Mihin penkkiin menet istumaan bussissa, jos saat täysin valita?
Esim. ihan tyhjä bussi.
Minä menen aina keskiovien jälkimmäiseen penkkiin, joko siihen heti seuraavaan tai sitä seuraavaan, riippuu vähän kuinka alhaalla penkki on. Ja ikkunan viereen, kassi syliin eli tilaa on vieruskaverillekin :)
Kommentit (25)
Heti ensimmäinen penkkirivi oikealla puolella, käytävän puoleinen penkki.
Menen stadin bussissa vammaispaikalle, jos siinä ei istu jo joku nuori ja terve.
Tarkoitan sitä paikkaa, jossa on kaksi penkkiä vastakkain ja sellainen tanko keskellä, siihen on vammojen takia paras istua ja pääsen paremmin ylös. Mutta en voi istua selkä menosuuntaan, joten vain kaksi istuinta kelpaa. Paikka on myös aika lähellä etuovea, joten ei tarvitse kaatumisen uhalla seikkailla käytävällä, kun kuski jo kaasuttaa pois pysäkiltä.
En mielelläni istu käytävän puolelle, koska nykyään ihmiset ovat todella välinpitämättömiä ja tunkevat ja tönivät, joten ei ole aina kiva kulkea ruuhkabusseissa. Usein käytävänpuoleisessa käsivarressani ja reidessä on mustelmia, kun ihmiset takovat laukuillaan ja kyynärpäillään.
Toivon todella että opittaisiin kulkemaan niin että otetaan kaikki huomioon. Isot painavat reput pitää ottaa käteen bussiin tai metroon tullessa ja pidetään matkan aikana sylissä (istuessa) tai jalkojen välissä (seistessä), eikä heiluta reppu selässä liikkuvassa liikkennevälineessä. Omakin tasapaino on parempi kun ei selässä ole ylipainoa.
Riippuu bussista. Yleensä edestä päin 4-5 penkki, jos pitkän matkan bussi. Paikallisbussissa mieluiten sellainen, missä ei ole ketään vastapäätä, jos mahdollista.
Jos on hiljainen aika, niin menen niille penkeille, jotka ovat etuosan taimmaisina, juuri ennen keskiovia. Jos taas tiedän, että pysäkin päästä tulee iso joukko vanhuksia kyytiin, niin sitten takaosan penkeistä joko toinen penkkirivi keskiosasta laskien tai jokin penkki takaoven läheltä. Eka penkkirivi keskiovesta olisi muuten kiva, mutta siihen tulee usein jonkun lastenvaunuilla matkustavan lapsi istumaan viereen.
Joissain matalalattiaisissa paikallisbusseissa on takarenkaan kohdalla paikkarivi, jossa on sen renkaan takia korkeampi kohta lattiassa. Menen yleensä sille paikalle, koska olen lyhyt ja minua paikan ahtaus ei haittaa. Huomaa selvästi, että jonkun pitkäkoipisen on hankala istua siinä jos siihen joutuvat.