Mitä eikö perus ruispalat ole täysjyvää?
Telkkarissa mainostetaan Vaasan tummaa ruispalaa ja mainitaan, että kyseessä on täysjyväruis. Eikö perus ruispalat sitten ole täysjyvää? Minua on huijattu! Tälleen kuluttajaa taas kustaan silmään, oon luullut koko ajan syöväni ihan oikeaa ruisleipää.
Kommentit (7)
En mä niistä täysjyväsistä tiedä, mutta real-leivän väitetään olevan 100% ruis. Reissumies on 75% ruis (loput vehnää), fazerin ruispuikulat muistaakseni 60% ja ruispalat 50%....
Mun mielestä olis aika olennaista, että ruisleipä olis ruista.
Tavallisissa Ruispaloissa on täysjyväruista 72 % leipään käytetystä viljasta. Leivontaan on käytetty lisäksi esim. vehnäjauhoja.
Vaasan jälkiuunipalat. Käytetystä viljasta 100% on täysjyvää. Kuten aiemmin hehkutin.
Etkö osaa lukea ainesosaluettelosta, että Ruispalat sisältävät "ruisleiväksi" aika paljon vehnäjauhoja?
Jälkiuunipalat on ainoa ruisleipä jodsa ainesosina käytetty vain vettä, jauhoja ja suolaa. Syön vaan niitä, masu menee rikki kaikista niistä tuotteista joissa kaikenmaailman lisäaineita.
Valtaosassa leipiä oli nimenä sitten ruis- tai kauraleipä, on usein enemmän vehnäjauhoja kuin mitään muuta tai kuten Vaasan täysjyväruispaloissa, rukiin lisäksi myös vehnää jauhoina ja vehnägluteenina yms.
Vaasan Ruispaloissa se ruis on täysjyvää, vehnä ei. Eli syömästäsi palasta, vain puolet on täysjyväruista, muu on valkoista vehnäjauhoa, perunahiutaletta, gluteenia, yms. Ja tämäkin lasketaan huom. "tummiin" leipiin.
Vain harvoja poikkeuksia on, esim. ruisleivistä Oululaisen jälkiuunileipä, se alkuperäinen ruisleipä reikineen on viljasta, joka on 100% täysjyväruista --- sen sijaan saman sarjaan jälkiuuniviipaleissa on jo vehnäjauhoja.
Uotilan maalaisruislimppu on 100% ruista. Fazerin Real samoin, tosin maltaat ohraa ym. Vaasan Taikaruis 100% täysjyväruista, mutta lisätty vehnägluteenia. Joitakin muita tummia leipiä on joissa on lisäksi täysjyväruista, joka on luomua, kuten Perheleipurien Luomuruislimppu.
Kauraleivät ovat yleensä vehnäleipää, jossa on pikkuisen kauraa lisänä. Ainoat leivät joissa vilja on 100% täysjyväkauraa ovat Perheleipurien Kaura 100 ja Uotilan Kultakaura (jossa tosin on perunahiutaletta) ja Vaasan 100% kaura. Tosin jokaisessa on hieman vehnää tai ruista (koska valmistetaan samalla linjalla kuin vehnäleivät, Vaasan leivässä ruista on käytetty alusjauhona) joten keliaakikolle eivät käy.
En tiedä. Kuitupitoisin ruisleipä on vaasan jälkiuunipala. Sitä syön.