Tulkaapas nyt kesähelteestä valittajat takaisin!
Onko tää muka parempi sää kuin se joka meitä pari kuukautta sitten helli?
Kommentit (35)
Kyllä. Rakastan talvea ja se tuntuu sopivan minulle myös fyysisesti erinomaisesti. Minulle kelpaavat sekä kovat pakkaset (itse asiassa kaikkein mieluiten ulkoilen noin 20 asteen pakkasilla) että leudompi sää ja lumimyrskyt. Pitkistä lumettomista jaksoista en pidä ja niistä saatan hiukan valittaakin.
Miksi ihmisten on niin vaikea ymmärtää, että meitä on erilaisia, niin makumieltymysten kuin ihan fyysisten ominaisuuksienkin suhteen? Vaikka minä pakkasia rakastankin, ymmärrän, että kaikki eivät pidä pakkasista ja että esimerkiksi astmaatikoille ne voivat olla todella kova pala. Toisaalta on myös meitä, joiden mielestä pitkissä hellejaksoissa ei ole mitään erityisen mukavaa, päin vastoin olo on koko ajan huono eikä oikein mitään pysty tekemään. Itselleni talvi on ihanan aktiivisuuden aikaa.
Ihan hyvähän on. Kotona tarkenee, kun on muutamat villasukat ja pari villapaitaa päällä. Ulkona ei kovin paljon tarvitse olla, niin kyllä sen hetken kestän. Valoakin on jo tullut lisää. Kesähelteellä mun kodissa on kuukauden ajan +35 astetta. Lämpöä ei pysty pakenemaan mitenkään. Talvella voi pukea enemmän.
Jokainen päivä on parempi kuin yli 30c.
Olisiko mitenkään mahdollista ja sallittua, että pitäisi mukavista säistä? Leuto mutta silti talvinen talvi, lämmin kesä. Miksi nämä keskustelut aina käydään siitä, onko kauhea pakkanen parempi kuin kauhea helle? En pidä kummastakaan.
Tämä on hienoa aikaa. Jos ulkona on kylmä, siitä selviää helposti pukemalla tarpeeksi vaatetta ylle. Helppo hengittää, helppo tehdä töitä, helppo viettää vapaa-aikaa, helppo nukkua. Kesän tukalasta helteestä taas ei pääse pakoon mitenkään. Kun olet jo riisunut kaikki vaatteesi ja yhä vaan pyörryttää ja oksettaa, mitä sitten teet? Mulle "kesän" synonyymi on "migreeniputki".
Minä en tykkää helteestä enkä kylmästä. Nyt on hyvä talvikeli, kun on vain -2 pakkasta ja luntakaan ei sada. +22 ja -5 on se väli missä minä en valita
On parempi. Nyt on talvi, ihan talven mukainen sää siis.
P.S. Helle ei "helli" sairaita ja huonokuntoisia tai niitä jotka tekee raskasta ruumiillista työtä.
Niin ajatella, jokaiseen vuodenaikaan liittyy hyviä ja huonoja asioita eikä säätä pysty valitsemaan mieleisekseen. Pitäisköhän aikuisten ihmisten jo sopeutua asiaan ja lakata valittamasta säästä maassa jossa ei ole esim tornadoja.
Talvea pitää pakosta sietää, yhtä helvettiä pakkaset. Kesää voi rakastaa, hellettä ihanampa ei olekaan, +30, tyyni ja aurinkoinen, mikä sen hienompaa?
Mahdatteko olla kaikki läskejä, silloin en ihmettele jos lämpö ei sovi, onhan kylmissä vesissä uivilla hylkeisiin kuuluvilla eläimilläkin läskia nahan alla kauheat määrät.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:37"]
Talvea pitää pakosta sietää, yhtä helvettiä pakkaset. Kesää voi rakastaa, hellettä ihanampa ei olekaan, +30, tyyni ja aurinkoinen, mikä sen hienompaa?
Mahdatteko olla kaikki läskejä, silloin en ihmettele jos lämpö ei sovi, onhan kylmissä vesissä uivilla hylkeisiin kuuluvilla eläimilläkin läskia nahan alla kauheat määrät.
[/quote]
Muuta päiväntasajalle. Me muut ei enää paljoa pohjoisemmas päästä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:47"]
[/quote]
Muuta päiväntasajalle. Me muut ei enää paljoa pohjoisemmas päästä.
[/quote]
Pohjois-Suomestakin on vielä pitkä matka pohjoiseen, kylmiä ja kylmempiä alueita on paljon, menkää valittajat sinne missä on oikeasti kesälläkin kylmää, arktiset alueet on teitä varten.
[/quote]Vanhat ihmiset, sairaat, raskasta työtä tekevät yms. Kummallista etteivät hirveästi helteistä piittaa.
Sinulla on hirveän itsekäs ajattelutapa.
Ongelma on se, että talveen on mahdollista sopeutua. Kun pukeutuu oikein, ei ole kylmä. Kun panee kenkiin liukuesteet ja autoon nastarenkaat, ei liukastele.
Kesään taas on mahdotonta sopeutua, sillä ei ole keinoa estää hellettä tunkeutumasta joka paikkaan. Monien suomalaisten geeniperimä on pohjoisena kansana sellainen, että elimistö ei yksinkertaisesti kestä kuumuutta. Siksi kesällä on ulkona paha olla ja sisällä paha olla. Pahinta on ehkä se, että kuumuus estää nukkumisen.
Olkaa onnellisia te, jotka sitä hellettä kestätte. Mutta yrittäkää edes ymmärtää meitä, joilla kuumuus on ihan sietämätöntä.
Ehdottomasti mieluummin tällainen sää kuin tappohelteet ♥
-helsinkiläinen
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:34"]
Talvikeleistä selviää oikealla pukeutumisella, helteestä ilmalämpöpumpulla. Jälkimmäinen oli järkyttävän kallis, toivottavasti siitä on apua ensi kesänä. Vähemmän minua nämä talvisäät ovat ahdistaneet kuin viimekesäinen helle.
[/quote]
Minulla on ollut ilmalämpöpumppu vuoden verran, ja jos asia on minusta kiinni, en ikinä tule asumaan missään ilman pumppua. Kesät talvet on juuri sellainen lämpötila kuin itse haluaa. Sähkölasku on kokonaisuudessaan laskenut puoleen (yksilöllinen juttu) eikä kesälläkään mene niin paljon kuin luulisi, koska pumppua ei tarvitse pitää viilentämässä koko aikaa, ja jo tieto siitä, että viilennystä on saatavilla, auttaa kestämään sekä ulkona että sisällä.
Ennen pumpun hankintaa yritin kaikenlaisia viilennyskeinoja, mutta ihoni ei kestä jatkuvaa tuuletusta eikä kovin monta viileää suihkua päivässä. Mikään vippaskonsti ei toiminut, ja minä kokeilin kaikkia paitsi lakanan kastelemista kylmällä vedellä ja sen alla nukkumista. Jo ajatus jonkin ajan jälkeen koittavasta olosta märässä, kuumassa sängyssä on näin räntäsateessakin karmaiseva.
Niin, ja alkuperäiseen aiheeseen: syksy ja kevät ovat parhaat vuodenajat. Talvessa inhoan jäätä ja liukastumisvaaraa ja kesässä ihan kaikkea.