Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi aamuyön unettomuuteen?

Vierailija
04.11.2021 |

Herään kahden kolmen maissa enkä saa enää unta uudelleen. Pyörin sängyssä, keho selvästi käy ylikierroksilla estäen nukahtamisen. Saatan valvoa loppuyön saamatta unta vaikka makaan pimeässä ja yritän tehdä hengitysharjoutuksia ja rentoutusharjoituksia. Tämä on aivan kamalaa, päivät menee väsyneessä sumussa. Mikä ihme tähän auttaa? Melatoniinia olen popsinut huomaamatta mitään vaikutusta uneen. Imovanea ja mirtatsapiinia kokeillut myös mutta molemmista tulee karsea olo seuraavaan päivään niin en pysty käyttämään.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt mitään toimivaa keinoa tuohon valvomiseen. On kamalaa ja kammottavaa, mutta mikään ei auta. Mirtatsapiinia syön kerran, jos takana on pitkä pätkä tuollaista aamuyöllä heräämistä ja valvomista, mutta jatkuvasti en pysty sitä syömään. 

Onneksi itselläni menee vähän kausissa eli välillä nukun muutaman kuukauden hyvin ja sitten esimerkiksi kolme kuukautta huonompaa ajanjaksoa. 

Vierailija
2/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistamon Ilta-magnesium auttoi itsellä huonoihin ja katkonaisiin uniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on auttanut yksinkertainen lehdestä löytämäni ohje: jos heräät keskellä yötä etkä nukahda heti, käännä tyyny jalkopäätyyn ja mene nukkumaan sinne. Uni tulee yleensä heti. Ennen vanhaan siirryin sohvalle, mutta mukavampi se omassa sängyssä nukkua.

Vierailija
4/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

uniapnea tutkittu?

Vierailija
5/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko stressiä? Itsellänikin on välillä tuota samaa, pahimmillaan herään kahden aikoihin enkä enää nuku ollenkaan koko yönä. Parempina öinä valvon tunnin-pari ja nukahdan uudestaan. Aina jos töissä on kamalaa kiirettä tai on jotain isompia ongelmia töissä tai elämässä muutenkin, niin uniongelmia alkaa tulla. Välillä nukun onneksi hyvinkin.

Vierailija
6/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko stressiä? Itsellänikin on välillä tuota samaa, pahimmillaan herään kahden aikoihin enkä enää nuku ollenkaan koko yönä. Parempina öinä valvon tunnin-pari ja nukahdan uudestaan. Aina jos töissä on kamalaa kiirettä tai on jotain isompia ongelmia töissä tai elämässä muutenkin, niin uniongelmia alkaa tulla. Välillä nukun onneksi hyvinkin.

On stressiä, stressaava elämäntilanne johon ei kuitenkaan helpotusta näköpiirissä. Yritän kyllä vähentää stressiä ulkoilemalla, tekemällä mukavia asioita jne mutta itse stressinaiheita ei nyt pysty poistamaan. Ap

Vierailija
7/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siemenneste auttaa moneen vaivaan.

Vierailija
8/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, luulin tätä omaksi aloituksekseni. En tosin ole käyttänyt lääkkeitä unettomuuteen, aloitus on muuten kuin omaltä näppäimistöltäni. 

Kärsin edelleen aamuyön unettomuudesta ja olen löytänyt näistä alla olevista apua sen verran, että en enää ole kriisitilanteessa: 

- estrogeenikorvaushoito, ei tietenkään käy kuin esivaihdevuotisille tai vaihdevuotisille naisille. Pelkästään tämä rauhoitti yöt. 

- orionin pitkävaikutteinen melatoniini. Tätä otan nykyään yhden tabletin ennen nukkumaanmenoa ja vaikka yhä herään aamuyöllä niin uni tulee nopeasti uudelleen.

- ehdoton kännykkäkielto sängyssä ja ennen nukkumaanmenoa.

- novanight ja lunixen, kumpikin auttoi jonkun verran, mutta ovat aika kalliita ratkaisuja, joten en ole käyttänyt kovin pitkään. 

Vierailija
9/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siemenneste auttaa moneen vaivaan.

Löytyykö kaupan kylmähyllystä, tukusta monipakkauksina vai mistä?

Vierailija
10/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta ferritiini ja d-vitamiiniarvot! Mä olen kärsinyt aamuyön unettomuudesta jo vuosia. Sydämen tykytykset myös riesana. Ferritiiniarvo oli 9, d-vit 39. Aloin syömään rautalisää ja d-vitskua reilummin. Meni kuukausi ja aloin nukkumaan paremmin ja rytmihäiriöt poistuivat. En mä vieläkään täydellisesti nuku mutta huomattavasti paremmin. Ps. Stressi voi laskea ferritiiniarvoja rajustikin.

