi se olla jonkun toisenkin teinin isosisarus. Ei pakosti just tuon saman perheen. Kauppojen edessä on myös näitä hakijoita, jotka ottaa palkkion. 

Vierailija
29/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 10:58"]

Se riehuminen yhden oluen jälkeen voi myös olla esittämistä, kavereille. Viesteissä teinit liioittelee "kuinka kännissä oli". Yksi siideri juotu kolmeen pekkaa kansitekstien esittämään. Tällaistakin olen nähnyt. On toki niitäkin teinejä, jotka oikeasti vetää kunnon kännit.

[/quote]

Automaatti vaihtoi sanan. Piti siis lukea, että yksi siideri juotu kolmeen pekkaan ja sitten esittämään. 

Vierailija
30/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sillä on niin tylsää että juo, tai piilevää ehkä joskus alkavaa masennusta, tai kaveri saa houkuteltua mukaan, tai kokeilunhalu ja kapina. Kysykää syytä ja tarjotkaa apua.

Vierailija
31/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, kyllä monet fiksutkin nuoret juo. Ryyppäsin itsekin tuossa iässä kuin viimeistä päivää ja nyt opiskelen yliopistossa.

Vierailija
32/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut vähän sama tilanne. Ensin löysin muutaman kerran pullon ja aina ne oli tietysti kaverin. Sitten löysin lapun, jonne oli kirjattu juomiset viimeisen kuukauden ajalta ja sitä oli PALJON. Monet oli päiviä, joista en ikänä olisi arvannut. Ilmeisesti oli aloitettu ip:llä ja oli selvänä kun tuli kotiin klo 22. Nyt tytöllä ikää 18v ja olen edelleen huolissani alkon käytöstä. Näen isona riskinä alkoholisoitumisen. Mekin olemme ihan tavallinen perhe ja apuakin on yritetty hakea.

Viinaa saa nykypäivän teinit niin helposti, että ei siihen mitään isosiskoa tarvita. Somessa liikkuu tiedot tyypeistä, jotka hakevat pientä korvausta varten.

Vierailija
33/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyvin yleistä perheissä joissa vanhemmat ei käytä alkoholia. Ei se teinikään sillon osaa avomesti asiasta puhua.

Vierailija
34/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:09"]Joo hyvin yleistä perheissä joissa vanhemmat ei käytä alkoholia. Ei se teinikään sillon osaa avomesti asiasta puhua.
[/quote]

On puhuttu avoimesti ja sanottu että kotiin pitää tulla missä kunnossa vaan sitten kun haluaa kokeilla. Ja että kavereista pitää huolehtia jne. Siis ei me mitään absolutisteja olla ja voin juoda saunaoluen tai lasin viiniä ruoan kanssa. Isänsä ei juo kyllä juuri ollenkaan. En nyt syyllisty siitä että lapsi juo koska kotona ei juoda, hyvä yritys...

Vierailija
35/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:08"]

Meillä ollut vähän sama tilanne. Ensin löysin muutaman kerran pullon ja aina ne oli tietysti kaverin. Sitten löysin lapun, jonne oli kirjattu juomiset viimeisen kuukauden ajalta ja sitä oli PALJON. Monet oli päiviä, joista en ikänä olisi arvannut. Ilmeisesti oli aloitettu ip:llä ja oli selvänä kun tuli kotiin klo 22. Nyt tytöllä ikää 18v ja olen edelleen huolissani alkon käytöstä. Näen isona riskinä alkoholisoitumisen. Mekin olemme ihan tavallinen perhe ja apuakin on yritetty hakea. Viinaa saa nykypäivän teinit niin helposti, että ei siihen mitään isosiskoa tarvita. Somessa liikkuu tiedot tyypeistä, jotka hakevat pientä korvausta varten.

[/quote]

Viinaa saa nykypäivän teinit huomattavasti hankalammin kuin esim. 80 ja 90-luvulla, tai vielä 2000-luvun alussakaan. Itse olin teini 90-luvun lopulla ja silloin kaljaa ja siideriä sai kaupasta ihan helposti itse ostamalla eikä kukaan juuri koskaan kysynyt papereita. Nykyään paperit kysytään melkein kaikilta ja myös mukana olevilta kavereilta jne. Siis oikeasti, tuo että nykyään saisi helpommin alkoholia on kyllä ihan puppua. Mutta tottakai jos alkoholia haluaa saada niin aina jonkin keinon sen saamiseksi löytää.

Vierailija
36/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan mitään viestejä ala lukemaan. Se vaan lisää jännitettä teidän välille ja pahentaa tilannetta. Ei sun ehkä tarvitsekaan kaikkea tietää, siis että mitä missä ja milloin on juotu. Riittää, että sä tiedät että juotu on ja sen perusteella sitten rankaiset ja suunnittelet jatkon. Puhelimen poisottaminenkaan ei auta mitään. Kerrot nyt ihan kaunistelematta alkoholin haitoista, annat vaikka tämän ja ensi viikonlopun kotiarestia että tilanne rauhoittuu ja saa kotona miettiä tekemisiään, ja sitten vaan alat vahtimaan tyttö tarkemmin. Tiukka kotiintuloaika, jolloin sinä vielä valvot ja tarkastat tytön kunnon, ei yökyläilyjä (mutta teille kyllä päästät kavereita yöksi) jne. 

Vierailija
37/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerronko sille kaverin äidille?

Vierailija
38/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotappa tyttö luopuun älypuhelimesta ja lue some viestit niin saat kyllä tytön vihat niskaas! En nää että se parantais tilannetta YHTÄÄN

Vierailija
39/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harmittaahan se, mutta totuus on, että tuon ikäiset on juoneet aina. Itse olin seurakuntanuorissa ja se porukka vasta joikin säännöllisesti. Alibit oli kunnossa: isoskoulutusta, leiriä, kirkon nuorisopäiviä...

Ei se maailmaa kaada, mutta laitontahan se on tuon ikäisen pitää hallussa alkoholia. Lisäksi ne lieveilmiöt.... Kannattaa puhua vakavasti, mitä haittoja kännittelystä on terveydelle sekä suoranaisia vaaroja jos on liian humalassa. Etsi uutiset niistä hankeen paleltuneista nuorista, inhorealismia kehiin.