Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitseeko kotihoidossa/kotipalvelussa teititellä asiakkaita?

Vierailija
17.01.2015 |

Ahdistaa koska olen aivan kamala siinä ja se ei tosiaan tule luonnostaan.Edellisessä työharjoittelupaikassa (vanhainkoti) ei teititelty ollenkaan.Kysyin vielä työntekijöiltä niin sanoivat ettei ole tapana.Mites kotihoidossa yleensä?Tarvitseeko opiskelijan teititellä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntö on, että uutta tuttua ja varsinkin vanhempaa henkilöä teititellään. Itse kotihoidossa teitittelin alkuun, mutta sitten kun tutustui ihmiseen niin se jäi usein pois. Jotkut vanhemmat ihmisetkään eivät pidä teitittelystä, voithan kysyä onko ok jos sinutellaan?

Vierailija
2/4 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla ihmiskohtaista. On sellaisia, joille teitittely on luontevaa ja on sellaisia, joille ei. Teitittelyä voi myös kiertää erilaisilla passiivi-ilmauksilla, siis ei tarvi sanoa "otatteko tämän" kun voi sanoa "otetaanko tämä".

Mulle on myyjänä kehittynyt tuntuma, ketä teititellään ja ketä ei. Nuo, joita teititellään, teitittelevät myös minua kohteliaasti. Mutta niin kuin sanoin, niin ei se iästä riipu vaan mihin käytökseen on tottunut. Toki ei ole kohteliasta aina sekään, että sanoo ensitöikseen "mitäs sä haluut" tms. suoraa, jossa vielä suoraa sinuttelua.

Ehkä neuvoni on, että lähde siitä, että oletusarvo voi olla teitittely, anna toisen osapuolen tehdä aloite siitä, millä tavoin puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teititellään aina vanhempia ihmisiä. Ja asiakkaita. Jos tyyppi antaa luvan sinutella, niin sillä jatketaan. 

Vierailija
4/4 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai!! Jos joku pyytää sinuttelemaan, sitten eri asia.