Vierailija
11/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas nukuttaa illasta huonosti, mutta nukkuisin kyllä sitten aamuyöstä puolillepäivin syvässä unessa :/

3- vuorotyö taisi sekoittaa unirytmini pysyvästi pilalle vaikka en enää ole edes töissä ollenkaan.

Vierailija
12/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjan kuuntelu voi auttaa tai tuo edellä mainittu nukkumapaikan vaihtaminen, jos se on mahdollista.

Tai lukeminen.

Minä käyn usein juomassa vähän vettä, vaihdan nukkumapaikkaa ja menen omaan henkiseen turvapaikkaani ja alan laskea hengitystahtia. Käytän kaavaa 4 sisään, 2 pidätys ja 7 ulos. Katselen samalla kuinka tuuli vie mennessään kaikki ikävät asiat ja ihmiset.

Vierailija
13/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, luulin tätä omaksi aloituksekseni. En tosin ole käyttänyt lääkkeitä unettomuuteen, aloitus on muuten kuin omaltä näppäimistöltäni. 

Kärsin edelleen aamuyön unettomuudesta ja olen löytänyt näistä alla olevista apua sen verran, että en enää ole kriisitilanteessa: 

- estrogeenikorvaushoito, ei tietenkään käy kuin esivaihdevuotisille tai vaihdevuotisille naisille. Pelkästään tämä rauhoitti yöt. 

- orionin pitkävaikutteinen melatoniini. Tätä otan nykyään yhden tabletin ennen nukkumaanmenoa ja vaikka yhä herään aamuyöllä niin uni tulee nopeasti uudelleen.

- ehdoton kännykkäkielto sängyssä ja ennen nukkumaanmenoa.

- novanight ja lunixen, kumpikin auttoi jonkun verran, mutta ovat aika kalliita ratkaisuja, joten en ole käyttänyt kovin pitkään. 

Tähän vielä lisäisin, että jos ap on yli nelikymppinen nainen niin epäilisin esivaihdevuosien haittaavan unta. Minäkin kävin lääkärissä useamman kerran ja aina ehdotettiin unettomuuden syyksi stressiä tai masennusta, ja tarjottiin jopa masennuslääkkeitä. Stressiä välillä olikin, joten syytin unettomuudesta sitä.

Masentunut en kuitenkaan ole ollut ja sen takia aloin googlailla muita vaihtoehtoja sekä törmäsin netissä että täällä av-palstalla vaihdevuosien unettomuuteen. Viikon sisällä sain gynekologin ajan ja sieltä estrogeenikorvaushoidon, joka pelasti elämäni. Paitsi että saan nukuttua niin olen muutenkin aktiivisempi ja virkeämpi, ja omituinen aivosumu on poistunut. Minulla kuitenkin kuukautiset vielä tulee säännöllisesti niin en ensimmäisenä tajunnut epäillä esivaihdevuosia.

Vierailija
14/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkävaikutteinen 1,9 mg melatoniini.

Vierailija
15/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi kun luovuin kofeiinista lähes kokonaan. Kofeiinia vain aamuisin eikä mitään puolenpäivän jälkeen.

Yöllä heräämisen jälkeiseen nukahtamiseen on auttanut jostain lukemani vinkki siitä että toistelee samaa, merkityksetöntä sanaa (itselläni "että") päässään rauhalliseen tahtiin mutta jatkuvasti, vain noin sekunnin tauko välissä. Tarkoitus estää se että kaikki ajatukset alkavat laukata villisti päässä kuten itselleni aina käy kun herään öisin ja yritän nukahtaa uudelleen. Tuo kikka on oikeasti toiminut ja nukahdan uudelleen varsin pian.

Vierailija
16/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä paremmin pystyt pitämään ma-su samaa unirytmiä, sen parempi. Kokeile mennä nukkumaan esim. joka ilta kello 21-22 välillä, ei aikaisemmin, ei myöhemmin ja katso korjaantuuko kahdessa viikossa? Usein uniongelmat johtuvat epäsäännöllisestä unirytmistä, mutta toki taustalla voi olla paljon muutakin.

Vierailija
17/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistamon myyntiedustaja paikalla?

Vierailija
18/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ajatukset pyörineet haitallisesti päässä estäen nukahtamisen, mutta pääsen uneen melko pian jos laitan äänikirjan päälle. Ihan sama minkä. Ilmeisesti vaikuttaa aivoihin suosiollisesti ja ajatukset rauhoittuu.

Olen käyttänyt tätä keinoa jo monet vuodet, en tarvi mitään lääkitystä.

Vierailija
19/19 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tekee juuri samaa heräämistä n kahden aikaan. Pistän areenasta toivotut eli vanhoja suomalaisia sarjoja pyörimään. Uni tulee usein helposti. Herääminen johtuu kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. On kierrokset päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä