Migreenistä tietäviä?
Itsellä alkanut migreeni tänä vuonna, kohtaukset vaihtelee.
Tänään alkoi kiristävä syke ohimoon alapuolella. Ehkä siinä korvan ja postiluukun välissä. Sykkii 4-10 kertaa 2-8min välein. Ei ole kivulias. Saman puolen silmä hieman vuotaa. Hölmö olo niinkuin aina migreenissä. Vain aivan hitunen päänsärkyä. Kestänyt nyt noin 4h.
Onko tämäkin nyt migreeniä vai mitä ihmettä?
Kommentit (65)
Melkein veikkaisin että liittyy tuohon nenän tukkoisuuteen, on ärsytystä poskionteloissa tai kolmoishermossa.
Vierailija kirjoitti:
Help! Voiko tämä olla jotain muuta? Nenä ollut kyllä tukossa flunssan jälkeen mutta ei sieltä ole enää räkää tullut. -ap
Kuulostaa migreeniltä. Migreemissä.monenlaiset oireet. Käy tutustumassa migreeniyhdistyksen sivuihin.
Vierailija kirjoitti:
Enkä muuten ihmettelisi mutta tosiaan tuli samanlainen sekava/epätodellinen olo niinkuin migreenissä. Ja on jatkunut jo tunteja. -ap
Migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Enkä muuten ihmettelisi mutta tosiaan tuli samanlainen sekava/epätodellinen olo niinkuin migreenissä. Ja on jatkunut jo tunteja. -ap
"Aivosumu" (brain fog), vai jotain erikoisempaa? "Aivosumu" voi johtua ihan siitä tulehduksellisuudestakin, hermoärtymys levinnyt pään alueella.
Vierailija kirjoitti:
Melkein veikkaisin että liittyy tuohon nenän tukkoisuuteen, on ärsytystä poskionteloissa tai kolmoishermossa.
Siihen liittyvä aura?
Hoida se niskajumi kuntoon. Älä nosta lainkaan sen puoleista kättä, jossa niskajumi on (toivottavasti ei molemmin puolin!) ja vältä käden nostamista missään määrin vielä monta tuntia sen jälkeen, kun niskakipua ei enää tunnu.
Aivosumuun tai sekavaan oloon saattaa auttaa lepo siihenkin, ja se että syöt vähän jotain. Makoilet ja katsot jotain hyvää dokkaria, tai mistä tykkäätkin. Parempaa vointia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä enemmän purentalihasten kireydeltä. Laitapas viinipullonkorkki hampaitten väliin ja rentouta leukasi.
Ne onkin kyllä kireät, mutta tuskin se voi aiheuttaa tuota sekavuutta?
Kun mun purenta- ja niskalihakset on jumissa, mun pää on ihan pökkelö ja olen pari kertaa pyörtynytkin.
Toki saattaa olla migreeniä, mutta tuossa ajassa useimmiten kyllä ne muutkin tyypilliset oireet tulee.
Kyselin siitä sykkivän tunteen ilmenemisalueesta tarkemmin, koska ajattelin korvakäytävää (-> pulsatile tinnitus). Mutta tuo sykkivän tunteen rytmisyys ja pitkäkestoisuus... osoittaa melkoista paikallista ärtymistä, ellei kyse sitten ole "hallusiaantiosta." Auraa ta ei, selvästä tai epäselvästä syystä; eihän kukaan edes tiedä, mitä aura on! Voisiko kyseessä olla lievä liimakorva (https://www.duodecimlehti.fi/duo60258), johon kehosi migreenitaipumuksesi reagoi? Tai ihan vaikku, jos se on nyt kehosi mielestä "piste i:n päälle" ärtyä. Jos havaitset kuulon aleneman, tai tuntuu että korva on välillä tukossa, voit varata ajan että joku katsoo, tarvitaanko korvapesu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä enemmän purentalihasten kireydeltä. Laitapas viinipullonkorkki hampaitten väliin ja rentouta leukasi.
Kun mun purenta- ja niskalihakset on jumissa, mun pää on ihan pökkelö ja olen pari kertaa pyörtynytkin.
Toki saattaa olla migreeniä, mutta tuossa ajassa useimmiten kyllä ne muutkin tyypilliset oireet tulee.
Pään alue on kyllä sellainen, että siellä vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Miksi jonkun purentalihakset jumiutuvat? -eri
Ap, mitä kaikkea lääkäri sulki pois, voidakseen tehdä diagnoosin migreenistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on selkeästi siitä, että puren yöllä hampaita yhteen todella voimakkaasti. Kiskoja en oppinut käyttämään. Ja niskanseudun jännitys kiristää myös purentalihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on selkeästi siitä, että puren yöllä hampaita yhteen todella voimakkaasti. Kiskoja en oppinut käyttämään. Ja niskanseudun jännitys kiristää myös purentalihaksia.
Aa. Olen kuullut kyllä... Jatkuuko sama taipumus päivälläkin? Vai ovatko lihakseet vain "hapoilla," tehtyään yöllä liian paljon staattista työtä?
- "Suu auki! Täältä tulee lentokone! Brrmm..."
- [kiristää hampaita. Varmuuden vuoksi yölläkin.]
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä kaikkea lääkäri sulki pois, voidakseen tehdä diagnoosin migreenistä?
Niin moni seikka voi johtaa samoihin oireisiin kuin migreeni. Eikä migreeni suojaa niiltä muilta seikoilta.
Siksi on ihan hyvä olla kuulolla siitä, mitä kehossa tapahtuu, eikä vain olettaa asioita... kipeänä voi olla jotain poikkeavaa, mutta jos muutokset jatkuvat, on ihan järkevää kysyä mikä ne aiheuttaa.
Voiko tuo mahdollinen poskionteloärsytys olla jotain mitä pitäisi hoitaa?
Voiko kolmoishermo oireilla näin vähänlaisesti? Kävin ulkona jossa tuntui että sykähdykset tulivat useammin.
-ap
Ennen migreeni diagnoosia pää kuvattiin. Oireina puutumiset, päänsärky, tajunnantason laskut, silmäoireet, käsi lakkasi toimimasta. Nykyään kohtaukset voi olla mitä vaan: näköaura, deja vu, huimaus, särky, silmäkipu, valonarkuus, tyhmä olo jne
Ap
Käytätkö kipulääkkeitä? Suosittelen jättämään ne päiväksi tai pariksi pois - jotta voisit varmistua siitä, ettet ärsytä niskaa yhtään. Ärsytys, jolle niskajumi on herkistynyt, SAATTAA kanavoitua auraksi. Niskaan lepoa! Pahimpaan kipuun lyhytkestoinen kylmähoito; muuten lämpöä, vain lämpö parantaa (nopeuttaa aineenvaihduntaa; nopeuttaa paranemista).