Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini on juonut salaa kauan

Vierailija
17.01.2015 |

Teini jäi viikko sitten kiinni juomisesta. Tyttö, täyttää ihan pian 15. Ensin väitti että ekaa kertaa joi, mutta ristikuulustelussa (en raivonnut) puhui itsensä pussiin ja tunnusti viimein että on juonut siitä asti kun oli hädin tuskin 14. En usko että vieläkään tiedän koko totuutta juontikerroista mutta on niitä useampi. Päällepäin tyttö on kiltti, nörtin oloinen ja koulu menee hyvin. Olen ihan järkyttynyt. Kotona meillä ei juoda, ei minä eikä isänsä. Täysi-ikäinen iso sisarus saattaa joskus käydä kavereidensa kanssa baarissa mutta aivan kohtuudella hänkin juo. Pitää varmaan seuraavaksi kuulustella häntä että onko ostanut kuopukselle alkoholia kun en saanut irti että mistä ovat sitä kaverinsa kanssa saaneet. Kaveri jonka kanssa juo on myös kiltti perhetyttö, tai näin siis luulin. Olin aiemmin jo nähnyt jonkun tekstiviestin jonka mukaan on kovasti riehuttu kylällä viikonloppuna mutta silloin hän selitti sen parhain päin. No nyt näyttää siltä että totuus onkin aikamoinen kaikenlaisine sekoiluineen.

Tytöltä on nyt siitä asti ollut älypuhelin pois. Mietin että pakotanko hänet näyttämään kaikki someviestit siitä niin saan tietää kaiken. Arestiakin on ollut siitä asti. Itkettää tämä kauheus ja menetetty luottamus! Kertokaa mitä voin tehdä? Miten kannattaa rankaista ja miten rakennetaan luottamus uudestaan? Tytön kanssa oli aina läheiset ja hyvät välit ja häntäkin itkettää ja kaduttaa. Ainakin siltä näyttää mutta mistä tiedän näytteleekö vaan :( kaverin äidille ei ole vielä kerrottu, varmaan pitää, mutta tyttö itkee että sitten hänellä ei ole sitä ainoata hyvää kaveria enää. Koko viikko on mennyt ihan sokissa ja melkein nukkumatta.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä miksi aloitus on kerännyt tuommoisen määrän alapeukkuja?

Vierailija
2/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koko viikko on mennyt ihan sokissa ja melkein nukkumatta."

Miksi sä nyt noin raskaasti olet tuon asian ottanut? Ihan normaaliahan tuo on, että teinit läträä alkoholin kanssa, ei siitä pidä nyt kauheaa stressiä ottaa. Kaikenlaisia hysteerisiä vanhempia sitä onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika monet mun luokalla joivat jo 14-vuotiaana ja osasta tuli elämän koululaisia, osa pärjäsi hyvin, kaksi heistä on mm. opettajana ;-) Itse join ekan kännin 16-vuotiaana, ja 17-vuotiaana aloin käydä baareissa ja vetää koviakin kännejä. Joo ja kävin lukion, yliopiston, olen maisteri ja vakituisessa koulutustasi vastaavassa ammatissa, tavallinen perheenäiti. En nyt ihan hirveää showta tosta nostaisi.

Vierailija
4/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mua tässä nyt ahdistaa se valehtelu kuin itse juominen. Onko kellään mitään ajatusta siitä kannattaako kaverin äidille kertoa? Jos saa kuulla muuta kautta ja selviää etten ole kertonut vaikka olen tiennyt niin joudun vähän ikävään tilanteeseen. -ap

Vierailija
5/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kerta kun olen käyttänyt alkoholia oli rippijuhlan konfirmaatiossa. Aikuiset siis pakottivat. Sittemmin olen eronnut kirkosta. Olen siis 19v, enkä todellakaan sovi joukkoon, koska en käytä alkoholia. Meidän lukiossa ainakin näin...

