Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lensi oksennus menkkakipujen vuoksi! :(

Vierailija
15.01.2015 |

Olen 22 vuotias. Mulla on ollut n. 15-vuotiaasta asti välillä niin voimakkaat kivut että oksennus lentää. Yleensä menkkakivut on aina hyvin voimakkaat, en kuitenkaan oksenna joka kerta, mutta muuten olo on erittäin tuskainen. Nyt taas eilen oli menossa kuukautisten ensimmäinen päivä, pientä kipua koko päivän mutta ajattelin että kyllä sen kestän, kunnes olin juuri kaupungilla niin iski ihan järkyttävä kipu päälle ja oli pakko hypätä ensimmäiseen bussiin ja tulla kotiin, koko lyhyen bussimatkan ajan sai pidätellä oksennusta. Kun pääsin kotiin niin menin heti lämpimään suihkuun jos se yhtään helpottaisi, sen jälkeen laitoin lämpimän kauratyynyn vatsalle. Ei auttanut ja hetken päästä sain olla oksentamassa. En ollut koko päivänä syönyt juurikaan mitään niin eipä sieltä paljoa muuta tullut kuin nestettä, silti sain 5-6 kertaa yrjötä. Pian kuitenkin oksetamisen jälkeen olo helpotti, näin on käynyt ennenkin että sitten kun oksentaa niin menkkakivut helpottaa melkein samantien?!

Endometrioosista on jotkut puhuneet että se voi aiheuttaa hyvinkin voimakkaita kipuja, mutta eikö se aiheuta myös muitakin oireita...?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskipuihin löytyy kyllä lääkkeitä, kysy apteekista. Minäkin oksentelin ennen tuskissani.

Vierailija
2/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kanssa oksentelua, tosin se ei helpottanut yhtään oloa vaan oksenstelin ensimmäisen vuorokauden. Sitten päätin olla hullu ja kokeilla täällä annetun vinkin mukaan soijamaitoa ja enää ei ole ollut menkkakipuja eikä oksentelua. Lumevaikutusta vai oikeasti vaikuttavaa - siihen en yhäkään ota kantaa mutta niin pitkään kun soijamaidon juominen pitää minut toimintakykyisenä, aivan sama kumpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helokkiöljykapseleiden jatkuva syöminen lieventää erilaisia menkkoihin liittyviä tuntemuksia, myös kipuja. Kannattaa myös ottaa ensimmäinen särkylääke jo ennen kuin kipu alkaa jos tiedät milloinka sun menkkojen pitäisi alkaa. Jos menkat epäsäännölliset, pidä jotakin tulehduskipulääkettä ja parasetamolia lisäksi kassissa ja nappaa sieltä heti kun ensimmäinen nippaisu tuntuu. Mulla on ainakin liian myöhäistä jos kipu ehtii tulla päälle.

Vierailija
4/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä oikeasti mennä lääkäriin selvittämään mikä aiheuttaa noin kamalat oireet. Ja pitää syödä kunnolla. Syömättömyyskin voi aiheuttaa heikotusta ja yökötystä. Ootko kovin hoikka? Eli lääkäriin varaat ajan ja huolehdit että saat tarpeeksi ainakin magnesiumia ja D-vitamiinia. Magnesium voi lievittää kuukautis- ja lihaskipuja, eikä siitä tuu helposti yliannostusta.

Vierailija
5/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samanlaista, mut sitten alotin e-pillerit lääkärin suosituksesta, eikä enää ikinä oo koskenu niin että pyörtysin, oksentasin, en sais hengitettyä tms.

Vierailija
6/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 03:38"]

Mulla oli ihan samanlaista, mut sitten alotin e-pillerit lääkärin suosituksesta, eikä enää ikinä oo koskenu niin että pyörtysin, oksentasin, en sais hengitettyä tms.

[/quote]

pillereitä on moni kehunut että ne helpottaa, en vaan voi käyttää mitään hormonivalmisteita, saan niistä niin voimakkaita reaktioita. :(

Vierailija
7/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia reaktioita? Ystävälläni on muuten hyvin saman tyyppiset menkkakivut. Lisäksi lämpöä ja kovaa kipua. Ei ilmeisesti tutkittu, mutta lienee endoa. En tiedä onko kokeillut pilleteitä.

Vierailija
8/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 03:55"]

Millaisia reaktioita? Ystävälläni on muuten hyvin saman tyyppiset menkkakivut. Lisäksi lämpöä ja kovaa kipua. Ei ilmeisesti tutkittu, mutta lienee endoa. En tiedä onko kokeillut pilleteitä.

[/quote]

Esim. nokkosrokko, silmät ja kämmenet turpoaa

Vierailija
9/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toi sama joka kuukausi jos en käyttäny e-pllereeitä. Mä en kyllä kokskan erehtynyt kuvittelemaan, ett voisin "kestää sen, eikä tuskat loppuneet ensimmäiseen oksennukseen, vaan kestivä aina noin 6-7 tuntia. (Minkä jälken oli sitä, mitä tavalliset ihmiset sanoat kuukautiskivuiksi, mutta tuon jälkeehän se on rauhallinen taivas) Tuskst tulivat kuin kello non tunnin kuluttua vuodon alkamisesta.äi Ädilläni oli sama, jote lienee josain määrin perinnöllistä, mutta endos meillä kummallakaan ei ole, ei myöskään vaikeuksia lasten saamisessa. Lapset myös jokainen helpottaa ongelma, toien synnytyksen jölkee se on pysynyt poisa.

e-pillerit tosiaan auttoivat, mutta muiakin keinoja on:

1) mene lääkäiin ja pyydä kunnon kipulääke. Clotamia mulle määrättiin, mutta nykyään voi olla jotain parmpaakin tarjolla. Tee lääkärille selväksi, että jo burana riittäisi, et olisi lääkärissä. Lääke pitää kuitnkin ottaa heti vuodon alkaessa, kun kouristus pääsee käyntiin, se ei enää tehoa yhtä hyvin.

2) koska kyse on oikeastaan lihaskourituksista, niihin auttaa fysioterapia, jos vaan osaa tehdä sitä. En missään tapauksessa tarkoita tätä vähätteynä, haluan vain kertoa, kun se todella on auttanut itseäni. Tätä täytyy harjoitela silloin kun kuukautiset ei ole päällä, sillä muuten et pysty rentouttmaa syviä lihaksia. Enin varmidta, että dlla on lämmin. Kaikki kylmä pahentaa kouristusta. Villakerrasto, fleeceasu tai sauna ovat täydllisiä suoritusympäristöjä. Sitten mne kontilesi maahan ja leiki kissaa: köyristä selkää mahdollisimman pyöreäksi ylös. Sittn anna selän pianua notklle kuopalle. Köyristä taa, jne. Keskity hengittämiseen ja iihen, että et anna lihasten jännityä ja kouristua. Opettleminen violla työlästä, mutta siinä on se hyvä ouoli, että kun syvien lihasten rentouttamisen oppii, myös synnytykset todennäöisesti nopetuu ja istumatyöläisen alaselkäkivusta todenäöisesti selviää helpommalla. Myö lantionpojalihakset toimii samassa yhteydessä, jten opit hallitsemaaan niitäkin.

Lämmin suihku auttaa myös, kuten synnytyssupistuskivussakin, toki vain sen aikaa kun olet suihkusssa. Mitään muun tyyppistä "kevyttä liikuntaa" ei kannata yrittää, se helposti vain pahentaa kramppia. Kaikki uokst ja hölkät on ihan nounou.

Ymmärrettävästi näillä ohjeilla ei pääse kouluun, toihin eikä shoppailemaan, kos tuota pitää tehdä tasaisin väliajoin, mutta se puolittaa tuskan kuitenkin kotona olijalle. Yhdessä lääkkeen kanssa voi jo päästä kouluunkin. 

Vierailija
10/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama homma, kerran olin isäni kanssa kahden kotona pahan kohtauksen sattuessa ja hän soitti johonkin (päivystykseen kai, ellei jopa ambulanssia) ja lähti viemään minua päivystykseen. Iskäparka, ehkä sai traumoja :D Siis vuodon alkaessa järkyttävää kipua (todellakaan menny kouluun sillon ku pystyny ees pysymään pystyssä), valkoseks valahtamista (muutoin ei mitään pyörtyilytaipumusta), oksentamista, mikään ei auta, tuntuu että kuolee, ja vuoto megalomaanista, koko ajan saa olla sidettä vaihtamassa. Sinä syömään kehottanut, luuletko että tuossa tilassa huvittaa syödä , saati että pystyisi?

Mulla auttoi se, kun olin yhteen aikaan kovassa kunnossa (kävin 5-6 pv viikossa pari tuntia rankoissa tanssitreeneissä), silloin ei muistaakseni tullut noita pahimpia kipukohtauksia. Ja ikäisenäsi ap aloin syödä e-pillereitä, ja ne veivät kivut ja ryöppyävät kuukautiset mennessään. Vuodon alussa saattaa olla pientä kipristelyä (entiseen verrattuna), johon pitää yksi särkylääke ottaa. Pillereitä olisin siis sinulle suositellut, harmi... :( Mutta ei mulla tietääkseni oo endometrioosia (olishan gyne sen huomannu? Tai olis jtn muita oireita?), eikä samanlaisista kivuista kärsineellä siskollani, 3 lapsen saamisessa ei hänellä tietääkseni ollut ongelmia... Eli ei se aina endosta johdu, mikä lie muu paska hormonitsägä. :)

Vierailija
11/11 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja toivottavasti löydät avun! Mee gynelle ja selitä tarkasti millainen kohtaus on. I know how you feel! T.9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän