Hammasta purren. Jalka niin kipeä. Nivelrikon alkua todettu pari vuotta sitten polvessa
Ei ole yöllä kipeä, paitsi viime yönä. Eiköhän tämä ohi mene parissa päivässä.
Muita?
Kommentit (21)
Polven nivelrikko ei parane itsestään, ainoastaan pahenee ajan myötä. Ainoa hoitokeino on polvinivelien vaihto.
Korjausleikkauksiin pääsy on huonoa . Rokottamattomat pilasivat ja terrorisoivat , että hoitoja ei saa , eikä varsinkaan kiireettöömiä .
Vierailija kirjoitti:
MIstä syystä se on alkanut? liikaa urheilua vai liikaa painoa?
Vai muu?
Liikaa töitä ja perintötekijät.
ap
Vierailija kirjoitti:
Korjausleikkauksiin pääsy on huonoa . Rokottamattomat pilasivat ja terrorisoivat , että hoitoja ei saa , eikä varsinkaan kiireettöömiä .
En haluakaan vielä leikkaukseen. Käsittääkseni vasta sitten kun yökipu on jatkuvaa. Nyt jostain syystä ärtyi. Ei saisi tehdä oikein äkkinäisiä liikkeitä ja touhottaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai muu?
Liikaa töitä ja perintötekijät.
ap
Tai ei voi sanoa, että liikaa töitä. Ihan normaalisti ruumiillista työtä.
ap.
Nyt kannattaa oikeasti antaa polvelle lepoa, mutta myös hyvää liikuntaa. Oletko tietoinen polviniveliä vahvistavista voimisteluliikkeistä? Harjoita niitä päivittäin, ennen kuin on liian myöhäistä. Helpommalla pääsee ennaltaehkäisyssä, kuin jo vaurioituneen parantamisessa ennalleen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa oikeasti antaa polvelle lepoa, mutta myös hyvää liikuntaa. Oletko tietoinen polviniveliä vahvistavista voimisteluliikkeistä? Harjoita niitä päivittäin, ennen kuin on liian myöhäistä. Helpommalla pääsee ennaltaehkäisyssä, kuin jo vaurioituneen parantamisessa ennalleen.
Ainoa toimiva "lääke" on liikkuvuusharjoitukset ja ympäröivien lihasten vahvistaminen.
Polvitukiside. Kai sulla on sellainen. Se auttaa kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa toimiva "lääke" on liikkuvuusharjoitukset ja ympäröivien lihasten vahvistaminen.
Niin?..Sama asia
Minulla on ollut jo viikon toinen koipi niin kipee että kävely tuskaa. Nämä mun jalkakivut tulee ja menee, mutta vsikeuttaa kyllä elämää.
Kortisonipiikki auttaisi, kerran on laitettu.
Valitettavasti rikko etenee omaa tahtiaan. Olen sinnitellyt moninivelrikon kanssa vuositolkulla. Polveen oli jo leikkauspäivä varattu , mutta pelko oli niin kova, että sain laihdutettua 10 kg ja peruin leikkauksen. Nyt nilkutan taas . Ihan hirveät vihlovat kivut nivelissä ja kipulääkkeitä menee niin, että vatsa on aina ihan sekaisin. Tulen kohta hulluksi. Pakko kai on mennä leikkauspöydälle.
Minulla oli jo 18-vuotiaana, johtuen liikarasituksesta ja vammautumisesta, mutta olen selvinnyt 50 vuotiaaksi ilman leikkausta. Toistaiseksi viimeisen kerran polveani on tutkittu noin n 35 vuotiaana, kun kivut lisääntyivät, mutta ortopedi sanoi, että keinoniveltä ei kannattaisi laittaa vielä siinä iässä, jos vain selviää ilman. Sitten kun en selviä, voin palata. Laittoi lähetteen fysioterapiaan, josta sain lihaskuntoharjoitteluohjeita. Tein niitä aikani, mutta sitten aloin kasvattaa lihaksia muulla liikunnalla. Paino on pakko pitää normaalina polvienkin vuoksi.
Tälläkään hetkellä en tarvitse keinoniveltä. Ei ole jatkuvia kipuja eli tilanne on parempi kuin 18 v tai 35 v iässä. Kävelen 5 km tai pyöräilen 30 km melkein joka päivä. Uiminen ei sopinut polvelle. Heiluttelin jalkoja niin rentoina, että nivelväli rasittui. Pyöräily sopii parhaiten, voisin ajaa vaikka 100 km ja sillä saa kasvatettua lihaksiakin. 10 km kävely joka päivä voisi rasittaa liikaa, joten säästän polviani pyöräilemällä enimmät matkat. Hölkkään vain vähän, alle kilometrin, jos tekee mieli ja lopetan, jos tuntuu polvessa.