Vierailija
6/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:44"]Saanko kysyä miksi aloitus on kerännyt tuommoisen määrän alapeukkuja?
[/quote]
minä ainakin alapeukutin siksi, että ap väittää heillä teinin kanssa olevan läheiset ja hyvät välit. silti jo 14v pystyy juomaan vanhempien tietämättä. jotain on nyt pielessä, missä rajat ja vastuu nuoresta.
Ps. te joiden mielestä on normaalia, että 14-15v juo, ei todellakaan ole normaalia!

Vierailija
7/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap on näin sekasin tästä "mullistavasta" uutisesta. Teinit juo, that's it.

Vierailija
8/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:18"]

Enemmän mua tässä nyt ahdistaa se valehtelu kuin itse juominen. Onko kellään mitään ajatusta siitä kannattaako kaverin äidille kertoa? Jos saa kuulla muuta kautta ja selviää etten ole kertonut vaikka olen tiennyt niin joudun vähän ikävään tilanteeseen. -ap

[/quote]

Kyllä minä ainakin kertoisin. On hyvä olla perillä lapsensa asioista, vaikka ne ikäviä olisivatkin, ja haluaisit varmaan itsekin, ettei sinulta salailtaisi tällaista asiaa? Voitte miettiä yhdessä, mitä voisitte tehdä ja syitä teinien käyttäytymiseen. Turha painia tuon kanssa yksin. Keksikää heille jotakin muuta ajanvietettä.

Vierailija
9/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:44"]Saanko kysyä miksi aloitus on kerännyt tuommoisen määrän alapeukkuja?
[/quote]
minä ainakin alapeukutin siksi, että ap väittää heillä teinin kanssa olevan läheiset ja hyvät välit. silti jo 14v pystyy juomaan vanhempien tietämättä. jotain on nyt pielessä, missä rajat ja vastuu nuoresta.
Ps. te joiden mielestä on normaalia, että 14-15v juo, ei todellakaan ole normaalia!
[/quote]

No niin läheiset välit, että lähipiirissä on ne huomioitu. Tyttö ei koskaan myöhästy kotiintuloajoista, kertoo aina missä on ja kenen kanssa, on vaikuttanut luotettavalta ja kiltiltä. Ei pukeudu provosoivasti tai ole mikään pissis. Mutta nähtävästi mua on vain vedätetty taitavasti. Enkä ole mikään eilisen teeren tyttö, työskentelen päihdealalla. Ei näytä suutarin lapsella olevan kenkiä.

Vierailija
10/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosisarukset tai muut nuoret täysi-ikäiset ostaa alaikäisille juomia. Muista myös että joidenkin alaikäisten vanhemmat ostaa juomia. Voi olla että kaverin vanhemmilta ovat saaneet juotavat.

Alkoholia myös varastetaan vanhempien kodeista, käydään baarikaapilla kun vanhemmat ovat poissa. Tyttäreni on kertonut jälkeenpäin näitä juttuja mitä teininä tekivät. Tässä tapauksessa kaverin isosisko osti juomat. Baarikaappiin olivat laittaneet vettä pulloihin varastamansa alkoholin verran.

Teineillä on konstinsa.

Vedä vähän henkeä ja käsittele asia ilman suurempaa tunnekuhua. Nuoret haluaa olla ryhmän mukana ja hölmöilevät myös ryhmässä.

Vierailija
11/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
12/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia teini-ikää, ei hyväksyttävää mutta normaalia. Minäkin pussikaljoittelin teininä, niinkuin myös kaikki kenet tunsin ja ihan järkeviä aikuisia meistä kasvoi.

Vierailija
13/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tilanne sinusta paranisi jos pakotat tyttäresi näyttämään kaikki some viestinsä. Aika kohtuutonta. Kenelläkään muulla ei ole oikeutta tyttäresi viesteihin kuin hänellä itsellään. Suurin osa teineistä aloittaa "juomisen" tai alkoholin maistelun aika lailla tuossa iässä. Et voi estää sitä. Eikä se isosisko välttämättä ole juomis ostanut, jos heillä on vanhempia kavereita tai joku tuntematonkin on voinut hakea kaupasta.

Vierailija
14/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin join ensimmäisen kerran kännit 14-vuotiaana ja nyt olen ihan normaali, alkoholia erittäin harvoin ja kohtuudella käyttävä kakskymppinen. Tosiasia on, että tyttäresi tulee juomaan oli tilanne mikä tahansa. Juomisen täyskieltäminen ja tyttären syyllistäminen ja rankaiseminen aiheuttaa vain skismaa välillenne ja pahimmassa tapauksessa saa tytön karkailemaan kotoa ja juomaan vihaisena kahta kauheammin. Parasta on, että keskustelette alkoholin käytöstä avoimesti ja sovitte tiettyjä sääntöjä tyttären alkoholinkäytölle. Esim. tytär kertoo sinulle minne on menossa juomaan ja soittaa muutaman kerran illassa olinpaikkansa ja seuransa & joku järkevä kotiintuloaika. Tärkeätä on myös keskustella alkoholin vaaroista (tytärtä syyllistämättä!) ja siitä, mikä on kohtuukäyttöä ja mikä taas liikaa. Parempi opettaa ja ohjata tytär oikealle tielle alkoholinkäytössä.

Vierailija
15/39 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi

Vierailija
16/39 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
17/39 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
18/39 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 23:23"]"Kansainvälisissä tutkimuksissa on osoitettu, että jos alkoholinkäyttö aloitetaan alle 14-vuotiaana, 40 % todennäköisyydellä kehittyy aikuisiän alkoholiongelmia. "

Lähde.

Että onnea vain jatkoon...
[/quote]

En oikein ymmärrä tuon loppuheiton tarkoitusta, paitsi tietty jos oli tarkoitus lyödä lyötyä?

Vierailija
19/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin hyvin samanlainen kuin APn teini. Eli kiltti, luotettava jne. Silti join. Mutta hyvät välit vanhempiin ja se niiden luottamus ainakin hillitsi mun touhuja. En halunnut pilata sitä kaikkea hyvää. Jospa näin on AP sinunkin tyttösi kohdalla. Vetäisin syvään henkeä, ja keskustelisin asiallisesti. Selkeesti mitään hirveän hälyttävää ei ole tapahtunut, jos kotona ei juomista ole huomattu, koulu sujuu jne.

Vielä en sotkisi toisen lapsen vanhempia, riskinä on, että lapsella menee sukset ristiin myös kaverin kanssa.

Vierailija
20/39 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join ensikännit aika pian sen jälkeen kuin täytin 14 ja olin kasilla. Tupakkaa aloin polttamaan jo satunnaisesti jo seiskalla ja ostin sitä joskus itsekin, 13-vuotiaana. Kavereitten kanssa oltiin kilttejä perhetyttöjä myös ja juotiin sentään likööreitä, viinaa tai viinejä. Konstit oli monet juominkien hankkimiseen. Kännättiin silloin tällöin, salaa vanhemmilta. Hauskaahan se oli, ja aika viatonta. Määrät olivat aika pieniä, mutta tottumattomana niistä tuli nopeasti hulppea nousuhumala, joka myös laski aika pian. Paljon enemmän ja vahvemmin join opiskeluaikoina. Kuitenkin aina olen pitänyt itsestäni ja tavaroistani huolta ja ystävistä myös. Nyt ollaan korkeakoulutettuja, monilla kavereilla jo perheet ja asuntolainat. Ei noista juomiskokeiluista kannata yöuniaan menettää, jos teini haluaa juoda, sehän juo. Vaikka sitten salaa. Ja mitä enemmän kiellät, sitä suurempi kiusaus uhmata kieltoa. Huolestuisin todella vasta sitten, jos juominen on viikottaista ja teini niin humalassa, että menettää täysin kontrollinsa. Keskustelkaa aiheesta rauhallisesti, älä tuomitse suorilta. Tärkeintä, että teinistä tulee järkevästi alkoholia käyttävä aikuinen, joka ymmärtää rajansa. Ja vaikka itsekin aloitin kasiluokkalaisena, niin nykyään kolmekymppisenä juon aika harvoin ja poltan vielä harvemmin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä