Kipeä vatsa
Minulla on pari viikkoa ollut ongelmia vatsan kanssa; vatsa turvonnut ja siellä on ilmaa niin paljon että välillä joutuu olla kippurassa kun sattuu niin paljon, vatsa on samanlailla kipeä kuin jos on löysällä mutta uloste sen sijaan on vain papanoita ja joudun käydä vessassa 2x päivässä. Kun vatsakivut tulevat, saattaa myös alkaa oksettaa ja huimata. Tälläkin hetkellä pistää vasemmalle vatsaan kylkiluiden ja navan välille. Mistä tällainen johtuu ?? Syömisiä en ole muuttanut ja juon 2-3l päivässä..
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:31"]Kelluiko papanat?
[/quote]
Välillä kelluu ja välillä ei.. joskus myös alkuun saattaa tulla papanoita ja loppu normaalia, joskus loppu vähän sinapin väristä pehmeää ja välillä pelkkää papanaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 09:51"]Mitä syöt?
[/quote]
Aamupalalla puuroa jugurtilla ja hedelmillä/ rahkaa hedelmillä, ruoaksi esim lasagne, risotto tms, välipalalla leipää lihalla ja kasviksia/ jonkinlainen smoothie, illalla vielä leipää +salaattia/ leipää+jotain ruokaa mitä kotona on.. tossa tommonen lyhyt esimerkki. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:13"]Siinähän se vastaus onkin.
[/quote]
Niin missä ? :) Olen syönyt näin (tai yleensä vielä paremmin) jo parin vuoden ajan. Pari kertaa viikossa myös jotain roskaruokaa, mutt sekään ei ole uusi juttu joten mietin mistä nämä vaivat voivat johtua. Välillä kun käy ihan pissalla niin tulee mahaan turvonnut ja oksettava olo. Ap
Jätä vehnä pois. Mulla ainakin loppui vatsakivut ja turvottelut siihen.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:33"]Leipää liikaa?
[/quote]
En oo nyt varmaan kuukauteen viikkoon syönyt leipää kuin max parina päivänä viikossa :) ja silloinkin se on ruis tai kauraleipää. Välillä leipää menee pari palaa päivässä, välillä pari palaa viikossa. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:39"]Jätä vehnä pois. Mulla ainakin loppui vatsakivut ja turvottelut siihen.
[/quote]
Joo oon kuullut että monella auttanut vehnä- ja maitotuotteiden pois jättäminen. Mutta mitä niidenkin tilalla sitten syö ? Ap
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:39"]Jätä vehnä pois. Mulla ainakin loppui vatsakivut ja turvottelut siihen. [/quote] Joo oon kuullut että monella auttanut vehnä- ja maitotuotteiden pois jättäminen. Mutta mitä niidenkin tilalla sitten syö ? Ap
[/quote]
Luulis löytyvän syömistä yllin kyllin. Ainakin kauppojen hyllyt notkuvat ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:39"]Jätä vehnä pois. Mulla ainakin loppui vatsakivut ja turvottelut siihen. [/quote] Joo oon kuullut että monella auttanut vehnä- ja maitotuotteiden pois jättäminen. Mutta mitä niidenkin tilalla sitten syö ? Ap
[/quote]
Luulis löytyvän syömistä yllin kyllin. Ainakin kauppojen hyllyt notkuvat ruokaa.
[/quote]
Joo mutta jos jättää leivät, pastat, kaurapuuron yms pois niin mitä niiden tilalla syö ? Perunaa? Ei sitäkään aina jaksa.. ap
Jos uloste kelluu niin se tarkoittaa että siinä on rasvaa. Kellertävä värikin viittaa siihen. Sappikipuja kenties? Rasvainen ja kovin mausteinen ruoka pahentaa sappivaivoja.
Ärtyneessä suolessa on samantapaiset oireet, useissa tapauksissa samat ruoka-aineet aiheuttaa turvotusta, vatsakipuja, ripulia tai ummetusta, joskus myöskin jännitys ja mausteiset ruoat ärsyttävät suolta. Minun tapauksessani ainakin seuraavat ovat ei-listalla: ruis, omena, päärynä, suurissa määrin vesimeloni ja viinirypäleet. Hyviä ruokia ärtyneelle vatsalle on kaura(puuro, leipä), sitä kannattaa aamulla syödä niin luo vatsaan "peitteen" ja rauhoittaa, pellava, riisi, mustikat ja banaani. Itsellä maitotuotteista ei tule oireita, mutta jos haluaa kokeilla maidotonta ruokavaliota, kannattaa kokeilla riisi- ja soijajuomia, ainakin soijasta on myynnissä ns. kermaa, joka maistuu samalta ruokaa tehdessä, ja jotain rahkojakin näistä löytyy. Kannattaa googlesta katsoa "ärtynyt suoli" jos haluat siitä tietää lisää. :)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 11:30"]Ärtyneessä suolessa on samantapaiset oireet, useissa tapauksissa samat ruoka-aineet aiheuttaa turvotusta, vatsakipuja, ripulia tai ummetusta, joskus myöskin jännitys ja mausteiset ruoat ärsyttävät suolta. Minun tapauksessani ainakin seuraavat ovat ei-listalla: ruis, omena, päärynä, suurissa määrin vesimeloni ja viinirypäleet. Hyviä ruokia ärtyneelle vatsalle on kaura(puuro, leipä), sitä kannattaa aamulla syödä niin luo vatsaan "peitteen" ja rauhoittaa, pellava, riisi, mustikat ja banaani. Itsellä maitotuotteista ei tule oireita, mutta jos haluaa kokeilla maidotonta ruokavaliota, kannattaa kokeilla riisi- ja soijajuomia, ainakin soijasta on myynnissä ns. kermaa, joka maistuu samalta ruokaa tehdessä, ja jotain rahkojakin näistä löytyy. Kannattaa googlesta katsoa "ärtynyt suoli" jos haluat siitä tietää lisää. :)
[/quote]
No kaurapuuro on ainoa puuro mitä syön ja kauraleipääkin syön useammin kuin ruista. Riisiä syön sekä banaani on se hedelmä mitä useimmiten käytän +mandariini/appelsiini. Päärynää ja omenaa syön hyvin harvoin, sen verran mitä esim hedelmäcoctaileissa on kun niitä joskus syön puuron kanssa. Maitoakin käytän hylaa :) ap
No kyllä toi kuulostaa vaan siltä että sulla on ummetusta.
Juo kahvia jos se pistää sulla vatsan toimimaan tai ota lääkettä.
Jos sit vielä jatkuu niin kannattaa sitten tarkastaa sitä ruokavaliota, aika paljon taisit leipää syödä josta voi tuo turvotus johtua.
Kelluiko papanat?