Todettu on 2015. Kipuläkettä tarvittaessa reseptillä. Reseptivapana glucosamin( äyriäisalergia-ostan kasvisperäisenä) Todettu vasen polvi pahempi. Syykö siellä mennyt polveen kierukka rikki.Niitä ei julkinen sektori leikka ainakan vanhoilla,kerran on keski kierukka leikattu nuorena.Kosteat säät särkyt niinkarseat. Että ajatelee,kirvellä olisi töitä! Koko polvi pois.Periksi ei aneta kipuun. Kävelykeppi on eteinen,jota tarvitaessa voin käyttä.Joka päivä kävelen noin 10km lenkin ja alku iltaa 1h. lenkin.Kipun lääke on kuitenkin liiku. Käyn myös kerran viikossa 1h. joku liikunta muoto sisä salilla.Periksi en anna, kosteilla sateislla päivillä ,väliin tulee itku. Lähden silti ulos kävelee.Yksi kun asuu ysinäisenä. Seinät kaatuisi päälle ja sekoisi koti särkyihin. Hiihidin ja luistelin viime talvi kuitenkin,ekan kerran 30 vuoteen. Niin teen tämäkin talvi. Sempajia ladut oli ihmisiä. Ennenkaikea sanoivat: Hyvä sinulla on vanhat sukset,monot ja siteet. Pysyt tasapainossa niiden kanssa.Nykyaikaislla suksilla ja monoilla et pysyisi. Aina on siis ulkona tuntemattomia semppajia.Kantaa kauas ja jaksaa yritää.Ei anna kivulle valtaa. Parhaat ystävät kuoli korona aika,mutta ei koronaan. Usia ystäviä vaikea saada.Katuu sihen eivät liiku.Lisäksi olen aamun virkku illan torkku. Iso syy seksin. Joten yksin ollan elämäni kaliolla, Mutta onelisinena,voitan kipuni lähden ulos säällä kuin säällä läpi vuoden aikojen.( ps,niitä joita ärsytää teksti virheeni, kansakoulussa ei olut lukihäiröiselle tuki opetus: Anteksi virheni)
Vierailija kirjoitti:
Polvitukiside. Kai sulla on sellainen. Se auttaa kipuun.
Etsin juuri jotain tukisiteitä. Tai ylipäätään jotain "kireämpiä" vaatteita jaloille, jotenkin kaipaisi jaloille jotain tukea ja lämpöä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jo 18-vuotiaana, johtuen liikarasituksesta ja vammautumisesta, mutta olen selvinnyt 50 vuotiaaksi ilman leikkausta. Toistaiseksi viimeisen kerran polveani on tutkittu noin n 35 vuotiaana, kun kivut lisääntyivät, mutta ortopedi sanoi, että keinoniveltä ei kannattaisi laittaa vielä siinä iässä, jos vain selviää ilman. Sitten kun en selviä, voin palata. Laittoi lähetteen fysioterapiaan, josta sain lihaskuntoharjoitteluohjeita. Tein niitä aikani, mutta sitten aloin kasvattaa lihaksia muulla liikunnalla. Paino on pakko pitää normaalina polvienkin vuoksi.
Tälläkään hetkellä en tarvitse keinoniveltä. Ei ole jatkuvia kipuja eli tilanne on parempi kuin 18 v tai 35 v iässä. Kävelen 5 km tai pyöräilen 30 km melkein joka päivä. Uiminen ei sopinut polvelle. Heiluttelin jalkoja niin rentoina, että nivelväli rasittui. Pyöräily sopii parhaiten, voisin ajaa vaikka 100 km ja sillä saa kasvatettua lihaksiakin. 10 km kävely joka päivä voisi rasittaa liikaa, joten säästän polviani pyöräilemällä enimmät matkat. Hölkkään vain vähän, alle kilometrin, jos tekee mieli ja lopetan, jos tuntuu polvessa.
Marjassa ja sienessä olen käynyt. Samoin puutarhahommia. Esim. lapion terän painaminen maahan kuitenkin ehdottomasti kiellettyjen listalla. Samoin "kivien potkiminen"(sivuttaisliike) missään muodossa. Lonkka ei kestä. Ei puhettakaan että juoksisi tai kävelisi kovempaa tahtia. Kaikenlainen hyppiminen ja jalan/jalkojen törmäyttäminen ei tule kysymykseen. Pyöräilyä/ uintia en ole kokeillut.
ap
onhan meitä kirjoitti:
Polven nivelrikko ei parane itsestään, ainoastaan pahenee ajan myötä. Ainoa hoitokeino on polvinivelien vaihto.
Ainoa hoito on tosiaan polvinivelen vaihto, mutta sitä ei kannata tehdä kovin nuorena. Tarkoitus on, että keinonivel kestää loppuelämän tai edes toinen vaihdettu nivel kestäisi. Kannattaa pysyä normaalipainossa, huolehtia mahdollisimman hyvistä jalkojen linjauksista, kengistä ja lihaskunnosta.
Minulla on pyöräily ollut sopiva liikuntamuoto, jolla kivut ovat helpottuneet, jopa pysyneet poissa. Ei siis koko aikaa pahene, vaan riippuu siitäkin miten polviaan käyttää, niitä kannattaa liikuttaa, niin voi kohentuakin. Olen diagnoosin jälkeen selvinnyt 20 v vähemmillä kivuilla kuin nuorempana, mutta tämä on vaatinut tarkkoja elintapoja, normaalipainoa ja päivittäistä liikuntaa ilman, että olen kuormittanut polvia liikaa tai astellut jalat pahenevasti vinossa. Monella lihavalla on esim pihtipolvet läskien seurauksena ja se ei vain käy! Korjatkaa asentonne niinkuin minä tein! Toivottavasti en tarvitse leikkausta pitkään aikaan. Pyöräilen helposti kymmeniä kilometrejä ilman kipua ja kävelen ainakin 5 km. Pyöräilyssä liike on lääkettä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluakaan vielä leikkaukseen. Käsittääkseni vasta sitten kun yökipu on jatkuvaa. Nyt jostain syystä ärtyi. Ei saisi tehdä oikein äkkinäisiä liikkeitä ja touhottaa.
ap
Minulle vaihdettiin lonkantekonivel kaksi vuotta sitten nivelrikon takia. Onpas muuten mukavaa kun kivut hävisivät kuin taivaantuuliin. Voin sanoa että, ennen leikkausta kivut tulevat niin koviksi, ettei mikään kolmiolääke enää tehoa, ei pysty kävelemään, nukkumaan, istumaan eikä seisomaan. Joten onnea vaan kestämiseen kivun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
onhan meitä kirjoitti:
Ainoa hoito on tosiaan polvinivelen vaihto, mutta sitä ei kannata tehdä kovin nuorena. Tarkoitus on, että keinonivel kestää loppuelämän tai edes toinen vaihdettu nivel kestäisi. Kannattaa pysyä normaalipainossa, huolehtia mahdollisimman hyvistä jalkojen linjauksista, kengistä ja lihaskunnosta.
Minulla on pyöräily ollut sopiva liikuntamuoto, jolla kivut ovat helpottuneet, jopa pysyneet poissa. Ei siis koko aikaa pahene, vaan riippuu siitäkin miten polviaan käyttää, niitä kannattaa liikuttaa, niin voi kohentuakin. Olen diagnoosin jälkeen selvinnyt 20 v vähemmillä kivuilla kuin nuorempana, mutta tämä on vaatinut tarkkoja elintapoja, normaalipainoa ja päivittäistä liikuntaa ilman, että olen kuormittanut polvia liikaa tai astellut jalat pahenevasti vinossa. Monella lihavalla on esim pihtipolvet läskien seurauksena ja se ei vain käy! Korjatkaa asentonne niinkuin minä tein! Toivottavasti en tarvitse leikkausta pitkään aikaan. Pyöräilen helposti kymmeniä kilometrejä ilman kipua ja kävelen ainakin 5 km. Pyöräilyssä liike on lääkettä!
Tekonivelen kestoikä on käyttäjän iästä riippumatta noin 15 vuotta. Ei niitten kipujen kanssakaan kovin mukava ole elää monia vuosia jos leikkaus on ainut mahdollinen vaihtoehto. Tekonivelen laittaminen parantaa elämänlaatua kovastikkin, kun loppujenlopuksi käy niin ettet voi enää liikkua yhtään.
Vai muu?